/ / Sökmotoroptimera ditt personliga varumärke

Sökmotoroptimera ditt personliga varumärke

med Inga kommentarer

Då var det dags att sökmotoroptimera namnet igen...

Året var 2012 och jag (Cecilia) startade min första blogg. Då var det inne att Googla sig själv vilket alla coola föreläsare hade som praktisk övning under sina utbildningar i digital marknadsföring.

Jag märkte då att det fanns två personer med samma namn som mig. En operasångerska och en forskare. Båda var ganska flitigt nämnda i diverse tidningar och tidskrifter, så förstod att det skulle vara svårt för min blogg att bli listad på sida 1 på Google. Jag bestämde då att lägga till mitt mellannamn Victoria. Så helt plötsligt ägda jag mitt namn på Google. Cecilia Victoria Åslund. Ett artistnamn eller alterego om ni så vill....

Jackpott! Det är alltså historien om mitt konstiga namn. Är det Cecilia eller är det Victoria. Eller Cecilia Victoria? Men det finns ju inget bindestreck?!

Cecilia Victoria Åslund byter namn till Kärrberg SEOCecilia Victoria Åslund blir Cecilia Victoria Kärrberg

Men så kom dagen. Min bröllopsdag då jag ska gifta mig med min livs kärlek. För mig var det självklart att byta till hans efternamn då hans släkt är den enda i hela Sverige med just det namnet. En sökmotor jackpott kan man säga. Men samtidigt tar mitt egna personliga varumärke ett sökmotoroptimerat självmord. Plötsligt kommer inga träffar på mitt nya namn. Kanske om jag skriver det tillräckligt ofta i denna bloggen så kanske Googlehittar hit iaf 🙂

Cecilia Victoria Kärrberg

Cecilia Victoria Kärrberg

Cecilia Victoria Kärrberg

Cecilia Victoria Kärrberg

Men så var det där med Victoria med fortfarande? Finns tydligen en läkare med samma namn i släkten. Så Victoria får även följa med efter namnbytet.

Hur sökmotoroptimerar man sitt namn eller personliga varumärke?

Så hur kan då jag börja bygga upp mitt nya namn på digitala plattformar. Jag frågade min kära kollega Jenni som också har vassa kunskaper på webb och sökmotoroptimering att få en guide. Denna vill vi såklart även del med oss till er:

Vad är det bästa alternativet vid namnbyte?

  1. Det är lite trist att säga, men det bästa alternativet är faktiskt att inte byta namn, enda undantaget är ifall du har ett vanligt namn som inte är så värst sökmotoroptimerat och du byter till ett mindre vanligt namn. I så fall kan du till och med vinna på bytet i slutändan.
  2. Om detta inte gäller för dig och du mot förmodan önskar byta namn, så är det näst bästa alternativet att lägga till det nya namnet med ditt gamla namn. Du får helt enkelt äta kakan och ha den kvar.
  3. Det sista alternativet är att byta namnet och göra ett riktigt bra jobb med att få det nya namnet uppmärksammat på nätet. Här kommer några saker att tänka extra på:

Gå igenom tidigare innehåll

Att ha ett sökmotoroptimerat namn innebär egentligen att namnet syns på väldigt många relevanta ställen med mycket trafik. Det första steget vid namnbyte är att kolla igenom just var ditt namn omnämns för att sedan försöka ändra namnet på så många ställen som möjligt. Den största fördelen med ett namnbyte är att du faktiskt nu även påbörjar ett nytt kapitel i den digitala världen. Så finns det innehåll där ute du är mindre stolt över? Tja, låt det helt enkelt dö ut med det gamla namnet.

Om ditt namn har tusentals träffar på Google, då behöver du prioritera innehållet för att minska tiden för arbetet. Ju större och mer vältrafikerad källa, desto viktigare är det att få namnet ändrat. I egna kanaler är det rätt enkelt, men det kan bli desto svårare att till exempel få en journalist att ändra om en webbartikel. Dock kan det vara värt ett försök.

Glöm inte bort bilder

Texterna är enkla att komma ihåg och hitta, men du får inte glömma bort bilder. Ditt namn finns troligtvis även inkluderat i väldigt många bildfiler. Glöm inte bort bilderna! Då sökmotoroptimering handlar om att göra dig sedd i det digitala innehållet så gäller det även bilder. Här behöver du helt enkelt göra en ändring i filens namn.

Det som är viktigt att tänka på är att eventuella gamla bildlänkar kan bli trasiga vid namnändring på innehåll.

Att byta namn på Facebook

En namnändring innebär också namnändring på alla dina sociala medier. Här är det bra att tänka på att gamla bekanta kanske fortfarande associerar dig med ditt gamla namn och kommer ha svårt att hitta dig med ditt nya. På Facebook finns det faktiskt en smart funktion vid namnändring. Du kan nämligen lägga till ytterligare ett namn som visas med en kategori, till exempel smeknamn eller flicknamn. På så sätt blir det enkelt för både barndomsvänner och nya bekanta att hitta dig på Facebook. Här kan du läsa mer om hur du gör: Så lägger du till ytterligare ett namn på Facebook.

Vill du lära dig mer?

Lyssna på poddavsnittet Så skapar du sökoptimerat och delbart webbinnehåll för sociala medier för att bli bättre på att skapa innehåll för dina sidor eller Så bygger du ditt perfekta digitala ekosystem för att få ditt varumärke att hålla ihop i det digitala ekosystemet.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *