/ / Så skapar du sökoptimerat och delbart webbinnehåll för sociala medier

Så skapar du sökoptimerat och delbart webbinnehåll för sociala medier

med 2 kommentarer

Avsnittets tema: Så skapar du sökmotoroptimerat och delbart webbinnehåll för sociala medier

I detta avsnittet delar duon Birger&Blom med sig om sina bästa tips att skapa delbart och sökmotoroptimerat webbinnehåll för sociala medier. 

Varför och vad är delbart innehåll?

Delbart innehåll har blivit ett frekvent använt ord när det kommer till sociala medier. Men vad är det egentligen?
Vad vi menar med delbart innehåll är - inlägg som skapas exempelvis på webben som optimeras för synlighet för sociala medier. Detta kan exempelvis vara rätt innehåll för målgruppen, tonalitet, metadata, utvald bild, rubriksättning, sökmotoroptimering. 

Webb-innehållet har inte bara betydelse för sökmotorer som Google utan Facebook har under de senaste året gjort många förändringar som även rör innehåll på en webb. Till exempel kan du inte längre ändra innehållet i länkdelningar på Facebook, hur länksammanfattningen ser ut påverkar annonsmöjligheter och landningssidans innehåll granskas av Facebook-algoritmen för att avgöra om sidan ska lyftas eller dras ner.

I avsnittet ger Birger&Blom konkreta tips hur du optimerar ditt webbinnehåll så att det tilltalar både maskin och människa. 

Om Birger&Blom

Birger& Blom består av Caroline Birgersson och Moa Blomkvist och är en webbcopybyrå som jobbar med digital copywriting och digital innehållsstrategier - helt enkelt värdeskapande kommunikation! Duon utbildar på Berghs! i kursen Digital Innehållsstrategi och är flitigt anlitade föreläsare inom ämnet digital copy. 

Kommande avsnitt av Digitalsnack - Podcast

Nästa avsnitt släpps den 20 februari då gästas vi av Lisa Gunnarsson VD på LinkedIn som avslöjar hur du ska använda LinkedIn för att få bäst effekt!

Har du frågor eller feedback?

Glöm inte att gilla vår poddar på Soundcloud eller ge en recension på iTunes! Diskutera gärna vidare med oss på FacebookTwitter eller Instagram.

Håll dig uppdaterad!

Vill du få de senaste nyheterna inom sociala medier direkt i mailen? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du just nu "Den ultimata social media guiden".

Birger och Blom Digitalsnack

2 Responses

  1. Charlotte
    | Svara

    Bra podd! Jag funderar på om man ska blanda innehåll i sina sociala kanaler eller köra tema för tema. Låt säga att man under en period pratar mkt om ett samarbete i olika romer och efter det så pratar man om hållbarhet och sedan ett nytt ”tema”. Eller ska man blanda alla olika innehållsdelar över året?

    Hälsar
    Charlotte

    • Jenni
      | Svara

      Hej Charlotte,
      Tack, så kul att du gillar vår podd! Det är en bra fråga du ställer men den blir svår att ge ett konkret svar på. Det beror nämligen på vilket syfte och mål du har med din digitala närvaro, vem din målgrupp är, i vilken kanal du tänker posta och hur du utformar innehållet. Men ett tips är att utgå ifrån din målgrupp. Försök föreställa dig vad de skulle vilja se i dina kanaler och håll dig till det. Sen kan du alltid testa dig fram med att variera innehållet något för att verkligen hitta det innehåll som ger bäst effekt.
      Lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *