Analysera din statistik på Instagram


De olika sociala medie-plattformarna har olika mycket användardata som du som sidägare kan ta del av. Den mest utförliga datan får du från Google Analytics och Facebook. Det finns dock värdefull data även på de andra plattformarna, även om den inte är lika detaljerad. Att granska statistik på Instagram kan ge dig mycket hjälp i din marknadsföring. En stor fördel med marknadsföring via sociala medier, jämfört med mer traditionell marknadsföring, är just statistiken. Du får extremt mycket information om din målgrupp och kan (relativt) enkelt se om du har nått ut till rätt målgrupp. Jämför detta med till exempel en tryckt annons i en tidning, där du inte får någon direkt respons på hur många som sett själva annonsen.

Varför ska jag analysera data på sociala medier?

Det vanligaste och största misstaget som företag gör är att de inte mäter eller analyserar på sociala medier över huvud taget. Det första steget för många är alltså att faktiskt komma igång med mätningen. Det kan kännas svårt när man inte är van att analysera, men de olika sociala medierna har lättöverskådlig och tydlig statistik.

Om du inte analyserar data vet du inte vad det är som ger effekt på dina sociala medier. Är det en viss typ av bild, en viss typ av text eller kanske en särskild tidpunkt där dina följare är mer engagerade?

I den här inläggsserien kommer vi guida dig igenom statistikdjungeln. Förhoppningsvis kommer du känna dig lite klokare efter att ha läst den! Har du några frågor kan du alltid kontakta oss så ska vi försöka hjälpa dig.

Kolla in din statistik

Under den första fliken får du statistik och information kring räckvidd samt sammanfattning av olika kontoaktiviteter. Räckvidd är antalet unika konton som nåtts medans exponeringar är antalet visningar totalt under månaden.
Du kan visa statistik för 7 dagar eller 30 dagar. Kontoaktiviteter du kans e är antalet profilbesök, klick till webbplats och e-post. Du ser även om dessa har ökat i jämförelse med tiidgare period. Väljer du att jämföra 7 dagar jämför datan mot tiigare 7 dagar och likaså med 30 dagar. Det är en god idé att jämföra en längre period än 7 dagar då det kan ske tllfälligheter som gör att datan under en kortare period är svårare att analysera och förstå.

Bläddar du längst ner på sidan hittar du dina bästa inlägg, händelser och IG-TV för perioden baserat på räckvidd.

Instagram statistik

Hur långt når du varje månad?

Under den första fliken får du statistik och information kring räckvidd samt sammanfattning av olika kontoaktiviteter. Räckvidd är antalet unika konton som nåtts medans exponeringar är antalet visningar totalt under månaden.
Du kan visa statistik för 7 dagar eller 30 dagar. Kontoaktiviteter du kans e är antalet profilbesök, klick till webbplats och e-post. Du ser även om dessa har ökat i jämförelse med tiidgare period. Väljer du att jämföra 7 dagar jämför datan mot tiigare 7 dagar och likaså med 30 dagar. Det är en god idé att jämföra en längre period än 7 dagar då det kan ske tllfälligheter som gör att datan under en kortare period är svårare att analysera och förstå.

Bläddar du längst ner på sidan hittar du dina bästa inlägg, händelser och IG-TV för perioden baserat på räckvidd.

Hur engagerande är ditt konto?

Under andra alternativet får du mer information kring hur många inlägssrekationer du fått under vald period (7 dagar eller 30 dagar). Interaktion på Instagram betyder gillamarkeringar, kommentarer, sparade objekt samt interaktioner på händelser och IG-TV.

Längst ner hittar du dina bästa inlägg, händelser och IG-TV som fått flest interaktioner under den valda perioden.

Räckvidd statistik Instagram
Följare statistik Instagram

Ökar följarna på ditt Instagramkonto?

Följare är ett av de vanligaste mättalen företag följer när det kommer till sociala medier. Under sista fliken kan du se hur tillväxten ser ut för kontot under vald period (7 dagar eller 30 dagar). Du kan se totala antalet nya följare samt vilka som slutat följa kontot. Få mer data om dina följare genom att granska vilka orter de är baserade, vilka ålderskategorier samt kön. Du kan även se vilka dagar och tider dina följare är som mest aktiva för att nå din målgrupp på ett mer träffsäkert sätt.

Utvärdera ditt innehåll och våga experimentera!

En av nycklarna till att lyckas med sociala medier är att våga experimentera. Testa olika typer av innehåll, variera mellan stillbilder och video, testa närbilder och bilder på långt avstånd. Det är det bästa sättet för att få reda på vad som fungerar för just ditt företag! Det som är viktigt att komma ihåg är att utvärdera ditt innehåll genom att mäta resultatet. Se vilken typ av innehåll som dina följare och din målgrupp verkar uppskatta mest och lägg lite extra fokus på just det.

Eftersom sociala medier förändras så fort är det viktigt att våga experimentera ofta och inte fastna i att bara publicera en sorts innehåll. Det som fungerar idag kanske inte alls ger samma resultat om någon månad. Det kan vara algoritmförändringar, nya gränssnitt och förändrade användarbeteendet som påverkar resultatet, och dessa förändras ständigt.

 

Vill du veta mer om statistik och hur du ska analysera data för att lyckas? Missa inte vårt poddavsnitt Så analyserar du data och lyckas bättre i sociala medier! I avsnittet får vi besök av Ann-Sofie (Annsi) Krol som är VD för byBrick Insight. Hon berättar om de vanligaste misstagen företag och organisationer gör när det kommer till mätning och målsättning i sociala medier, och hur du bör tänka för att lyckas på riktigt.