/ / Vem nyttjar din data på Facebook?

Vem nyttjar din data på Facebook?


Såhär kollar du vem som nyttjar din data på Facebook

Data- ett hett ämne på sista tiden. Positiva är att vi mer än någonsin förstår att vi delar med oss av vår data som också andra kan nyttja. 

Är det dåligt att dela data?

Det finns data som definitivt behöver hanteras på ett säkert sätt. Detta kommer att hanteras och förklaras i nya dataskyddförordningen GDPR. I detta podcastavsnittet har vi samlat många goda råd hur du bör tänka gällande sociala medier och GDPR. 

 

De spår vi lämnar och information som vi förmedlar är i grund och botten för att skräddarsy vår upplevelse på sociala medier. Att vi ska få relevant innehåll i våra flöden. Relevanta annonser som passar våra intressen. Allt detta går att gör med analys av vår data. Detta är det mest magiska med digitala medier. Att kunna skräddasy en upplevelse för dig och mig. 

Kan vi se vad vi delar med oss?

Facebook har efter Cambridge Analytica gjort det enklare för oss att hitta och redigera uppgifter där vi delar med oss av data till andra företag. 

Med denna guide kan du se vilka intressen du matchas mot på Facebook. Vilka företag du förknippas med. Vilka appar du connectat med samt vem som matchat dina uppgifter mot din profil på Facebook. 

Vilka appar har tillgång till din information?

 

 

Gå till avsnittet Inställningar --> Appar och webbplatser

Här hittar du alla appar som du connectat med via Facebook samt vilken typ av data du delar med dig. 

(Det var via applikationer som Cambride Analytica kunde hämta dels användarens data men också alla vänners data)

Här kan du givetvis redigera vilka appar som ska ha tillgång till din data. Samt redigera åtkomsten. 

Vilka företag har tillgång till min data?

 

Vi avsnittet Företagsintegrationer hittar du alla företagstjänster som tredjepartsleveratörer som du kopplat till din profil och dina konton för att hantera dina annonser, sidor, grupper, evenemang, meddelanden eller annan företagsinfo.

Redigera de företag och applikationer som är inaktuella. 

Påverka vilka annonser du ser

 

Det är kanske inte så många som vet att du på flera sätt kan perversa vilka annonser du ser i flödet. Här ger vi tre tips på olika sätta att redigera och välja.

Gå till Inställningar ---> Annonsinställningar

Första avsnittet är Dina intressen

Här kan du se vilka intressen du matchas mot i Facebook annonssystem. Redigera de intressen som inte känns relevant. Men var försiktig att resa alla kategorier. Resultatet kommer bli att Facebooks algoritm inte vet vad du gillar och då kan många annonser som är helt felaktiga att dyka upp istället. Så behåll de intressen du faktiskt har och ta bort dom som inte passar på dig. 

Andra avsnittet handlar om vilka företag som du integrerat med 

Dessa är uppdelade i 4 olika kategorier. Vi listar dom nedan:

  1. De som lagt till sina kontaktlistor på Facebook

Detta betyder att ett företag har exempelvis din mailadress som de matchat med din profil på Facebook. Exempelvis har man ett nyhetsbrevsregister, kundregister eller liknande som laddats upp i Facebook ads under Anpassade målgrupper. Efter införsel krypteras listan. Och företaget kan inte längre veta exakt vilken person som den riktar annonsen mot. 

Denna kommer efter den 25 maj och GDPR bli ännu mer restriktiv. Då du som företag har ansvar att meddela personerna hur du kommer att använda mailadressen. 

Även här kan du redigera om du vill vara med på dessa listor eller inte. 

Kontakta oss gärna om du har frågor gällande detta!

2. Webbplats eller app du använt

Här är det mest vanliga att man installerat en  Facebook-pixel som sedan registrerat vad du gjort på företagets webbplats. Sedan matchas annonser på Facebook och Instagram beroende på vilken sida du besökt på webben. 

Även denna datainsamling kräver en tydlig information på webben att man samlar in denna typen av data samt att man använder den i marknadsföringssyfte. 

Här kan du välja att dölja annonser från de företag som du inte tycker är relevant för dig. 

3. Vilka du besökt

Här är företagssidor som du aktivt besökt. Facebook registrerar därmed ett intresse och visar då fler annonser från det företaget du besökt. 

4. Reklam du klickat på

Sista fliken på detta avsnitt visar de företagsannonser du integrerat med. Även här kan du välja att dölja annonser från vissa företag. 

Tredje avsnittet handlar om Din information

Här kan du se vilken information som du angett för företag att skapa riktade annonser till. 

Om dig

Här listas relationsstatut, arbetsgivare, yrkestitel och utbildning som företag sedan kan hitta en relevant matchning mot. 

Du kan välja att dölja denna information genom knapparna på högersidan. 

Dina kategorier

Här visas vilka intressegrupper som annonser kan riktas till dig. Dessa kan variera beroende på vilken webbläsare, mobiltelefon mm du använder. 

Kryssa de kategorier som inte stämmer överens på dig. 

Fjärde avsnittet handlar om Allmänna annonsinställningar

Med tre olika inställningar kan du välja hur informationen samlas in för att rikta annonser till dig. 

Välj om du tillåter att Facebook samlar in din information på tre olika sätt. 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *