Så beter vi oss på sociala medier under sommaren

med Inga kommentarer

Vår musiksmak kan ändras under sommaren till mer lättklingade sommarplågor. Likaså ändras vårt beteende och vad vi pratar om på sociala medier.

 

Mobile only under sommaren

Under sommaren är mobiltrafiken nästan 13 gånger högre på Facebook än resten av året. Vi rör oss mer och konsumerar kommunikationen påväg via våra mobiltelefoner. Detta gör att företag som vill nå sina kunder under sommaren behöver ha budskap som är lätta att fånga medan vi rör oss. Det kan också handla om erbjudanden som är lätta att plocka upp på vägen mm. Även vad vi pratar om förändras under sommaren. Nedan finns statistik kring vad de största samtalsämnen är under sommaren så du som företag kan vara relevant i din kommunikation.

 

Här checkar vi helst in under sommaren.

Sommaren är en tid för resor, aktiviteter och sevärdheter. Tillhör du någon av nedanstående grupper? Då är det ett perfekt läge att integrera, skapa tävlingar eller locka med erbjudanden för dom som checkar in. Du kan även skapa en targeting ad för att locka extra många kunder under sommaren. OBS: Tänk på att många turister rör sig i din stad under sommaren så se till att din annons täcker ”alla på platsen” och inte bara ”alla som bor på platsen”. Dessa är de platser vi helst checkar in under sommaren:

  • Restauranger
  • Sevärdheter och Historiska platser
  • Barer
  • Parker
  • SPA, hälsa och träning

 

Vad pratar vi om under sommaren på Facebook och Instagram?

Det är inte bara våra beteenden som förändras under sommaren utan också vad vi pratar om. Här nedan hittar du statistik över vad vilka ämnen vi pratar mest om på Facebook och Instagram under sommaren. Detta är en fantastisk möjlighet för företag att prata om relevanta saker under sommaren. På Facebook pratar man mest om mat, dryck och resor som peakar på lördagar. På Instagram är det mest hälsa, skönhet och mode som det pratas mest om på vardagar och dryck peakar fredag och lördagar.

 

*Statistik från Facebook IQ


Leave a Reply