Analysera din statistik på Instagram


De olika sociala medie-plattformarna har olika mycket användardata som du som sidägare kan ta del av. Den mest utförliga datan får du från Google Analytics och Facebook. Det finns dock värdefull data även på de andra plattformarna, även om den inte är lika detaljerad. Att granska statistik på Instagram kan ge dig mycket hjälp i din marknadsföring. En stor fördel med marknadsföring via sociala medier, jämfört med mer traditionell marknadsföring, är just statistiken. Du får extremt mycket information om din målgrupp och kan (relativt) enkelt se om du har nått ut till rätt målgrupp. Jämför detta med till exempel en tryckt annons i en tidning, där du inte får någon direkt respons på hur många som sett själva annonsen.

Varför ska jag analysera data på sociala medier?

Det vanligaste och största misstaget som företag gör är att de inte mäter eller analyserar på sociala medier över huvud taget. Det första steget för många är alltså att faktiskt komma igång med mätningen. Det kan kännas svårt när man inte är van att analysera, men de olika sociala medierna har lättöverskådlig och tydlig statistik.

Om du inte analyserar data vet du inte vad det är som ger effekt på dina sociala medier. Är det en viss typ av bild, en viss typ av text eller kanske en särskild tidpunkt där dina följare är mer engagerade?

I den här inläggsserien kommer vi guida dig igenom statistikdjungeln. Förhoppningsvis kommer du känna dig lite klokare efter att ha läst den! Har du några frågor kan du alltid kontakta oss så ska vi försöka hjälpa dig.

Analysera statistik Instagram
Analysera statistik Instagram
Analysera statistik Instagram

Statistik på Instagram

För att hitta din statistik går du till profilsidan och trycker på hamburgermenyn (de tre strecken) längst uppe till höger. Om du har ett företagskonto finns alternativet Statistik längst upp i menyn. Statistiken är uppdelad i tre undermenyer: Aktivitet, Innehåll och Målgrupp.

Aktivitet (bild 2)

Under Aktivitet ser du bland annat hur många interaktioner ditt konto haft den senaste tiden, antalet profilbesök och hur många konton som nåtts. Antalet interaktioner är sorterat efter dagar och det vanligaste är att man märker att interaktionen ökar de dagar man publicerat inlägg. Under Upptäck ser du var dina inlägg setts mest. Räckvidd är antalet unika konton som sett inlägget och exponeringar är, precis som det låter, det totala antalet gånger ditt inlägg visats.

Innehåll (bild 3)

Innehåll är kort och gott vilket innehåll du skapat på din Instagram. Här finns inlägg i flödet, Instagram Stories och kampanjer. Om du trycker på "Visa alla" på Inlägg i flödet kommer du till ett flöde med alla dina Instagraminlägg, men med möjligheten att sortera inläggen efter typ av inlägg, interaktion och i ett tidsintervall. Här kommer du märka att beroende på vad det är du mäter så hamnar olika inlägg i toppen. Det inlägg som har flest gilla-markeringar behöver inte vara det inlägg som har flest klick till webbplats.

Målgrupp (bild 4)

Under målgrupp kan du se statistik över dina följare. Först visas det totala antalet följare, sedan i vilka städer dina följare bor, vilken ålder de har, vilket kön de har och till sist den genomsnittliga tiden dina följare är på Instagram.

Utvärdera ditt innehåll och våga experimentera!

En av nycklarna till att lyckas med sociala medier är att våga experimentera. Testa olika typer av innehåll, variera mellan stillbilder och video, testa närbilder och bilder på långt avstånd. Det är det bästa sättet för att få reda på vad som fungerar för just ditt företag! Det som är viktigt att komma ihåg är att utvärdera ditt innehåll genom att mäta resultatet. Se vilken typ av innehåll som dina följare och din målgrupp verkar uppskatta mest och lägg lite extra fokus på just det.

Eftersom sociala medier förändras så fort är det viktigt att våga experimentera ofta och inte fastna i att bara publicera en sorts innehåll. Det som fungerar idag kanske inte alls ger samma resultat om någon månad. Det kan vara algoritmförändringar, nya gränssnitt och förändrade användarbeteendet som påverkar resultatet, och dessa förändras ständigt.

 

Vill du veta mer om statistik och hur du ska analysera data för att lyckas? Missa inte vårt poddavsnitt Så analyserar du data och lyckas bättre i sociala medier! I avsnittet får vi besök av Ann-Sofie (Annsi) Krol som är VD för byBrick Insight. Hon berättar om de vanligaste misstagen företag och organisationer gör när det kommer till mätning och målsättning i sociala medier, och hur du bör tänka för att lyckas på riktigt.