/ / Svenskarna och sociala medier 2017

Svenskarna och sociala medier 2017

med Inga kommentarer

Nu är äntligen statistiken kring svenskarna och sociala medier 2017 släppt!

Alla kommunikatörers hela Graal släpptes denna morgon den 19 oktober 2017. Årets rapport från Internetstiftelsen kring Svenskarnas internet vanor är släppt. Digitalsnack´s Cecilia följde livesändningen i morse. Så här säger hon om årets rapport:

Det har varit spännande att se hur statistiken ser ut får då det hänt extremt mycket senaste året. Snapchat såg ut att ta över världen tills Instagram kopierade Snapchats grundidé till sin egen plattform och Instagram stories föddes. Twitter har länge varit ett sorgebarn och man trodde kanske att det skulle fortsätta nedåt och att "Trumpeffekten" inte skulle påverka särskilt mycket. Sen har LinkedIn gjort ett gigantiskt jobb senaste året att få fler aktiva användare. Så det fanns både "oj" och även förväntade resultat i årets rapport. 

Så ser användandet av sociala medier ut i Sverige 2017

Nyheter från i år är att man för första gången mäter Facebook messenger, Pinterest och WhatsApp.

Facebook är egentligen ingen nyhet utan växer stabilt med några procent varje år.
Instagram är det sociala nätverket som ökat rejält med 9%

Snapchat fick ingen dipp som kanske förväntades utan ökade med 8% (Även om stapeln säger 9%)

LinkedIn ökar med 4% vilket är någon procentenhet ökning från förra året. Vilket ger ett sken av att LinkedIn är på god väg att öka antalet aktiva användare.

Största skrällen är Twitter som förra året backade 4% ökar nu med hela 7%.

Nästa alla som använder Facebook använder även Facebook messenger som är en "stand-alone" app.

WhatsApp som är väldigt populärt i Finland är ändå ganska populärt i Sverige. Detta sociala nätverk ägs också av Facebook

Pinterest är med för första gången och överraskar med att vara nästa lika stor som Twitter.

Vill man veta mer om hur du kan nyttja Pinterest på rätt sätt kan man lyssna på vårt poddavsnitt om detta sociala nätverk:

Facebook

Det dåliga användandet av Facebook ökar med 1% från förra året. I åldern 12-25 år sjunker antalet personer som är engagerade på plattformen. Kanske på grund av åldersbegränsningen eller helt enkelt pga. att det inte är ett nätverk som intresserar dom. Facebook ökar mest i åldern 56-65 år. 

Men de mest aktiva användarna hittar vi i åldern 16-35 år.

Aktiviteter man gör på Facebook är främst messenger, deltar i grupper, läser nyheter och skriver, delar eller lägger upp bilder. Ungefär 40% deltar i evenemang och 20% skapar evenemang på Facebook. 

 

I ålder 16-25 är det mest vanligt att ladda upp bilder. 26-55 år skriver främst egna inlägg och 56-76+ år delar oftast andras inlägg. Denna målgruppen är också den som är minst källkritisk vilket är en farlig kombination. 

Ca 70% av alla på Facebook deltar i någon gruppkonversation. Främst 16-35 åringar som deltar i evenemang och 26-35 åringar skapar främst evenemang. 

 

 

Instagram

Det dåliga användandet av Instagram har ökat med 5% från föregående år. Antalet användare ökar med ca 10% i alla åldersgrupper förutom i åldern 56-75 år där antalet har fördubblats. 

Det är större andel av kvinnor (62 %) än män (45 %) som använder Instagram och så är det genomgående i alla åldersgrupper.

Snapchat

Dagliga användare på Snapchat ökade med 4% från 2016. Antalet användare ökar i alla åldersgrupper med framförallt i åldern 26-45 år. Dock är det sällsynt med dagliga snapchattare över 35 år. Endast hälften av snappare mellan 26-35 år använder Snapchat dagligen. 

I de yngre målgrupperna är det främst tjejer som använder Snapchat. Åldern 16-35 år är det jämt fördelat mellan kvinnor och män. 

LinkedIn

Endast 1% har det dåliga användandet ökat på LinkedIn. Ska bli intressant att jämföra nästa år med alla nya funktioner som släppts på LinkedIn, om det kommer göra någon skillnad. 

LinkedIn används flitigast av 26-55 åriga män. 52% av män i åldern 26-35 år är aktiva på LinkedIn vilket är den största gruppen. 

Vilka använder LinkedIn då? 40% har ett jobb, 38% är hemma med barn, 30% är arbetssökande, 21% är studerande och 12% är pensionärer. 

Branscher som är representerade på LinkedIn är främst IT och Kommunikation (63%) näst följ av Finans (51%). Sen är det en ganska jämt fördelning mellan offentlig förvaltning, industri, handel, kultur och transport på ca 30%

Twitter

Uppförsbacken som Twitter har haft att locka nya och aktiva följare kan man säga både fortsätter men att det också finns ett ljus i tunneln. Antalet dåliga användare ligger på exakt samma nivå för femte året i rad. Likaså för antalet som besöker nätverket varje vecka och månad. Den största förändringen har skett i segmentet "någon gång" med en rejäl ökning på 6%. 

Mest aktiv på twitter är man i åldern 16-25 år. Dock använder de Twitter lite mer annorlunda än den äldre målgruppen. Det är också vanligare att män använder Twitter än Kvinnor. 

 

 

Pinterest

För första gången har Internetstiftelsen undersökt användningen av Pinterest. 

Detta nätverk är extremt starkt hos kvinnor i åldern 16-35 år. 

Pinterest är olikt andra sociala nätverk där det naturligt inte är sådan hög andel som dagligen besöker nätverket. 

WhatsApp

2017 är även första året där WhatsApp användandet undersöks.

Nästan 50% av 26-35 åringar använder WhatsApp. Dock använder bara 19% detta nätverk dagligen. 

29% av alla Svenskar använder tjänsten med endast 8% dagligen. 

Fördelningen mellan män och kvinnor som använder WhatsApp är jämt fördelat i alla åldrar

YouTube

YouTube kallas ibland ett socialt nätverk medan andra gånger inte. Det är stor skillnad på hur man använder YouTube. Endast 6% är engagerade på plattformen utan största andelen kolla på material. 

86% av all svenskar har någonting varit inne på YouTube och 27% är det dagligen. Men det är stora skillnader bland målgrupperna hur man tittar på YouTube. 86% av alla 12-16 åringar kolla på YouTube dagligen medan endast 19% gör det i åldern 36-45 år.

Vad gör man på YouTube? 74% kollar på underhållningsfilmer, 58% på instruktionsvideor, 29% prenumererar på någon YouTube-kanal, 24% tittar på kursmaterial och 19% kollar på sport. 

Åldern 12-25 år kollar främst på underhållning. 26-55 åringar kollar förutom på underhållning även på instruktionsvideor. En ganska stor andel av de yngre tittar på sport och tar del av kursmaterial på YouTube. 

78 procent av 12–15 åringarna prenumererar på någon YouTube-kanal och 69 procent av 16–25 åringarna. Få Youtubeanvändare över 55 år prenumererar på någon kanal. Att skapa egna filmer och lägga upp är inte särskilt vanligt i någon ålder. Som mest är det 12 procent som gör det och det är bland 12–15 åringarna.


Leave a Reply