Aktiviteten ökar på Facebook när vi fyller år


Så firar vi vår födelsedag på Facebook och hur du som företagare kan nyttja detta

Visste du att vi kollar Facebook mer frekvent när vi fyller år? En studie gjord av Facebook IQ visar att vi kollar Facebook två till fyra gånger mer frekvent när vi fyller år än vad vi gör i vanliga fall. Undersökningen visar även att vi i Europa gärna gärna drar ut på vårt firande under flera dagar. Framför allt när vi fyller jämnt, då är vi 1,84 gånger mer benägna att fira under flera dagar och det är 1,73 gånger mer sannolikt att vi firar med en fest, jämfört med födelsedagar när vi inte fyller jämt. Britterna verkar vara extra festsugna då det är dubbelt så troligt att de förlänger sina födelsedagar än vad det är för befolkningen i övriga länder.

Undersökningen visar att vi hellre tar emot ett grattis på Facebook än via ett födelsedagskort på posten eller ett SMS.

De hashtags som används mest frekvent under våra födelsedagar på Instagram är: #birthday, #love, #happy, #cake, #party, #flowers, #birthdaycake, #presents and #gift.

Resor mer populärt för de som firar längre

Undersökningen visar också att för de personer som firar sina födelsedagar under en längre period är det 3,2 gånger mer sannolikt att man bokar en födelsedagsresa. Detta gör att företag som erbjuder resor eller andra lite lyxigare produkter och tjänster har en bra marknad för personer som fyller jämnt. Dessutom har man en betydligt längre period när det är möjligt att marknadsföra mot denna grupp än när personer firar en vanlig födelsedag.

Bästa tiden att marknadsföra inför födelsedagar?

Så vad är det optimala tiden för att tajma ditt erbjudande rätt? Facebook kan mäta att redan 14 dagar innan själva födelsedagen börjar många skapa sitt födelsedagsevent och att aktiviteten i eventet peakar 4-5 dagar före eventet. De som firar sin födelsedag längre planerar också längre. De är 3,5 gånger mer benägna att promota sitt valda datum redan 6 månader innan sin födelsedag.

Hela 61% av de som fyller år passar på att unna sig själva en present, framför allt kläder och assessorer, teknik eller smycken. Saker man hellre mottar från någon annan är: kvalitetstid med nära och kära, teknik och smycken.

Såhär kan du som företag nyttja detta:

Facebook birthday targeting

Facebooks annonsverktyg är det mest kraftfulla som finns. Nyttja den kraften genom att skapa annonser riktade till personer vars födelsedag snart är på ingång. Dessa annonser kallas targeting och finns lite olika varianter. Kontakta gärna oss så lär vi er hur ni kan skapa annonser på Facebook och Instagram!

Snabba erbjudanden

Fri frakt eller extra snabb frakt kan vara skillnaden mellan liv och död inför ett födelsedagskalas. Via targeting kan du erbjuda specifika erbjudanden för de personer som snart fyller år. 73% av de som ska ha en födelsedagsfest beställer mat till sin fest istället för att göra den själv. Hjälp dem att hitta just dig!

Presenter de verkligen vill ha

De flesta vill umgås med sina nära och kära på sin födelsedag. Erbjud någonting där den som fyller år kan spendera sin födelsedag med sin familj eller sina vänner, exempelvis aktiviteter, middagar eller resor.

Använd rörligt

Många skapar rörliga födelsedagsvideos på sin födelsedag. Matcha budskapet och skapa en egen födelsedagsvideo-annons! Vi garanterar att den står ut i mängden.

Så här firar vi födelsedagar på Facebook