4 tips för att förbereda dina sociala medier inför Black Friday


Fredagen den 27 november är det Black Friday. En shopping dag som många nu maxar med en hel veckas prisfest. Black Friday kommer ursprungligen från USA och infaller alltid fjärde fredagen i november. Tre dagar efter Black Friday är Cyper måndag, dessa båda shopping och readagar sätter starten för årets julhandel. I Sverige fick Black Friday fäste 2013 och har sedan växt för varje år. I detta blogginlägget tipsar vi om hur du kan nyttja denna speciella shopping tid och hur du förbereder dina kanaler på bästa sätt. Shop on!

 

I detta inlägg berättar vi om:

  • Shoppingbeteenden 2020
  • Välj ditt fokus
  • Se över dina kanaler
  • Planera innehåll

 

HUR HANDLAR VI 2020?

shopping i skuggan av Covid-19

2020 är året då många självklarheter blev ovanligheter. Vi fick anpassa oss för en helt ny verklighet i spåren av coronapandemin som slog till i början av året. Många saker har vi varit tvungna och ställa om och tänka nytt. Däribland påverkas även vårt sätt att handla online. Fler har undvikit fysiska butiker pga. av smittspridning och behövt att söka sig och handla på nätet.
Andra har använt sociala medier för inspiration och insamling av information för att sedan kunna göra ett så smidigt inköp i en fysisk butik som möjligt. En sak som är säker är att årets shoppingkunder letar mycket information och inspiration via sociala medier.

Detta året kommer vi se en mer utdragen inhandlingsperiod inför framförallt jul. Därför behöver vi tidigt börja kommunicera vad vi kan erbjuda till kunderna.

 

VÄLJ DITT FOKUS

stå ut under Black Week

Kan man skriva om Black week och Black Friday även fast vi inte kommer att rea ut våra produkter? Självklart!

Det är viktigt att kommunicera tidigt till era följare om ni kommer erbjuda något speciellt. Många kunder inväntar Black Friday för att fynda era produkter. Så varför inte vara tydlig tidigt OM ni tänkt ha en kampanj eller inte. Om ni inte väljer att ha kampanjer eller erbjudanden under Balck Week, berätta gärna varför. Det gör att ni bygger varumärke och relation med era kunder.

För er som laddar för en prisfest i era kanaler. Kan det även vara bra att ha ett tydligt tema för att sticka ut. Om ditt företag brinner för miljön, varför inte erbjuda rabatter på ert sortiment som är ekologiskt, närodlat, certifierat mm. Det gör att det inte bara är en kampanj för att sälja utan kopplas ihop med ert varumärke. Skapa även en tydlig "grid" med bilder eller mönster som förknippar posterna med kampanjen under Black Week. Blir tydligt i flödet vad man kan tänkas fynda.

ÄR DINA KANALER UPPDATERADE?

dags att se över dina kanaler

 

När vi närmar oss årets största shoppingtid är det A och O att ni har uppdaterat era kanaler. Saker som ni borde ta en extra koll på är:

  • Är vår presentation (bio) uppdaterad i våra kanaler?
  • Fungerar alla länkar?
  • Borde länken gå till en kampanjsida istället?
  • Är våra öppettider korrekta?
  • Har vi lagt in rätt adress?
  • Borde vi ändra omslagsbild/profilbild för att kommunicera annat budskap under denna perioden?
  • Är vår produktkatalog i Facebook/Instagram shopping uppdaterad?

PLANERA DITT INNEHÅLL!

Gör en plan för hela kampanjperioden

Vad ska du publicera före, under och efter Black Friday? Här tipsar vi om innehåll!

FÖRE
Starta i god tid (gärna en månad) innan. Berätta om ni kommer ha en kampanj eller om ni avstår att ha speciella Black Friday-priser.
Skapa en nedräkning några dagar innan på Instagram Stories, så får dina följare en notis när det är dags att gå in och fynda!

UNDER
Var aktiv under hela kampanjen. Lägg ut inlägg en till tre ggr per dag med tips på vad man kan fynda och även när någonting tagit slut. Skapa en FOMO!
Räkna ner när kampanjen håller på att ta slut. "Endast 24 timmar kvar av Black Week. Har du fyndat än?"

EFTER

Förläng kampanjen till Cyber måndagen och ge alla en ny chans. Eller helt nya produkter att fynda på en begränsad tid av 24 timmar.
Glöm inte bort att "städa" bort Black Friday efteråt. Ta bort gamla länkar, omslagsbilder mm. Kanske dölja/arkivera några poster i flödet?

 

Behöver du professionell hjälp med sociala medier? Skicka en kontaktförfrågan så hör vi av oss!

* anger obligatoriska fält
Genom att fylla i detta formulär samtycker du till att Digitalsnack sparar dina uppgifter för att kontakta dig. Läs mer om vår integritetspolicy och hur vi skyddar och hanterar din information.