Facebook begränsar möjligheterna för länkändringar


Facebook går nu ett steg längre i kampen mot fake news genom länkändringar. Tidigare har man kunnat ändra rubrik och sammanfattning när man delat en länk/URL från en extern sida på Facebook. Detta har gjort att oseriösa sajter försökt locka trafik till sina sidor eller att rubriker ändrats för att svärta ner varumärken och nyhetssajter. Detta har inte bara fått mycket trafik utan också mycket spridning då många inte läst hela artikeln. Läs mer om Facebooks ändringar kring länkdelning här.

Så påverkas du av Facebooks ändring av länkdelningar

Facebooks ändringar påverkar dig som klistrat in externa länkar i dina statusuppdateringar. När du klistrar in externa länkar gör Facebook en sammanfattning av länken och hämtar rubriker, text och bild som visas som en ruta i ditt inlägg. Tidigare har du kunnat ändra i texten, länken och rubriken i sammanfattningen. Efter Facebooks ändringar kan du inte längre göra dessa ändringar. Delar du länkar från andras webbsidor får du numera alltså finna dig i den information källan lagt in. Men delar du länken från din egna blogg eller webbsida finns det några saker som du bör tänka på för att Facebooks sammanfattning av din länk ska bli precis som du vill ha den.

Länksammanfattning av Facebook Digitalsnack

Så här anpassar du texten i dina länkdelningar

När Facebook gör sammanfattningen för en länk hämtar den information från texten som finns på länksidan. Det innebär att när du skapar nytt material, oavsett om det är ett blogginlägg eller en innehållssida, bör du tänka noga på din rubriksättning och ditt textinnehåll. Det som spelar stor roll är huvudrubriken och den första biten av brödtext, eftersom det är det Facebook använder sig av.

Smart tips! Till WordPress finns det verktyg som kan användas för att anpassa länkdelningstexter. Vi använder oss till exempel av pluginet Yoast, med hjälp av det kan vi själv berätta för både Google och Facebook hur länkdelningstexterna ska se ut.

Bilder förstärker budskapet

Du har säkert varit med om att du delar en länk på Facebook och att bilden som är kopplad till nyheten blir helt fel till artikeln eller nyheten. Så varför händer detta och vad kan du tänka på när du skapar nyheter och blogginlägg på din webbplats? Precis som med text, hämtar Facebook bilden som visas från länksidan. Ibland kan Facebook behöva lite hjälp för att förstå vilken bild som ska visas.

Så här anpassar du bilden för länkdelningar

Många CMS-system ger dig möjligheten att ange en visningsbild, i WordPress kallad utvald bild, för ditt blogginlägg eller din innehållssida. Har du laddat upp en visningsbild kommer Facebook använda sig av den i sin sammanfattning. Finns det ingen utvald bild plockar Facebook istället den som är närmast tillgänglig, vilket kan vara en bild du använt någonstans i ditt innehåll eller på din sida.

Vad som också kan vara viktigt att tänka på är hur bilden ser ut. Eftersom bilder ibland beskärs kan det vara bra att använda en bild utan text som också fungerar om den kommer att beskäras.

OBS: De nya länkändringarna påverkar även den utvalda bilden när du delar din länk på Facebook. Du kan alltså inte byta den utvalda bilden längre, utan bara lägga till fler bilder så det skapas ett bildspel. Detta gör att det blir ännu viktigare att du kopplar rätt bild med din nyhet eller blogginlägg från början!

Checklista innan du publicerar blogginlägg eller en ny webbsida

Fungerar rubriken även för delning?

Ger första stycket en bra sammanfattning av innehållet?

Har du angett en visningsbild?

Fungerar visningsbilden även om den blir beskuren?

Bli ännu vassare på att upptäcka falska nyheter!

Lyssna på vårt poddavsnitt ”Fejknyheter & Alternativa fakta” så hjälps vi åt att rensa våra flöden på skräpnyheter!