/ / Facebook regler och policys – därför behöver du ha koll

Facebook regler och policys – därför behöver du ha koll

med Inga kommentarer

Facebook regler och policys - här är allt du behöver veta

När många företag trängs i Facebook-flödet både med organiska inlägg och annonser (betalda inlägg) behöver Facebook skapa åtgärder för att flödet inte ska svämma över. Några saker som oftast förändras för att kontrollera flödet är algoritmen. Denna som ni säkert har hört och förhoppningsvis läst om här ändrats väldigt nyligen. Varför Facebook ändrar den kan vara olika saker men grundtanken är att så många som möjligt ska trivas med sitt Facebook-flöde, Detta kan innebära att Facebook premierar olika saker. I dagsläget är detta live men bara undertiden den livesänds. Detta för att fler ska skapa liveinnehåll på Facebook. Men oftast ändras algoritmen pga. alldeles för kreativa användare. 

Exempelvis ändrades algoritmen nu för så kallade "bait". Att man uppmanar någon att svara, rösta eller tycka till med reaktioner, kommentarer eller taggningar. Detta för att Facebooks tidigare algoritm premierade inlägg med mycket engagemang. Alla dessa bait inlägg spammade flödet så Facebook ändrade algoritmen som nu istället premierar konversationer i innehåll istället. 

Följ reglerna och syns mer

Ändå fortsätter företag att pumpa ut innehåll. Ibland med en tanke bakom och ibland inte. Alla dessa inlägg behöver sorteras och betygsättas men inte bara inläggen utan även användarna. För när så många vill synas i Facebooks-flöde så bestämmer dom vem och varför dom får synas. Vi på Digitalsnack har märkt en stor skillnad senaste 6 månaderna på att Facebook blir hårdare att straffa dom som inte följer plattformens regler och policys. 

Därför blir det betydligt viktigare framöver att du som företag inte bryter mot några regler. Om du gör det så resulterar det i sämre räckvidd och synlighet. Eller att ditt annonskonto blir avstängt. 

Här nedan har vi listat de absolut viktigaste reglerna som du som företag bör ha koll på. 

Har du några frågor så hör gärna av er till oss om ni är osäkra på något!

Facebook-villkor

För att få använda Facebook behöver du godkänna en rad med användarvillkor. Kan det stämma att du aldrig läst en rad, utan skrollade snabbt ner till slutet för att godkänna?

I de flesta fall råder sunt förnuft. Med Sunt förnuft kommer du väldigt långt med de flesta villkor på de flesta plattformar. Men det finns några saker där man kanske har följt andras exempel, fast dessa brutit mot någon regel. 

Visste du exempelvis att du måste ha ditt riktiga namn på Facebook? För er som var med på Playahead, ICQ och Lunarstorm-tiden vet att där gällde det motsatta. Ju roliga namn desto bättre. 
Facebook var det första sociala mediet där vi var tvinga att vara oss själva.... Vilket också innebär att man bara få ha en personprofil. Finns några exempel där man skapat en profil för sitt "jobb-jag". Men detta är alltså inte tillåtet. Vi rekommenderar att använda Business Manager för företag om man vill separera företaget från privatpersonen. 

Så vad gäller för företagssidor på Facebook? Förutom sunt förnuft även här så finns det några saker som är värt att tänka på:

  • Du får inte uppmana personer att tagga sig själva eller andra i bilder som dom inte är med på. 
  • Du får inte överanvända versaler eller teckensymboler till skidnamn, Facebook-adresser eller rubriker i evenemang
  • Skapar du ett erbjudande på Facebook måste du använde deras avsedda verktyg för detta. Du får alltså inte publicera ett erbjudande som ett vanligt inlägg

Kampanjer och tävlingar på Facebook

Detta är en öm punkt för här bryter tyvärr väldigt många mot både svensk lag men också Facebook regler och policys. Detta har vi tillsammans med advokatfirman Marlaw berättat om i ett avsnitt av Digitalsnack-podden. 

När det kommer till tävlingar på Facebook så skulle jag säga att de flesta tar lite lätt på upplägget. Skulle du som företag bli använd, granskad och avstängd. Betyder detta att du inte kan starta en ny profil igen. 

De flesta bryter mot dessa regler: 

  • Tävlingar för ej bedrivas på personliga tidslinjer. Detta gör att du INTE får uppmana någon att dela vidare din tävling. Då hamnar din tävling på en personlig tidslinje. 
  • Vän-anknytningar får inte användas i en del av kampanjen. Du får alltså inte uppmana deltagarna att tagga sina vänner i kommentarsfältet för att delta. 
  • Kampanjen måste innehålla en bekräftelse på att den inte på något sätt är sponsrad, stödd eller administrerad av eller knuten till Facebook.
  • Dessutom får den inte bryta mot svensk lagstiftning och framförallt lotterilagen. Det får inte vara slumpen som avgör. Då måste du ansöka om tillstånd för att driva tävlingen. Utan din kampanj eller tävling på Facebook måste ha en tydlig vinnare. En fråga som flera svarar rätt på där du måste lotta vinnaren bryter alltså mot lotterilagen. Lägg därför till ett tävlingsmoment där deltagarna måste motivera för att vinna. Sedan för en jury utse vinnaren i tävlingen. 
  • Tänk också på värdet av vinsten inte överstiger beloppet för vinstskatt

Vi rekommenderar att ha fullständiga tävlingsregler exempelvis på en sida på webben eller göra anteckningar på Facebook så ni är tydliga med vad som gäller. 

Annonsering

Att annonsera på Facebook är ett bra sätt att få extra räckvidd och nå nya och fler kunder. Digitalsnack rekommenderar dock alltid att se över sin strategi och sitt innehåll innan man sponsrar inlägg. Detta för att det är väldigt dyrt att distribuera dåligt innehåll. Ju sämre feedback din annons får ju mer måste du betala för att synas eller så kommer inte din annons att få någon räckvidd alls i flödet. Kanske låter krångligt? När du köpen en annons i tidningen, utomhustavla, banner så köper du ett utrymme är din annons kommer att visas under ett visst antal dagar. På Facebook, har du möjligheten att synas i ett visst geografiskt område till en viss demografi, i en utvald period OM du kan skapa annonser som din utvalda målgrupp uppskattar eller som inte bryter mot Facebooks regler och policys. Det är också viktigt att förstå att om din annons länkar till en sajt utanför Facebook, väger Facebook in även den i den totala upplevelsen. 

 

Så granskar facebook din annons

Facebook granskar en rad olika saker när du köpt din annons eller sponsrat ett inlägg. Det kan ibland ta upp till 24 timmar innan din annons godkänns (men oftast kortare tid). Detta granskas på din köpta annons: 

  • Annonsens bilder
  • Text
  • Inriktning och placering
  • Målsida
  • Följer riktlinjer och Policys

 

Riktlinjer och policys

Ibland granskas din annons för att sedan meddela att den inte är godkänd. Detta kan bro på att du brutit mot Facebooks riktlinjer och policys. Detta meddelas i ett mail som skickas från Facebook och du kan redigera din annons för att får den godkänd. Men tänk på att för många övertramp kan leda till att ditt annonskonto stängs av! Så läs på villkoren noga innan du annonserar. Några policys du kanske inte visste var förbjudna listar vi här:

  • Du får inte antyda saker direkt riktat mot en målgrupp
  • Symboler, siffror och bokstäver måste användas på ett korrekt sätt
  • Du får inte addera knappar eller liknande i din bild om den inte har någon funktion eller är klickbar
  • Före och efter bilder
  • Annonser som leder till målsidor störande innehåll
  • Annonser som leder till målsidor med låg kvalité
  • För mycket text
  • Du måste ha separata annonskonton för varje enskild sida

 

Har du frågor gällande annonsering? Eller kanske vill du ha en kurs i hur man skapar annonsering som fungerar på riktigt? Kontakta oss!

 

 


Leave a Reply