Allt du behöver veta om Instagram shopping


Nu har Instagram shopping lanserats i Norden

På Instagram söker många efter inspiration och tar köpbeslut, men länkningen till webb och e-handel har varit väldigt begränsad.

Nu har Instagram shopping äntligen lanserats i Sverige, vilket innebär en betydligt enklare konvertering från Instagram till din webbshop.

 

Vad är Instagram shopping?

Med shopping på Instagram kan du välja foton som du vill visa och tagga upp till fem produkter per bild eller upp till 20 produkter per carousel.

Shoppinginlägg ger dina följare tillgång till priser och produktdetaljer både i Instagram-flödet och via knappen Köp i din företagsprofil. Genom att trycka på ett inlägg kan följarna läsa mer om produkter och sedan klicka sig vidare till köp.

Hur skapar jag min Instashop?

  • Ditt företag måste sälja fysiska varor som uppfyller villkoren i Facebooks handelsavtal för säljare och handelspolicy
  • Ditt företag måste finnas i de länder där Instagram Shopping har lanserats
  • Du måste ha en företagsprofil på Instagram
  • Du måste skapa en butik i Business Manager, via Shopify eller BigCommerce eller direkt på företagets sida på Facebook.

Vad är fördelarna med Instagram shopping?

Det är ett enkelt sätt för dina följare att direkt via Instagram köpa produkter, utan att behöva skicka dem till en länk i din biografi.

Det är även bra för tjänster men också för dom som inte har en webbshop. Då kan man ändå skicka följarna till produktsidan för att läsa mer och där få information om var och hur man köper produkterna.

För att kunna tagga dina produkter på Instagram måste du först skapa en butik på din Facebook-sida. Gå till ----> Inställningar -> Redigera sida.
Lägg till fliken butik
Gå till förstasidan av din företagssida så ser du att en ny flik med Butik finns. Klicka på fliken och följa anvisningarna
Lägg till din produkter och tjänster i Butiken. Det är dessa du sen kan tagga på Instagram

De kan ta ett tag för Facebook att koppla samman din Butik med Instagram Shopping, så har lite tålamod!
Du märker när funktionen fungerar genom en notis när du öppnar Instagram, samt i Inställningar ---> Företagsinställningar

När din butik har bekräftats av Facebook går du till din Instagramprofil. Det finns två sätt att tagga dina produkter i bilden: i äldre inlägg genom att klicka redigera så syns symbolen med Instashop i vänstra hörnet längst ner. Tänk på att om du har taggat en person i bilden kan du inte tagga en produkt, utan du måste ta bort alla andra taggar innan.
Klicka på tagga produkt så får du upp en lista på alla produkter du lagt upp i din butik på Facebook. Har du fler produkter i bilden funkar det super att lägga in fler produkter.
Därefter är visas en tagg med din produkt när man klickar på bilden. Produkten länkas till den sida du lagt in i din Butik på Facebook.
Du kan såklart även tagga dina produkter innan du postar din bild på Instagram.

2 Responses

  • Hej,

    Hur lång tid är lång tid?
    Har haft en butik på facebook i ett år men går fortfarande inte att
    ha shopping på instagram…

    • Hej Marcus!
      Tyvärr verkar det enda vara att vänta. Funktionen har rullats ut olika snabbt för olika konton.
      Vi märker för våra kunder att det är väldigt olika. Vissa har fått vissa har inte.
      Så är tyvärr det enda svaret vi kan ge 🙂
      Håll ut!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *