/ / Fullsatt när Digitalsnack föreläste på Webb Expo

Fullsatt när Digitalsnack föreläste på Webb Expo

med Inga kommentarer

Digitalsnack inspirerade Åländska företag på Webb Expo

Det blev många skratt och aha-upplevelser när Digitalsnack föreläste på Åländsk Webb Expo.

Webb Expot bestod av mingel och förläsningar om allt från bildens betydelse till mätning av digital aktiviter och givetvis fanns ett stort fokus på sociala medier. Jenni och Cecilia var där och föreläste om Instagram och stod även för huvudpunkten med föreläsningen Digitalsnackmodellen – skapa en social mediastrategi som ger effekt.

Ålands Näringslivs foto.
Fullsatt när Digitalsnack föreläste på Åländsk Webb Expo

Ålands Näringslivs foto.

Ålänningar och sociala  medier

Eftersom Åland är en ö så har befolkningen historiskt sett ofta fått klara sig på egen hand. Detta har lett till en lång historia av entreprenörskap och ett blomstande företagsklimat med många småföretagare. För små företag är sociala medier en viktig del av marknadsföring. På Åland har företagen verkligen tagit till sig det mest populära mediet, Facebook.

Hur använder Ålänningar och Åländska företag sociala medier?

Något som är väldigt tydligt är att Ålänningar använder Facebook väldigt mycket. Under vårt besök nämnde en Ålänning att det som inte går att lösa på Facebook har helt enkelt inte en lösning. Det speglar ganska mycket användningen av Facebook. Här på ön anväds Facebook-grupper väldigt flitigt och den mest aktuella informationen från företag hittas på Facebook, säger Cecilia Victoria Åslund

Är Facebook extra populärt på Åland?

Vi har statistik på användandet i Sverige och i Finland, men Åland hamnar lite i kläm och skulle egentligen behöva en helt egen kategori. Så vi testade faktiskt publiken för att se hur användandet ser ut på Åland. Facebook-användandet visade sig vara högre än både Finland och Sverige. Men vi ska komma ihåg att även om publiken var väldigt blandad i åldrar så har ju alla kommit dit med ett intresse för digitala medier, säger Jenni Laapotti.

Drivkraft för ett attraktivt näringsliv på Åland

Webb Expot arrangerades av Ålands Näringsliv, ett medlemsföretag som jobbar för att öka konkurrenskraften hos Åländska företag. Ålands Näringsliv har annordnar många evenemang för att inspirera de Åländska företagarna. För Webb Expo fick det även ske ett lokalbyte eftersom efterfrågan var så stor. Vi på Digitalsnacka är super stolta över att ha fått vara en del av den inspirationen och ser fram emot utvecklingen av sociala medier hos de Åländska företagen.

Digitalsnack - Social mediebyrås foto.
Från vänster, Susanne Olofsson företagsrådgivare på Ålands Näringsliv, Jenni Laapotti, Cecilia Victoria Åslund och Theres Ling affärsnätverksansvarig på Ålands Näringsliv.

 


Leave a Reply