/ / #reklammärkning i sociala medier – Vad gäller?

#reklammärkning i sociala medier – Vad gäller?

med Inga kommentarer

Efter domen - här är nya riktlinjerna för reklammärkning i sociala medier

Den 31 januari kom domen från Patent- och marknadsdomstolen i fallet mellan Konsumentombudsmannen och Alexandra Media vars företrädare är den kända influencern Alexandra Nilsson eller ”Kissie” som hon mer är känd för på sociala medier. Fallet är uppmärksammat i press då det gäller nya riktlinjer för sponsrat innehåll på sociala medier. 

Instagram och Facebook har nu lanserat en märkning och en tjänst för att tydliggöra sponsrat innehåll i sociala medier samt göra samarbetet mellan företag och influencers mer transparent genom att dela statistik mellan parterna. Så anmälningen mot Kisse kom i ett skede där Instagram inte hade denna märkning. Så hur relevant är domen?

Till idag har det egentligen inte funnits några riktlinjer gällande att annonsmärka sitt innehåll på sociala medier, vilket den domen ska tydliggöra. 

Vad innebär domen för samarbeten mellan företag och influencers?

Vad domen konstaterar är att en följare eller läsare ska vid första anblicken förstår direkt att ett inlägg eller bloggpost innehåller sponsrat innehåll. 

Detta genom att märka sitt Insatgraminlägg i början av inlägget exempelvis istället för i slutet, då många kan ha missat märkningen. 

Exakt hur inläggen ska märkas fastlås inte. Men att "samarbete" eller "sponsored post" eller liknande hashtags är tillräckligt tydligt så länge den finns synlig i början av inlägget.

Det är företaget eller beställaren som bär huvudansvaret för att en post annonsmärks tydligt även om influencern också har en ansvar då den utformar och publicerar innehållet. 

Vill ni veta mer om domen rekommenderar vi att gå på Marlaws frukostseminarium den 15 februari. 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *