Allt du behöver veta för att nå Generation Z i sociala medier


Generationen som är uppväxta med sociala medier och digital kommunikation. Generationen som anser att mobilen är lika viktig som en kroppsdel. Generationen där det digitala är en del av det verkliga livet. Eller som de flesta känner dem: generation Z.

Den här generationen använder de digitala plattformarna på ett helt annat sätt än tidigare generationer. Så hur når vi dem egentligen? Och vad ger effekt på riktigt?

Här får ni Cecilia och Jennis Gen Z-spaning från Social media week i London:

Förstå målgruppen

För att kunna skapa kommunikation som når målgruppen, underlättar det att förstå varför generationen beter sig som den gör på sociala medier. Här är generationens tre grundpelare som du borde ha koll på:

Kortare attentionspan

Det här är ju något vi alla vet. Marknadsförare sliter sig i håret då generationens fokus är flyktig och kort. Det här är inget som har skett av sig själv. Denna generation har under hela sin mobila livstid utsatts för enorma informationsflöden. Kroppen har skapat ett sätt att hantera mycket information på kort tid, vilket egentligen är positivt. Varför skulle vi vilja lägga resurser på att skapa 30 sekunder långa videos, då generationen kan ta in samma budskap på 3 sekunder?

Äkta och positivt

Något annat generationen har blivit väldigt duktig på, är att identifiera falskhet. De har en inbyggd bullshit-detektor och vägrar att ödsla sin tid på saker som är fejk. Men vad är äkta för generation Z? För de äldre generationerna är äkta ofta synonymt med sant. Det är en finputsad verklighet, vilket de flesta köper. För den yngre generationen är det annorlunda. För att något ska vara äkta ska det vara genuint och spegla verkligheten.

Relationer

Den här generationen förstår att man beter sig likadant i sociala medier som man gör i verkliga livet. Det som sägs öppet på Facebook är mer eller mindre samma sak som att gå ut på ett torg och skrika ut det. Därför ser generationen heller ingen skillnad mellan digitala och verkliga relationer. Har man det i bakhuvudet så förstår man varför en annons med ”Gillar du också att kunna springa snabbt? Våra joggingskor är lika lätta som en fjäder” kanske inte riktigt går hem till en gen-Z. För du skulle väl aldrig säga så till en främling på gatan och förvänta dig en positiv reaktion?

YouTubeVilka kanaler hänger generation Z på?

Youtube – generationens TV

Youtube är ungdomarnas TV och mängden tid de spenderar på plattformen är stor. Över 30% av all tid generationen spenderar i digitala medier är på just denna plattform. Det som fungerar på TV fungerar dock inte på Youtube. Att generationen har ett kortare attentionspan och att äktheten går först, påverkar givetvis vilket innehåll som fungerar. Några tips för hur du ska tänka på YouTube:

  • Använd många korta sekvenser för att bygga upp en längre video
  • Våga ta med bloopers eller när saker inte blev riktigt perfekt
  • Redan i början av klippet kan du visa vad målgruppen kommer få ut av att se hela videon
  • Positiv energi

Vill du ha mer inspiration för hur du lyckas med Youtube? Lyssna på vårt poddavsnitt om hur YleX lyckades få över 60 000 prenumeranter.

InstagramInstagram – en kanal för att uttrycka värdegrunder

Eftersom generationen värderar äkthet och relationer är Instagram en kanal som företag kan använda för att skapa relationer med sin målgrupp. För att nå fram gäller det att kommunicera på rätt sätt.

Anpassa dina inlägg för generation Z

Den tiden generation Y lägger på att fixa sin bild perfekt, lägger generation Z på att få till en betydelsefull text. Bilden är givetvis viktig för att fånga uppmärksamheten, men vad texten säger är det som verkligen spelar roll.

Stories är perfekt för ett kortare attentionspan

Att ungdomar hellre ser en serie med 12 st 15 sekunder långa klipp än en video på 3 minuter är kanske en av orsakerna till att Instagram Stories är så populärt.

Vill du lära dig hur Stories fungerar? Kolla in vårt poddavsnitt Så använder du Instagram Stories som ett proffs.

SnapchatSnapchat – en kanal för skratt

Även om många ungdomar föredrar Instagram och den Stories-funktionen, så använder många fortfarande Snapchat. Varför gör man det? Det är roligare helt enkelt. Det är något med Snapchats lekfulla och roliga filter – att man kan vara sig själv och att företag inte riktigt hittat dit, som gör att kanalen fyller en funktion hos generationen.

För att lyckas som företag på Snapchat behöver man hålla det oputsat och skapa innehåll som roligt för målgruppen att se. Behöver du inspiration? Lyssna på vårt poddavsnitt där vi intervjuade Europas största Snapchat creator Geeohsnap.