Facebook når 2 miljarder användare


I februari 2004 lanserar Mark Zuckerberg ”The Facebook”, som egentligen är namnet på det kompendium som delas ut till förstaårsstudenter med information om studenter och personal. Hela 1200 Harvardstudenter har registrerat sig inom 24 timmar. Denna vecka når det sociala nätverket, som nu bara kallas Facebook, 2 miljarder användare varje månad. Över en fjärdedel av jordens befolkning är nu registrerade på Facebook. Otroligt!

Jag (Cecilia) tänker tillbaka på hur Facebook såg ut i början av 2000-talet. Själv registrerade jag mitt konto tidigt under 2006. Då kunde man inte använda Å, Ä eller Ö, så mitt namn blev Cecilia Aslund. Det var också första gången vi använde av våra riktiga namn på ett socialt nätverk. Innan hade man använt fiktiva namn som helst skulle vara så kreativa som möjligt på både Lunarstorm och Efterfesten (om ni minns).

Här är en liten sammanställning över Facebooks otroliga historia!

2004 - redan i december samma år som Facebook lanseras har nätverket 1 miljon aktiva användare.

2005 - Facebook.com köps för 200 000 miljoner dollar och sajten börjar spridas till brittiska studenter.

2006 - Facebook har nu 30 miljoner användare och lanserar samma år nyhetsflödet. Innan dess hade alla en profilsida likt Lunarstorm, där statusuppdateringen var en mening man uppdaterade högst upp på sin egen sida. Newsfeed-idén sägs ha kopierats från ett annat företag men är det som idag är innehållet på Facebook.

2007 - Facebook börjar sprida sig som ett virus i Sverige och är sommarens stor snackis. I november samma år lanserar Facebook sitt annonsverktyg som finansieras av Microsoft för 240 miljoner dollar.

2008 - Facebook-chatten lanseras. Nu har Facebook 100 miljoner aktiva användare.

2009 - Gillaknappen lanseras samtidigt som Facebooks första algoritm för att sortera flödet kommer. Algoritmen kallas Edgerank och kan sorteras på "senaste" och "viktigaste". I maj 2009 är 96% av de svenska kvinnorna i åldern 19-20 registrerade på Facebook. Över 2 miljoner svenskar är nu registrerade på nätverket.

2010 - I mars är nästan 35% av Sveriges befolkning på Facebook och det är Sveriges största sajt. Funktionen att checka in på olika platser lanseras.

2011 - 2 miljoner svenskar loggar in på Facebook dagligen och 750 000 incheckningar görs varje månad. I september 2011 lanserar Facebook ett samarbete tillsammans med Spotify.

2012 - Facebook köper Instagram.

2013 - Year in Review lanseras. Instagram Direct lanseras.

2014 - Facebook köper VR-företaget Oculus rift och WhatsApp.

2015 - Live- och 360°video görs tillgängligt för verifierade profiler.

2016 - Livevideo blir tillgängligt för alla. 360°foton lanseras, först ut är NASA.

2017 - Gillaknappen kompletteras med reaktioner. Facebook har 2 miljarder användare varje månad.