3 spännande nyheter på LinkedIn✨


Stories, evenemang och live kommer till LinkedIn

Dessa tre nyheter kanske inte låter som nyheter för de som är flitiga användare av Facebook. Men LinkedIn brukar "Copy whit pride" från både Facebook, Instagram och andra sociala medier. De senaste uppdateringarna är inget undantag. Här listar Cecilia tre nyheter som får både LinkedIn och din närvaro att lyfta!

 

 

Evenemang

Evenemang är något som är väldigt populärt på Facebook. Varför? Jo det är enkelt att skapa, bjuda in och prata om eventet i det skapade evenemanget. Vissa Facebook-sidor vi startat har själva sidan legat passiv, istället har vi fokuserat på att bjuda in rätt personer till olika evenemang. För att som följer en sida är inte intresserade av att veta om alla evenemang. De kan vara spridda över landet eller inte vara inom rätt intresseområde.

Problemet med evenemang på facebook är dock att de är många och blandas mellan privata fester och professionella mingel. Vore det inte skönt att få ha de arbetsrelaterade evenemangen på LinkedIn. Jo, nu kan dom det! Hurra!

Att skapa evenemang på LinkedIn är busenkelt! Följ stegen här:

  1. Logga in på www.linkedin.com på din dator
  2. Du hamnar nu på startsidan. Annars klicka på symbolen  uppe menyn.
  3. I vänstermenyn finns olika snabbkommandon. Exempelvis sammanfattning hur din profil presterat. Dina sidor, grupper och Evenemang. Klicka på för att börja skapa ett evenemang.
  4. Därefter fyller du bara i information och lägger in bilder. Det mesta känns igen från Facebook-evenemang

Välj vem du vill ska stå som avsändare (personprofil eller företagsprofil)

Skapa evenemang LinkedIn organisatör

Via LinkedIn-appen

Många funktioner på LinkedIn har inte alltid anpassats för mobilen. Men evenemang kan enkelt skapas även via LinkedIns mobilapp.
Öppna mobilappen och klicka på din bild.

I kolumnen finns evenemang längst ner. Klicka på + Skapa evenemang

Fyll i din information och lägg till bilder i evenemanget

 

(Printscreens kan variera beroende på mobiltillverkare. Dessa är från en Android One+)

Live

Live är en format som Facebook verkligen ville implementera i sitt flöde under 2016-2017. De lyckades....delvis. Periscope hade fångat en stor användarskara och började spridas brett över världen. Men då satte Facebook in stöten där de fick flera innehållsskapare att göra Live samt att premiera formatet i flödet. Det gjorde att tillväxten för Periscope dog ut och Facebook tog över livestreamingen. Men inte så många som faktiskt använder denna längre. Är mest en funktion som kompletterar än som används frekvent.

Nu gör LinkedIn sig redo för att plocka in mer live-innehåll i flödet. Detta är än så länge endast i startgroparna. Och LinkedIn har gjort det onödigt krångligt för användare att börja sända live.

  1. Först behöver du ansöka om att få sända live
  2. När/om du blir godkänd (detta meddelas via mail) så måste du använda dig av en tredjepartslösning. Då LinkedIn inte har en integrerad lösning än.
  3. Integrera sedan verktyget enligt anvisningarna för verktyget du valt
  4. Sen är det bara att köra igång.

Sammanfattning

Live är ett svårt format, även om vi gillar oputsat. Det krävs mycket för personer och företag att göra en bra livesändning som håller en rödtråd och som snabbt kommer till poängen. Att det inte finns integrerat än i plattformen gör att många som kan, ändå inte orkar. Det finns potential här, men inget jag skulle lägga ner tid på i dagsläget.

Stories

Detta underbara format som lyft Instagram som plattform! Formatet är snabbt, oputsat och äkta. På Instagram lever en händelse 24 timmar innan den försvinner till arkiv.
Vad tror vi då om stories på LinkedIn?

Pete Davies på LinkedIn berättar:

Stories first appeared on Snapchat, with other platforms like Instagram and Facebook adopting them soon after. They spread for a good reason: they offer a lightweight, fun way to share an update without it having to be perfect or attached to your profile forever. Does that exist in the business world? I’d hope that most of my interactions in the break room or passing people in the hall are similarly ephemeral and light.

 

We’ve also found there’s an entire generation growing up with Stories as a way of speaking; they’re more comfortable starting conversations with a full-screen ephemeral format than posting updates and prefer sharing content that lives as a moment in time rather than as an item in a feed.

Vi vet inte exakt hur detta kommer att se ut än. Men tidigare tester av LinkedIn stories 2018 såg ut såhär:

Bildkälla: TechCrunch

 

Sammanfattning

Storiesformatet växer på nästan alla plattformar. Som David var inne på. Finns en generation som växer upp nu som inte använder scrollflödet. Frågan är om LinkedIn-användarna är rätt målgrupp för att skapa innehåll i stories? Det återstår och se! Vi håller er uppdaterade när vi vet mer om denna funktionen.

Behöver du hjälp med ditt arbete i sociala medier?

Digitalsnack är en social mediebyrå som har heltäckande tjänster för att hjälpa dig att skapa effekt i sociala medier. Vi finns i Karlstad/Värmland, Norrköping/Östergötland samt Vimmerby/Småland. Vi jobbar både digitalt och ute hos kund i hela Sverige, men även i övriga nordiska länder. Kika in vårt tjänsteutbud för att se hur vi skulle kunna hjälpa dig i ditt eller din organisations arbete med digitala och sociala kanaler!

Läs mer om våra tjänster  Kontakta oss