/ / Så hittar du rätt målgrupp på sociala medier

Så hittar du rätt målgrupp på sociala medier

med Inga kommentarer

Vilken målgrupp pratar du till på sociala medier?

Vi vet alla att det krävs följare för att skapa en social plattform för ditt företag. Men tänker du någonsin på om det är rätt följare?

Våra vänner på Facebook

Vanliga är när man startar en sida eller ska göra "ett-ryck" är att man ber alla bjuda in sina vänner att gilla sin företagssida på Facebook. Då i syfte att öka antalet följare eller gillare. Men oftast vet dessa redan om er verksamhet och skulle ändå rekommendera eller köpa era produkter och tjänster. Eller så är detta personer som aldrig skulle köpa någonting. 

Det är viktigt att man tänker igenom varför företag sak finnas på sociala medier. Är orsaken att sälja mer, öka kunskapen kring varumärket eller rekrytera behöver man nå ut till rätt målgrupp för att du ska kunna uppfylla ditt mål och syfte. 

 

Hur hittar jag min målgrupp?

Det finns några saker du bör tänka på när du ska analysera eller fundera kring din målgrupp. 

Vem vill jag nå?

I vilka kanaler finns målgruppen?

Har dom intressen som gör att dom använder olika kanaler, grupper eller forum för att inspireras och ta reda på information?

Hur ser målgruppens liv ut?

Vad är deras behov?

 

Allt för många väljer kanal först och diskuterar sen vad dom vill ska läggas ut i flödet. Helt utan en tanke kring vad målgruppen skulle vilja höra. 

Allt handlar och utgår från målgruppen. Vilka dom är, vilka kanaler dom använder, vad deras intressen är och när på dygnet det är mest sannolikt att ditt budskap når fram. 

Ett tips är att kolla Facebook statistikverktyg. Där kan du se vilka personer som följer din sida, vilka du når ut till och vilka som engagerar sig i ditt innehåll. Här får du en god indikation om de som följer är också de som tycker att ert innehåll är intressant. Se exempel nedan: 

 

Vi rekommenderar också att kolla in geografisk spridning samt kolla in Facebook Audience Insights.
Här kan du kolla in intressen, relationsstatus, utbildningsnivå samt vilka enheter din målgrupp använder. 

Utifrån denna informationen kan du sena börja skräddarsy en innehålls plan utifrån målgruppens liv, intressen och behov. Ju mer du vet om din målgrupp desto mer träffsäker kan du vara i din kommunikation. 

 

Målgrupp samt hur man lyckas på sociala medier 2018 pratade vi om i veckan när vi gästade Söderköping och Norrköping. 

Här har tidningen Folkbladet i Norrköping skrivit om vår föreläsning. Samt Östsvenska handelskammaren sammanfattade några av våra tips vi gav till en fullsatt och engagerande publik på Handelskammaren i Norrköping frukost. 

 

Vill ni veta mer hur ni kan jobba för att få mer effekt i sociala medier?

Kontakta oss

 


Leave a Reply