/ / / Facebook Insights – Julshopping

Facebook Insights – Julshopping

med Inga kommentarer

Julshopping på sociala medier är mobil

Förra året kunde Facebook mäta att fler konversationer gjordes via mobilen är via desktop. Även en klar ökning av antalet som gjorde köp via Facebook och mobilen. Framförallt ät det 18-34 åringar som i första hand shoppar via mobilen, andra plats kommer desktop och på sista plats väljer man att handla i en fysisk butik. Är man 35-50+ väljer man istället den fysiska butiken i första hand och mobilshopping mer sällan. 

Vad betyder detta för dig?

Mobilt och shopping ökar i alla ålderskategorier. Men är din målgrupp 18-34 så måste du ha en riktig bra strategi för ditt digitala ekosystem och framförallt ditt mobila ekosystem. Din målgrupp hittar inspiration på sociala medier som Instagram och Pinterest, lockas av kampanjer via nyhetsbrev, jämför priser för att sedan köpa produkten online via mobilen. Detta ställer stora krav på dig som företag att ha en relevant närvaro för målgruppen på sociala medier, strategi för nyhetsbrev och mobilanpassade sajt. 

Kvinnor mer mobila

Det finns också skillnader mellan könen hur man shoppar. 66% av kvinnorna väljer mobilen först. Medan män väljer att shoppa via desktop samt i en fysisk butik. 

Vad betyder detta för dig?

Kvinnor regerar på sociala medier och är med mobila än män. Nyttja detta till fullo genom att skapa kampanjer och innehåll helt anpassad till en målgrupp som är kvinnor 18-34 år. Män hittar du istället på YouTube, Blocket och andra webbsajter på nätet. 

På julen pratar vi via mobilen

Det är väldigt tydligt att vi stänger ner våra datorer under jul. Istället sätter vi oss i soffan med mobilen för att prata med våra vänner och familj. 

Vad betyder detta för mig?

Under julen tillbringar vi väldigt mycket tid framför mobilen. Många har också mer tid att spendera på sociala medier dygnets alla timmar. Nyttja detta på rätt sätt genom att vara aktiv, kommunicera bra kommande kampanjer och aktiviteter. Andra tips är också att schemalägga dina inlägg för att sedan granska dom hur de ser ut i mobilen. Är bilden tillräckligt tydlig? Är texten för lång så man måste klicka på Läs mer för att förstå poängen? Innehåller ditt inlägg en länk, hur ser landningssidan ut i mobilen? 

Hur ser framtidens handel ut?

 

I ett tidigare avsnitt av Digitalsnack Podcast intervjuade vi Marcus Olsson, doktorand på CTF om hur man med olika digitala metoder t.ex. eyetracking kan förbättra känslan och upplevelsen i butiker. Lyssna också på hur framtidens handel kommer att se ut och hur den har förändrats med matkassar, hemkörning av restaurangmat och smarta betallösningar.


Leave a Reply