/ / Digital Update nr 1

Digital Update nr 1

med Inga kommentarer

Senaste nytt inom sociala medier
Facebook

Mobilt och Facebook

Mobiltrafiken på Facebook fortsätter att öka markant. Både i antal användare och tiden man spenderar på Facebook via mobilen. 2016 var det året då fler aktiviteter skapades av användarna via mobilen än via desktop. Fler intressanta fakta är att vi gör snabbare köpbeslut via mobilen än om vi sett samma produkt på desktop.

Läs mer om mobilanvändandet och Facebook

 

Instagram

Instagram Stories adderar annonser

Trots vår skepsis har nu Instagram Stories lika många användare som Snapchat (enligt TechCrunch). Med 150 miljoner dagliga användare ser man detta som en guldgruva såklart och lanserar nu annonser i flödet. Detta är Instagrams första fullscreen-annonser och kommer att lanseras inom de kommande veckorna. Dessutom har live-funktionen laserats Globalt. När du sänder Live på Instagram Stories meddelas några av dina följare för att i början uppmärksamma den nya funktionen. För efter att livesändningen är över så försvinner den helt. Detta anser jag är minus med Instagram Live men kan också passa målgruppen bättre.

Läs mer om Instagram annonser

 

Snapchat

Snapchat börjar med targeting

Snapchat följer sina konkurrenters fotspår genom att använda data från tredjepart. I praktiken betyder det att information kring vilka sidor vi är inne på, vad vi shoppar och om vi har något lojalitetskort kopplat till något företag. Detta är för att annonsörer ska kunna rikta rätt innehåll till rätt målgrupp. Det gör också att annonsörer kan mäta sina kampanjer på Snapchat.

Läs mer om Snapchat och targeting

 

Så påverkar Googles poppupp-förändringar dig

Den 10:e januari började algoritmen som påverkar poppupp-användare att gälla. Förändringarna som Google gjort innebär främst två saker.

  1. Mobilanvändare som surfar via Crome kommer inte längre se störande poppupp fönster.
  2. Siter som använder sig av störande poppupp fönster för mobilbesökare kommer bannas och få en lägre ranking vid Google-sökningar.

Syftet är givetvis att förbättra användarupplevelsen för mobilbesökarna genom att minska antalet störande poppupps. Det finns givetvis en del poppupp-fönster som på grund av sin karaktär fortfarande kommer visas, till exempel Cookie-informationsrutor eller rutor som inte tar allt för stor plats av skärmen. Google informerade om dessa ändringar redan i augusti 2016 och det är dessa som nu den 10:e januari tillträdde i kraft.

Läs mer om vad algortim förändringen innebär


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *