Facebook´s algoritm – Alla nyheter


Insidan av Facebooks nya algoritm

Facebooks algoritm förändras ständigt för att förbättra användarupplevelsen och ge en rättvis fördelning av alla inlägg i nyhetsflödet. Men hur fungerar den? Vad ska man tänka på? Och vilka uppdateringar behöver jag ha koll på?

Här berättar vi allt du behöver veta om Facebooks algoritm: vad en algoritm är, varför Facebook har en algoritm, hur Facebooks algoritm fungerar och de senaste uppdateringarna i Facebooks algoritm (uppdaterad 12 januari 2018).

 

Vad är en algoritm?

Wikipedia har beskrivit en algoritm så här:

En algoritm är inom matematiken och datavetenskapen en begränsad uppsättning (mängd) väldefinierade instruktioner för att lösa en uppgift, som från givna utgångstillstånd (starttillstånd) inom ett ändligt antal steg.[1] Den kan också beskrivas som en systematisk procedur för hur man genom ett begränsat antal steg utför en beräkning eller löser ett problem. Beräkningskomplexiteten och hur effektiv implementation man kan göra av algoritmen är viktigt i databeräkningar och beror på användningen av lämpliga datastrukturer. 

Blev du något klokare? Kanske inte, men en algoritm är en ganska komplex kodremsa som läggs in för att automatiskt effektivisera någon typ av digital hantering.

 

Varför har Facebook en algoritm?

Facebooks algoritm är byggd för att kunna hantera den enorma mängd innehåll som publiceras på plattformen varje dag, timme, minut och sekund. Facebooks algoritm är minst lika avancerad som Googles sökmotor. Detta för att:

  • Ge en bättre användarupplevelse
  • Prioritera innehåll som du gillar
  • Prioritera personer som du brukar integrera med
  • Prioritera de format du gillar bäst (video, länkar, bilder)
  • Att du ska få innehåll som intresserar dig i flödet
  • Att du ska få rätt mängd annonser
  • Att du ska få rätt typ av annonser i ditt flöde

 

Hur fungerar Facebooks algoritm?

Facebooks algoritm gillar dessa saker: 
  • Inlägg med massor av likes, kommentarer och delningar
  • Inlägg som får mycket engagemang på kort tid
  • Inlägg som dina vänner engagerar sig i
  • Länkade poster
  • Inlägg/inläggstyper som du vanligtvis interagerar med
  • Videor som är direkt uppladdade på Facebook och inte länkar till andra sajter
  • Inlägg från sidor du brukar integrera med
  • Inlägg från sidor med komplett information

Facebooks algoritm gillar inte: 
  • Clickbait
  • Like-baiting
  • Poster med spammiga länkar
  • Textuppdateringar från företagssidor
  • Inlägg som ofta göms eller rapporteras som spam
  • Inlägg som uppmanar till att gilla, dela eller kommentera
  • Inlägg som återskapar text från annonsering

 

Alla nya uppdateringar kring Facebooks algoritm

Facebook måste ständigt uppdatera algoritmen som styr vårt nyhetsflöde. Det görs delvis för att främja olika typer av innehåll och publikationer. Till exempel får stora nyhetskanaler ”förtur” i nyhetsflödet då dessa betraktas som en viktig innehållsskapare samt att de ger relevanta, aktuella och riktiga nyheter och information. Facebook själva har premierat livesändningar i flödet för att fler ska använda detta och på så sätt ska Facebook konkurrera ut Periscope (som ägs av Twitter).

Det kan också vara för att användarna hittar kreativa lösningar för att nyttja algoritmen till max. Ett exempel på detta är att skapa engagemang, något som är väldigt hett för Facebook. Ju mer aktiva följare man har desto mer syns man i flödet. Detta har dock lett till fler poster som lockar personer att gilla, dela och kommentera. Exempelvis inlägg med texten: ”Tagga en kompis som älskar kaffe”, vilket inte riktigt är den typ av inlägg Facebook har varit ute efter.

Inlägg som skapar meningsfull interaktion mellan personer prioriteras

Den 11 januari gick Facebook ut med ytterligare en algoritm-ändring där syftet är att få till meningsfull diskussion i kommentarsfälten. Då Facebook har valt att prioritera innehåll från vänner och familj kommer annat offentligt material att bli mindre prioriterat. Det här innebär att inlägg som resulterar i diskussioner mellan personer kommer vinna och därför visas högre upp i Facebook-flödet. Att få vänner att rekommendera, tipsa varandra och diskutera med varandra i kommentarfältet blir alltså nyckeln till positiv interaktion. Livevideos som engagerar tittare att diskutera innehållet när sändningen pågår är också ett exempel på lyckat innehåll som kommer synas högre upp i flödet.

Det är nödvändigt för Facebook att göra denna ändring. Idag upplever många tyvärr att deras Facebook-flöde är fyllt med reklam och saker de inte vill ha där. Färre interagerar med innehåll i deras flöde, vilket gör det svårt för Facebooks algoritm att uppfatta vad som är bra innehåll för just dig. Det har blivit en ond cirkel som Facebook nu måste bryta för att hålla kvar sina användare. Jag tror att denna nya ändring är förutsättningen för att Facebook ska hålla kvar sin position som det största social mediet, säger Cecilia Victoria Åslund om förändringen

Facebooks senaste och viktigaste algortim-uppdateringar

Här har vi listat de senaste och viktigaste uppdateringarna kring Facebooks algoritm och vad dessa betyder för dig som äger en företagssida på Facebook:

Uppdateringar kring företagssidor
  1. Företagssidor som använder olika typer av baiting får sämre ranking, detta gäller:
    • Tag baiting – Uppmana personer att tagga sina vänner
    • Like baiting – Uppmana personer att gilla inlägget eller gilla sidan
    • Comment baiting – Uppmana personer att lämna en kommentar med siffror, emojis eller liknande
    • Vote baiting – Uppmana personer att rösta med gillamarkeringar, reaktioner, kommentarer eller delningar
    • Reaction baiting – Uppmana personer att använda Facebooks reaktioner som svar
    • Share baiting – Uppmana personer att dela inlägget
  2. Företagssidor som delar falska nyheter får inte längre annonsera
Uppdateringar kring rörligt material
  1. Videor som endera personer aktivt söker efter eller som flera ser på ofta rankas högre upp i flödet
  2. Inlägg som ser ut som video men som egentligen är en bild rankas lägre i nyhetsflödet
  3. Långa engagerande videos rankas högre än korta engagerande videos
  4. Livevideos rankas högre under tiden de sänder live
Övriga uppdateringar
  1. Inlägg som skapar meningsfull interaktion i kommentarsfältet kommer prioriteras högre upp i Facebook-flödet
  2. Inlägg med länkar som går till webbsidor som inte har en bra användarupplevelse nedprioriteras
  3. Inlägg med länkar som går till en mobilsajt som laddar långsamt kommer straffas genom att synas mer sällan
  4. Informativa inlägg rankas högre
  5. Inlägg från familj och vänner rankas nu ännu högre

2 Responses

Comments are closed.