Borde jag lämna Facebook?


Facebook och Cambridge Analytica

Det blåser rejält kring Facebook. Den ena skandalen avlöser den andra. Men vad är det som har hänt och hur kommer detta påverka dig som använder Facebook för ditt företag?

Här ger vi en kort resumé kring vad som har hänt och hur detta kan påverka dig i framtiden.

Facebookskandalen - Vad har hänt?

  • En av Cambridge Analyticas tidigare medarbetare avslöjar för The Observer att företaget samlat in personlig information om Facebook-användare.
  • Datainsamlingen började 2014 via appen thisisyourdigitallife, som integrerades på Facebook. Syftet var att samla in data för forskning (som inte är olagligt enligt Facebook).
  • 2015 skickas informationen vidare till en tredjepart vilket då bröt mot Facebooks regler. Appen togs bort från Facebook som försäkrade att informationen raderades av Cambridge Analytica.
  • 2018 kommer det dock uppgifter om att datan aldrig raderades. Facebook avslutar allt samarbete med Cambridge Analytica.

Hur har datan samlats in och använts?

Uppgifterna har samlats in via olika tester på Facebook. Ni känner säkert igen dem: "Vilken är din favoritfärg", "Vilken stad skulle du bo i" och liknande.

Vi har pratat om dessa tester tidigare i Digitalsnack-podden och uppmanat er att inte göra dessa tester. Analyser har visat att dessa tester samlar in data utan att personerna vet om det. Och framförallt samlar in information om dina vänner utan att de har godkänt det, säger Cecilia Victoria Åslund

270 000 personer gjorde testen på Facebook men data samlades även in från alla deras vänner, så totalt samlades data in om 50 miljoner personer.

Dessa uppgifter ska ha kartlagt användare i USA (men även Sverige) för att sedan använts för att skicka pro-Trump innehåll till dem under det amerikanska valet 2016.

För att göra saker ännu värre så var Trumps första chefsstrateg i Vita Huset VD för Cambridge Analytica mellan 2014 och 2016. Dessutom har Donald Trumps största donatorer Robert Mercer investerat 15 miljoner dollar vid starten av Cambridge Analytica.

(Källa: The Observer)

 

Var femte svensk vill lämna

I en Sifo-undersökning gjord på beställning av TV4 överväger 21 procent av svenskarna att lämna Facebook.

För de som funderat länge på att lämna Facebook kan detta bli droppen. Annars ser vi just nu ingen större reaktion. Att det skrivs mycket i media kring detta är helt enkelt för mediernas egna intressen. Traditionella mediekanaler har förlorat stora pengar på att annonsörer istället lägger pengarna på Facebook, säger Cecilia Victoria Åslund

Vad betyder detta för företag?

Om nu 21% av svenskarna skulle lämna Facebook betyder det att Sveriges största kanal blir (Facebook-ägda) Instagram. Det kan vara lite svårt att förstå varför Facebook kritiseras och inte Instagram. Anledningen är att Facebook delar med sig av betydligt mer data till tredjeparter än vad Instagram gör. Detta innebär egentligen att Instagram är en mer skyddad och stängd social media-kanal än Facebook.

Spånar vi in i framtiden så verkar Facebook har svårt att leva upp till användarnas förväntningar. Facebooks Messenger och grupper är en tydlig indikation på alla Facebook-trötta användare som anser att flödet blivit irrelevant.

Hur skulle det påverka ditt företag om Facebook försvann? Diskutera gärna!

 

 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *