/ / Framtidsspaning på Nordvision Social Media Academy

Framtidsspaning på Nordvision Social Media Academy


Framtidens sociala medier - Nordvision Social Media Academy

I veckan fick Cecilia och Jenni åka till Gardemoen flygplats för ett riktigt prestigeuppdrag! I publiken satt nämligen ett hundratal av nordens vassaste social media manager inom public service.

Vi var inbjudna att tala på Nordvision Social Media Academy om hur man skapar engagemang och relationer - i framtiden.

 

Hur kommer sociala medier fungera i framtiden?

Sociala medier håller på att förändras - Big time. Vi kan nästan säga att vi kommer att gå in i ett paradigm skifte inom kort.

Vad kan vi då förvänta oss?

 

DISPOSABLE MEDIA

Vi går från det traditionella flödet med putsat och genomtänkt innehåll till "Stories/Snap" innehåll. Alltså bilder eller video som bara lever max 24 timmar innan det försvinner.

Vad betyder detta för företag?

Att innehållet kommer vara mer i realtid än planerat. Vilket i sin tur betyder att mer resurser måste läggas på att vara relevant och aktuell i realtid. Samt även hålla en dialog i realtid.

 

DARK SOCIAL

När innehållet i våra kanaler drastiskt växer börjar vi grupper oss kring våra intressen eller med närmsta vänner och familj. Exempel genom Facebook-grupper samt appar som Facebook Messenger, Snapchat, Instagram Direct och Stories, WhatsApp mfl.

Vad betyder detta för företag?

Det kommer bli svårare att mäta aktiviteter på sociala medier. Däremot kommer de som lyckas att skapa en väldigt bra och nära relation med sina följare.

 

AMBASSADÖRER

För generation Z som nu både intar arbetsmarknaden med också blir starka konsumenter. Är företag och varumärken inte lika intressant som personer. Det finns en anledning varför Influencer marketing växer. Samt att många stora företag idag har tydliga profiler som förespråkar deras visioner och passion. (Steve Jobs, Elon Musk, Kenza, Isabella Löwengrip mfl).

Vad betyder detta för företag?

Att våga tappa kontrollen över både sitt varumärke och sina kanaler. För att låta ambassadörer skapa innehåll och skapa relationer med era konsumenter.

 

Vad är Nordvision?

Nordvision är ett samarbete mellan de nordiska public servicebolagen för att stärka public service i Norden. Medlemmarna är DR (Danmark), NRK (Norge), SVT (Sverige), Yle (Finland), och RUV (Island), samt 4 associerade partners: KNR (Grönland), KVF (Färöarna), UR (Sverige) och Sveriges Radio (SR, Sverige). Dessa skapar tillsammans produktioner, utväxlar program, samutvecklar format och delar kunskap med varandra.

Vad är Nordvision Social Media Academy?

Under två heldagar samlas alla som jobbar med sociala medier i Nordvisions nätverk. För att dela med sig kring både bra och sämre erfarenheter kring deras arbete med sociala medier inom public service. Det övergripande temat för dagarna är hur sociala media hjälper Nordvisions medlemmar att stärka sitt förhållande till samhället.

På årets agenda fanns talare som Andy Carvin, Rasmus Kolbe- Lakserytteren/HelloRasmus och vi på Digitalsnack!

Här är bilder från dagen!

 

Rose-Marie Dahlström, Head of Social Yle

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *