/ / Hur når du ut i en social medievärld där du inte äger dina kanaler?

Hur når du ut i en social medievärld där du inte äger dina kanaler?

med Inga kommentarer

Har du ställt dig frågan vad du som företag ska göra den dagen du inte längre kan ha några egna sociala mediekanaler? När vi lever i ett mediesamhälle där användarna väljer att använda slutna kanaler allt mer är det nyttigt att ifrågasätta dagens sätt att använda sociala medier. Det tvingar oss också att tänka mer gränsöverskridande både kanaler emellan men även människor och företag emellan.

Ökad synlighet i ny målgrupp genom influencers

Vi fick möjligheten att hjälpa Liljeholmens Stearinfabrik med precis detta: att nå ut till människor på andra sätt än genom deras egna kanaler. Den 15 september förvandlade vi för en dag Liljeholmens kronjuvel, fabriksbutiken, till en kreativ mötesplats för några få exklusivt inbjudna gäster. Vad hade gästerna gemensamt? Jo de var influencers, det vill säga personer som har en förmåga att inspirera och motivera andra människor via sociala medier.

Totalt var det 14 influencers från stora delar av Sverige som gästade Liljeholmens den här dagen. Men det var ju inte bara de som var där, tillsammans har de över en kvarts miljon följare på Instagram.

Att bjuda på något genuint och ett mervärde är tricket för ett lyckat evenemang med influencers

Det fina med den här typen av evenemang är att det endast fungerar på riktigt om man är genuin och transparent samt bjuder på ett mervärde. Frågor som ”Hur gör vi det möjligt för oss att hinna berätta så mycket som möjligt?” byts ut till ”Hur gör vi den här dagen Instagrambar?”. Varje detalj blir lika viktig som helheten. I slutändan är det värt det, för ju mer man ger desto mer får man faktiskt tillbaka.

Även om influencers är superduktiga på sociala medier så har de inte alltid koll på alla smarta funktioner som kan förenkla deras vardag. För att bjuda gästerna på ett extra mervärde passade jag på att dela med mig av Instagramtips till alla, säger Jenni Laapotti på Digitalsnack

Genom att förena digitala kanaler med den fysiska verkligheten, företag med privatpersoner samt nytta med nöje skapas magi på alla plan – inklusive sociala medier. Allt som krävdes var strategi, planering, ett gäng likasinnade människor och ett nytänkande företag för att skapa mer nytta tillsammans. För visst är det fint när man skapat ett tillfälle som får andra att med fri vilja och egna ord, sprida ett budskap till sina nära och kära?

Skriver @interior_by_claudia på sitt instagramkonto efter besöket

Vill du lära dig mer om influencers?

Lyssna gärna på poddavsnittet Öka din försäljning med influencermarketing om du vill lära dig mer om influencersamarbeten.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *