Checklista: Så skapar du större synlighet med din blogg


Att skapa innehåll i bloggformat har flera stora fördelar.

  • Sökmotoroptimerat
  • Nyhetsvärde
  • Djupare nytta
  • Ge mer till följarna i sociala medier

Checklista

Men hur skapar man en framgångsrik blogg? Här har ni en checklista att följa!

 

🔲 Mål & syfte

Hur kan vi skapa blogginlägg som både genom innehåll och struktur bidrar till måluppfyllelse? 

🔲 Sammanfattning

Ett blogginlägg startar med en ingress som sammanfattar blogginläggets mest vital delar. Kort, koncist och tydligt är receptet här. Är inlägget långt kan man göra korta rubriker i ingressen så läsaren kan välja att kanske hoppa till ett stycke direkt. Blogginläggets ingress har även stor betydelse för hur inlägget uppfattas i andra kanaler och får människor att klicka sig vidare för att läsa inlägget.

🔲 Struktur

Det är viktigt att strukturera upp alla blogginlägg. Tydlig indelningar med olika rubriker gör att inlägget känns luftigt och lättare att läsa. Bryt gärna långa texter med citat, bilder eller punktlistor.

🔲 Kick-ass titel

En bild säger mer än tusen ord. Men med en kick-ass titel får du dina följare att integrera och fördjupa dig i ditt innehåll.

On the average, five times as many people read the headlines as read the body copy, David Ogilvy

Så ge rubriken extra kärlek så får du fler att läsa resten. Men var noga med att de matchar resten av innehållet. Skriv exempelvis inte "Den ultimata guiden om..." om du bara har några enstaka punkter. Använd då hellre "3 smarta sätt att..."

Det finns en hemlig formel för att skapa den perfekta rubriken. Använd gärna några av våra exempel här:

Sifferrubriken - 3 tips du inte kan leva utan

Såhärrubriken - Såhär överlever du julen

Ultimatarubriken - Läs vår ultimata guide för himmelskt kaffe

Varningrubriken - Varning! Äter du dessa fortfarande

Misstagsrubriken - 10 misstag alla företagare gör

Hemlighetsrubriken - Här är hemligheten till en framgångsrik blogg

Analysrubriken - Vi frågade 1000 personer. Här är resultatet

Orsaksrubriken - Här är orsaken varför du gråter

🔲 Brödtext

Här är en rödtråd viktigt så innehållet känns naturligt att läsa. Viktigt är att läsa igenom en extra gång så innehållet matchar rubriken. Kanske behöver rubriken justeras?

Våga skala av och skriva om en sak istället för flera. Dela i så fall upp det i flera inlägg. Då blir det lättare för sökmotorerna att hitta ditt inlägg.

🔲 CTA

Call-to-action -  en sista hänvisning för konvertering. Vad vill du att läsaren ska göra efter de läst blogginlägget? Länka gärna till fler inlägg. Kanske till er sidor med tjänster eller få läsaren att signa upp sig till ert nyhetsbrev. Kanske ett kontaktformulär? Inlägget kan med fördel har olika call- to-action beroende på vad innehållet är. "Vill ni får fler tips? Följ oss på Insatgram" är ett exempel för att runda av innehållet och få läsaren att konvertera.

🔲 Sökmotoroptimering

H1 - Viktigaste för sökmotoroptimeringen är rubriken en såkallad H1. Vad måste finnas i rubriken för att era kunder/följare hittar till just detta inlägget?

Seo rubrik - Se även till så rubriken inte är för lång

H2, H3, H4 - Rubriksätt resten av bloggen med H2, H3 och H4 osv. Använd H1 endast en gång!

Alt text - Döp bilden till samma ord/namn som blogginlägget. Exempelvis sociala medier, digitalsnack, Instagram

Metadata - Via bra verktyg kan du redigera texten som syns när du delar inlägget vidare i sociala medier. Annars plockar den början av blogginlägget, vilket inte brukar vara optimalt.

Yoast - Bra sökmotoroptimerings plug-in för WordPress

 

Behöver du hjälp med ditt arbete i sociala medier?

Digitalsnack är en social mediebyrå som har heltäckande tjänster för att hjälpa dig att skapa effekt i sociala medier. Vi finns i Karlstad/Värmland, Norrköping/Östergötland samt Vimmerby/Småland. Vi jobbar både digitalt och ute hos kund i hela Sverige, men även i övriga nordiska länder. Kika in vårt tjänsteutbud för att se hur vi skulle kunna hjälpa dig i ditt eller din organisations arbete med digitala och sociala kanaler!

Läs mer om våra tjänster  Kontakta oss