Så jobbar Systembolaget med sociala medier


Sälja men att ändå inte sälja - det är frågan

"Varför har ni sociala medier" det var vår första fråga till Emma som jobbar är koordinator inom sociala medier på Systembolaget. För det kan tänkas lite lustigt att de, som har exklusiv rätt i Sverige att sälja alkohol inte får uppmana andra att köpa deras produkter. Men det finns såklart en större nytta för Systembolaget att finns på sociala medier är att "kränga" sprit. Utbildande och inspirerande med nära kontakt med deras målgrupp. För att förstå komplexiteten i hur Systembolaget använder sociala medier i sin kommunikation, vad de vill uppnå och hur de mäter sin framgång. Bjöd vi in Emma Eriksson för ett litet Digitalsnack 🙂

 

Emma Eriksson

⭐️  Koordinator sociala medier

⭐️ Jobbat med Systembolagets varumärke i ca 3,5 år

⭐️ Nördig på siffror och statistik

Sagt om Emma:

Emma är härligt vass på sociala medier. Både vad gäller hur det funkar vad som funkar. Alltså koll på utveckling, verktyg och algoritmer men också känsla för vad som ger spinn hos mottagarna. Dessutom sjukt trevlig och rolig!

SYSTEMBOLAGET OCH SOCIALA MEDIER

I detta avsnittet av Digitalsnack podcast pratar vi om:

⭐️ Hur skiljer sig Systembolagets mål med sociala medier från andra företag?
⭐️ Hur mycket skapas in-house?
⭐️ Vad mäter man och hur ofta följer man upp datan?
⭐️ Hur skapar de balans kring lättsamt och utbildande innehåll?
⭐️ Hur fungerar det med alkohol och sociala medier?

Systembolaget sociala medier

LYSSNA PÅ AVSNITTET HÄR!

Har du frågor eller feedback?

Glöm inte att följa vår podd på Soundcloud eller ge en recension på iTunes! Diskutera gärna vidare med oss på Facebook eller Instagram.

Håll dig uppdaterad!

Vill du få de senaste nyheterna inom sociala medier direkt i mailen? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du just nu "Den ultimata social media-guiden".