/ / Misstagen företag gör på Facebook och hur du undviker dom

Misstagen företag gör på Facebook och hur du undviker dom

med Inga kommentarer

Så undviker du misstagen på Facebook

Att använda Facebook felaktigt kan få stora konsekvenser för dig som företag exempelvis straffas du med sämre räckvidd, dyrare annonser och skadar ditt varumärke. I detta avsnittet av Digitalsnack-podden berättar vi de vanligaste misstagen företag gör på Facebook och hur du undviker dom. 

Förändringarnas vind blåser för Facebook

Det händer mycket runt Facebook just nu. Vi kan förstå att många funderar på att fortsätta satsa på plattformen. Trots många skandaler det senaste med Cambridge Analytica, och tyvärr är nog detta bara toppen av isberget. För även strikta användarvillkor är dessa verklösa om ingen kontrollerar att de efterföljs. I en intervju med Mark Zuckerberg erkänner han att tiden för att rätta till dessa problem kommer ta flera år. 

Trots detta märker vi av en annan attityd. Vid årskiftet ändrade Facebook sin omtalade algoritm  och i samband med det hörde fler av sig för att de fått sina annonskonton på Facebook nerstängda. Vi började analysera vad detta berodde på och i algoritm förändringen fanns förklaringen. Färre annonser skulle visas i flödet pga användarnas klagomål. Vilka annonser skulle då visas kan man undra. Jo de som följer annonsreglerna på Facebook. De andra kommer få sämre räckvidd OCH betala ett mycket högre pris för sin synlighet. 

I detta avsnittet radar vi upp de misstag många företag gör på Facebook och hur Du undviker dom!

Kommande avsnitt av Digitalsnack - Podcast

Nästa avsnitt släpps den 17 april då kommer vi prata om hur man sätter upp rimliga mål för sociala medier samt hur man analysera data och statistik för att lyckas ännu bättre med sin närvaro. Gäst i podden är Ann-Sofie "Annsi" Krol som är VD på byBrick Insight som är experter på att analysera data och omvandla detta till guld!

Har du frågor eller feedback?

Glöm inte att gilla vår poddar på Soundcloud eller ge en recension på iTunes! Diskutera gärna vidare med oss på FacebookTwitter eller Instagram.

 

Håll dig uppdaterad!

Vill du få de senaste nyheterna inom sociala medier direkt i mailen? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du just nu "Den ultimata social media guiden".

Exempel kvitto Facebook
Såhär ser ett Facebook kvitto ut. Begär att alltid få se originalet om ni har någon annan som sköter er annonsering.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *