Allt du behöver veta om #hashtags


Att använda eller att inte använda hashtags, det är frågan. Det var kanske inget som Shakespeare funderade särskilt mycket på under sin tid, men användningen av hashtags är verkligen en vattendelare. Å ena sidan finns det mycket som talar för att man faktiskt får mer spridning och högre engagemang på sina inlägg. Å andra sidan kan det upplevas som spammigt och säljigt. I det här blogginlägget ska vi försöka reda ut debatten om hashtags. Kontakta oss gärna om du har någon fråga!

Vad är hashtags?

Om du någon gång använt en social medie-plattform har du förmodligen stött på en #, en hashtag. Man kan säga att hashtags är ett sätt att sortera inlägg på sociala medier efter olika ämnen. Om du till exempel lägger upp en bild på en illustration och hashtaggar den med #illustration kommer din bild synas när en person söker på just #illustration. Hashtags är ett effektivt sätt att nå ut till nya följare som du tror kan vara intresserade av ditt innehåll, men som inte redan följer dig. Eftersom det också är möjligt att följa hashtags kan ditt inlägg dyka upp i någon annans flöde, om personen följer hashtagen du använt i ditt inlägg. Detta kan användas för att följa vad folk säger om ditt varumärke, men även för att hitta inspiration.

Hashtagens ursprungliga syfte var att kategorisera inlägg och gruppera liknande bilder. Idag har Instagram så pass avancerad inläggsanalys att mycket av innehållet kategoriseras utan att användaren själv måste göra något. För att maximera exponeringen är det effektivt att använda hashtags. Då når du ut till så många som möjligt. Tänk dock på att det viktigaste fortfarande är att skapa riktigt bra innehåll. Du kan vara hur bra som helst på att använda hashtags, men är ditt innehåll dåligt kommer dina inlägg ändå inte flyga.

Ska man använda hashtags?

Det korta svaret är ja, om du vet hur du ska använda dem. Om du använder hashtags på helt fel sätt riskerar det att göra mer skada än nytta för ditt konto och ditt företag. Om du använder irrelevanta hashtags kommer personerna som hittar dina inlägg med största sannolikhet bara bli irriterade över att det inte är det innehåll de var ute efter. Vi tar ett exempel: tänk att vi på Digitalsnack skulle posta ett Instagraminlägg om hur man schemalägger inlägg, och använda hashtagen #inredningsinspiration. De personer som söker på #inredninginspiration förväntar sig att få upp inlägg med inspirerande inlägg. Om det då dyker upp något helt annat i flödet kan vi anta att dessa personer inte kommer vara intresserade av det innehållet, utan istället bli irriterade över att det är irrelevant.

Digitalsnack social mediebyrå

Hur använder man hashtags?

Nu har vi gett ett exempel på hur man inte ska använda hashtags. Hur ska man då göra för att det ska fungera?

  • Använd relevanta hashtags. Använder du hashtags som inte stämmer överens med ditt inläggs innehåll är chansen stor att användarna inte kommer uppskatta inlägget
  • Använd rätt mängd hashtags. Undvik ett stort block med hashtags i ett inlägg, det upplevs ofta som spammigt och säljigt. Användarna vill ha äkta och genuint innehåll!
  • Följ egna hashtags. Vänta inte på att alla följare ska hitta till dig, interagera med dem själv! Sociala medier handlar mycket om att skapa relationer mellan användare. Detta gäller även för företag. Bygg och vårda relationer med dina följare genom att gilla och kommentera deras poster.

Ökad exponering med hashtags

Många upplever att exponeringen av deras inlägg faktiskt ökar när de använder hashtags! För att själv se om dina hashtags gett något resultat kan du kolla på statistiken över varifrån din exponering för ett inlägg har kommit. Gå in på inlägget i fråga och tryck på "Visa statistik" så står det varifrån dina exponeringar kommit, t.ex. om det är via en hashtag.

Det är dock viktigt att tänka på vad exponeringen och interaktionen kommer från. Är det riktiga personer med ett intresse av ditt konto, eller är det botar som automatiskt kommenterar på vissa hashtags? Om det är botar kommer du märka att ditt inlägg blir populärare, men du kommer inte märka någon skillnad på t.ex. säljstatistiken eller varumärkesbyggande. Dessutom finns den en risk att du gör dig själv en björntjänst. Instagram rensar regelbundet bland misstänkta botar och tar bort dessa konton. Har du många sådana följare kommer det då visas som negativ utveckling i din statistik, även om du "egentligen" inte förlorat några riktiga följare eller potentiella kunder.