Misstagen företag gör på Facebook och hur du undviker dem


Så undviker du misstagen på Facebook

Att använda Facebook felaktigt kan få stora konsekvenser för dig som företag genom att straffas med bl.a. sämre räckvidd och dyrare annonser som skadar ditt varumärke. I detta avsnitt av Digitalsnack-podden berättar vi om de vanligaste misstagen företag gör på Facebook och hur du undviker dem. 

Förändringarnas vind blåser för Facebook

Det händer mycket runt Facebook just nu. Vi kan förstå att många funderar på om de ska fortsätta satsa på plattformen trots skandalerna, den senaste med Cambridge Analytica, och tyvärr är nog detta bara toppen av isberget. För även strikta användarvillkor är verklösa om ingen kontrollerar att de efterföljs. I en intervju med Mark Zuckerberg erkänner han att det kommer ta flera år för att rätta till dessa problem.

Trots detta märker vi av en annan attityd. Vid årskiftet ändrade Facebook sin omtalade algoritm och i samband med det hörde fler av sig för att de fått sina annonskonton på Facebook nedstängda. Vi började analysera vad detta berodde på och hittade förklaringen i algoritmförändringen. Färre annonser skulle visas i flödet p.g.a. användarnas klagomål. Vilka annonser skulle visas då? Jo, de som följer annonsreglerna på Facebook. De andra kommer få sämre räckvidd OCH betalar ett mycket högre pris för sin synlighet.

I detta avsnitt radar vi upp de misstag många företag gör på Facebook och hur du undviker dem!

Kommande avsnitt av Digitalsnack - Podcast

Nästa avsnitt släpps den 17 april. Då kommer vi prata om hur man sätter upp rimliga mål för sociala medier samt hur man analyserar data och statistik för att lyckas ännu bättre med sin närvaro. Gäst i podden är Ann-Sofie "Annsi" Krol, VD på byBrick Insight som är experter på att analysera data och omvandla detta till guld!

Har du frågor eller feedback?

Glöm inte att gilla vår podd på Soundcloud eller ge en recension på iTunes! Diskutera gärna vidare med oss på FacebookTwitter eller Instagram.

 

Håll dig uppdaterad!

Vill du få de senaste nyheterna inom sociala medier direkt i mailen? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du just nu "Den ultimata social media-guiden".

Exempel kvitto Facebook
Såhär ser ett Facebook-kvitto ut. Begär alltid att få se originalet om ni har någon annan som sköter er annonsering.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *