Facebook Insights – Julshopping


Julshopping på sociala medier är mobil

Förra året kunde Facebook mäta att fler konversationer gjordes via mobilen är via desktop. Man såg även en klar ökning av antalet personer som gjorde köp via Facebook och mobilen. Framför allt är det 18-34åringar som shoppar via mobilen. På andra plats kommer desktop och sist väljer man att handla i en fysisk butik. Är man 35-50+ väljer man istället den fysiska butiken i första hand och mobilshopping mer sällan.

Vad betyder detta för dig?

Mobilt och shopping ökar i alla ålderskategorier, men är din målgrupp 18-34 år måste du ha en riktig bra strategi för ditt digitala ekosystem och framför allt ditt mobila ekosystem. Det är en extra stor möjlighet just nu när julshopping är som störst. Din målgrupp hittar inspiration på sociala medier som Instagram och Pinterest, lockas av kampanjer via nyhetsbrev och jämför priser för att sedan köpa produkten online via mobilen. Detta ställer stora krav på dig som företag. Du måste ha en relevant närvaro för målgruppen på sociala medier, en strategi för nyhetsbrev och en mobilanpassad sajt.

Kvinnor är mer mobila

Det finns också skillnader mellan könen när det gäller hur man shoppar. 66% av kvinnorna väljer att shoppa via mobilen först, medan män föredrar att shoppa via desktop samt i en fysisk butik.

Vad betyder detta för dig?

Kvinnor regerar på sociala medier och är med mobila än män. Nyttja detta till fullo genom att skapa kampanjer och innehåll helt anpassat till en målgrupp som är kvinnor 18-34 år. Män hittar du istället på YouTube, Blocket och andra webbsajter på nätet.

På julen pratar vi via mobilen

Det är väldigt tydligt att vi stänger ner våra datorer under jul. Istället sätter vi oss i soffan med mobilen för att prata med vänner och familj.

Vad betyder detta för mig?

Under julen tillbringar vi väldigt mycket tid framför mobilen. Många har också mer tid att spendera på sociala medier under dygnets alla timmar. Nyttja detta på rätt sätt genom att vara aktiv, kommunicera bra kommande kampanjer och aktiviteter. Andra tips är också att schemalägga dina inlägg för att sedan granska hur de ser ut i mobilen. Är bilden tillräckligt tydlig? Är texten för lång så man måste klicka på "Läs mer" för att förstå poängen? Innehåller ditt inlägg en länk? Hur ser landningssidan ut i mobilen?

Hur ser framtidens handel ut?

I ett tidigare avsnitt av Digitalsnack Podcast intervjuade vi Marcus Olsson, doktorand på CTF, om hur man med olika digitala metoder som t.ex. eyetracking kan förbättra känslan och upplevelsen i butiker. Vi pratar också om hur framtidens handel kommer att se ut och hur den har förändrats med matkassar, hemkörning av restaurangmat och smarta betallösningar.