/ / Instagrams algoritm – så funkar den

Instagrams algoritm – så funkar den

med Inga kommentarer

Lär dig hur instagrams algoritm fungerar och dra nytta av det!

Det pratas mycket om algoritmer, och inte kommer det bli mindre framöver. Anledningen är att mycket innehåll skapas och måste sorteras på ett effektivt sätt. Så att när du eller jag öppnar min Instagram app ska få det jag uppskattar bäst att se.

Vad är en algoritm?

Wikipedia har beskrivit en algoritm såhär:

En algoritm är inom matematiken och datavetenskapen en begränsad uppsättning (mängd) väldefinierade instruktioner för att lösa en uppgift, som från givna utgångstillstånd (starttillstånd) inom ett ändligt antal steg.[1] Den kan också beskrivas som en systematisk procedur för hur man genom ett begränsat antal steg utför en beräkning eller löser ett problem. Beräkningskomplexiteten och hur effektiv implementation man kan göra av algoritmen är viktigt i databeräkningar och beror på användningen av lämpliga datastrukturer. 

Blev du något klokare? Kanske inte, men en algoritm är ganska komplex kodremsa som läggs in för att automatiskt läs effektivisera något typ av digital hantering.

 

Varför har Instagram en algoritm?

Instagrams algoritm baseras på ditt tidigare beteende för att individanpassa allt innehåll. Så även om du följer exakt samma konton som någon annan får du ändå ett personligt flöde baserat på hur du interagerat med dessa konton. Algoritmen finns för att:

  • Ge en bättre användarupplevelse
  • Prioritera innehåll som du gillar
  • Prioritera personer som du brukar integrera med
  • Prioritera de format du gillar bäst (video, länkar,bilder)
  • Att du ska få "rätt" innehåll som intresserar dig i flödet
  • Att du ska få rätt mängd annonser
  • Att du ska få rätt typ av annonser i ditt flöde

Hur fungerar Instagrams algoritm?

Grunden är det dessa tre signaler som spelar roll:

Interest - Bildanalysen på Instagram är deras mest kraftfulla verktyg för att anpassa rätt innehåll till rätt person. Vii är väldigt "nördiga" när vi väljer vilka konton vi följe spå Instagram. Exempelvis om vi gillar att resa. Framförallt så följer vi konton där resorna går till kristallklart och turkost vatten. Instagram analyserar vilka bilder du brukar interagerat med och kommer snart förstå att et är det blåa vattnet som är nyckeln. Då spelar det inte så stor roll vilka konton du följer utan den gemensamma nämnaren blir det kristallklara vattnet som då visas i ditt upptäckarflöde. Så vilka du följer har inte alltid så stor impact vilka bilder som sedan visas i ditt upptäckarflöde, utan är baserat på vad du interagerat med.

Obs: Tillbringar du lite tid på plattformen får du oftast upp "highlights" och de mest populära innehållet just nu. Medan är du en aktiv användare så visas mer och annat innehåll i upptäckarflödet. 

Timeliness - Instagrams flöde prioriterar nyare inlägg över äldre. Det vill säga, uppdatera ofta! Instagram ändrade algoritmen i mars för att användare var trötta på att se gammalt innehåll överst. Ny funktion som dykt upp nyligen visar även när du gått igenom alla dina nya inlägg i flödet. Vilket är en stor skillnad från Facebook där både inlägg sorteras bort från flödet och kan innehålla innehåll som skapar mest engagemang över tid.

Obs: Innehåll sorteras lite olika beroende på hur aktiv du är. Ju oftare du kollar Instagramflödet ju mer kommer innehållet hamna i en kronologisk ordning. Ju mindre du hänger på Instagram ju mer kommer deras algoritm att sortera flödet åt dig. Det beror också på hur många konton du följer. I vissa fall kan innehåll sorteras bort från flödet om du följer för många konton så innehållet inte får plats i flödet. 

Relationship - Här spelar kommentarer, likes och taggningar roll hur ofta du kommer dyka upp i någons flöde. Detta är varför du bör ha en strategi för att engagera dig även i din följare  Instagram lugnar också med att tydliggöra räckvidden för personkonton vs företagsprofiler:

Instagram doesn’t give extra feed presence to personal accounts or business accounts, so switching won’t help your reach

Vad gillar Instagrams algoritm?


Instagrams algoritm gillar dessa saker: 
  • Nya inlägg
  • Inlägg som får mycket engagemang (likes, kommentarer, taggningar)
  • Tydlighet med vad du postar
  • Använd relevanta hashtags
  • Boosta/annonsera innehåll som uppskattas av målgruppen

Instagrams algoritm gillar inte: 
  • Videos primeras inte längre utan får samma synlighet i flödet som bilder
  • Blandkonton. Konton vars innehåll inte är tydligt eller specifikt
  • För hög frekvens. Exempelvis 3 bilder på raken uppskattas inte av algoritmen eller följarna
  • Använd inte irrelevanta hashtags
  • Boosta/annonsera inte sämre innehåll

 

Så nu vet nu hur Instagrams algoritm fungerar och förhoppningsvis har ni en bra plan för hur ni skapar en bättre strategi framöver! ta gärna inspiration och lyssna på vårt poddavsnitt "Så får du 70 000 följare på Instagram". 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *