Facebook regler och policys – därför behöver du ha koll


Facebooks regler och policys - här är allt du behöver veta

När många företag trängs i Facebook-flödet med både organiska inlägg och annonser (betalda inlägg) behöver Facebook skapa åtgärder för att flödet inte ska svämma över. En sak som oftast ändras för att kontrollera flödet är algoritmen. Ni har ni säkert hört talas om och förhoppningsvis läst om att denna ändrats väldigt nyligen. Anledningen till att Facebook ändrar den kan vara olika saker men grundtanken är att så många som möjligt ska vara nöjda med sitt Facebook-flöde. Detta kan innebära att Facebook premierar olika saker. I dagsläget är detta livesändningar men bara under tiden den är faktiskt är live. Detta är för uppmuntra fler att skapa liveinnehåll på Facebook.

Oftast ändras algoritmen för att användarna är alldeles för kreativa med att hitta sätt att komma runt algoritmen på. Exempelvis ändrades algoritmen nu för så kallade "bait": att man uppmanar någon att svara, rösta eller tycka till med reaktioner, kommentarer eller taggningar. Detta ändrades för att Facebooks tidigare algoritm premierade inlägg med mycket engagemang. Alla dessa bait-inlägg spammade flödet, så Facebook ändrade algoritmen som nu istället premierar konversationer i inlägg.

Följ reglerna och syns mer

Trots detta fortsätter företag att pumpa ut innehåll, ibland med en tanke bakom och ibland inte. Alla dessa inlägg behöver sorteras och värderas, men det är inte bara inläggen utan även kontona som värderas. När så många vill synas i Facebooks flöde så bestämmer de själva vem som får synas och varför. Vi på Digitalsnack har märkt stor skillnad de senaste 6 månaderna på att Facebook blir hårdare på att straffa de som inte följer plattformens regler och policys.

Därför blir det betydligt viktigare framöver att du som företag inte bryter mot några regler. Om du gör det så resulterar det i sämre räckvidd och synlighet, eller att ditt annonskonto blir avstängt.

Här nedan har vi listat de absolut viktigaste reglerna som du som företag bör ha koll på.

Har ni några frågor så hör gärna av er till oss!

Facebook-villkor

För att få använda Facebook behöver du godkänna en rad med användarvillkor. Kan det stämma att du aldrig läst en rad, utan snabbt skrollade ner till slutet för att godkänna?

Med sunt förnuft kommer du väldigt långt med de flesta villkor på de flesta plattformarna. Men det finns några tillfällen där man kanske har följt andras exempel, fast dessa brutit mot någon regel.

Visste du till exempel att du måste ha ditt riktiga namn på Facebook? Ni som var med på Playahead, ICQ och Lunarstorm-tiden vet att där och då gällde det motsatta: ju roligare namn desto bättre. Facebook var det första sociala mediet där vi var tvinga att vara oss själva... Vilket också innebär att du bara får ha en personprofil. Det finns några exempel där personer skapat en profil för sitt "jobb-jag", men detta är alltså inte tillåtet. Vi rekommenderar att använda Business Manager för företag om man vill separera företaget från privatpersonen.

Så vad gäller för företagssidor på Facebook? Förutom att använda sunt förnuft så finns det några saker som är värda att tänka på:

  • Du får inte uppmana personer att tagga sig själva eller andra i bilder som dom inte är med på
  • Du får inte överanvända versaler eller teckensymboler till skidnamn, Facebook-adresser eller rubriker i evenemang
  • Skapar du ett erbjudande på Facebook måste du använde deras avsedda verktyg för detta. Du får alltså inte publicera ett erbjudande som ett vanligt inlägg

Kampanjer och tävlingar på Facebook

Detta är en öm punkt för här bryter tyvärr väldigt många mot både svensk lag men också mot Facebooks regler och policys. Detta har vi, tillsammans med advokatfirman Marlaw, berättat om i ett avsnitt av Digitalsnack-podden. 

När det kommer till tävlingar på Facebook så skulle vi säga att de flesta tar lite för lätt på upplägget. Skulle du som företag bli granskad och avstängd betyder detta att du inte kan skapa en ny profil igen.

De flesta bryter mot dessa regler:

  • Tävlingar får inte bedrivas på personliga tidslinjer. Detta innebär att du INTE får uppmana någon att dela vidare din tävling, eftersom din tävling då hamnar på en persons tidslinje.
  • Vän-anknytningar får inte användas som en del av kampanjen. Du får alltså inte uppmana deltagarna att tagga sina vänner i kommentarsfältet för att få dem att delta.
  • Kampanjen måste innehålla en bekräftelse på att den inte på något sätt är sponsrad, stödd, administrerad av eller knuten till Facebook.
  • Dessutom får tävlingen inte bryta mot svensk lagstiftning och då framförallt lotterilagen. Det får inte vara slumpen som avgör, då måste du ansöka om tillstånd för att driva tävlingen. Din kampanj eller tävling på Facebook måste alltså ha en tydlig vinnare. En fråga som flera svarar rätt på och där du måste lotta vinnaren bryter alltså mot lotterilagen. Lägg därför till ett tävlingsmoment där deltagarna måste motivera för att vinna. Sedan för en jury utse vinnaren i tävlingen.
  • Tänk också på värdet av vinsten inte överstiger beloppet för vinstskatt

Vi rekommenderar att ha fullständiga tävlingsregler exempelvis på en sida på webben eller göra anteckningar på Facebook så ni är tydliga med vad som gäller.

Annonsering

Att annonsera på Facebook är ett bra sätt att få extra räckvidd och nå fler kunder. Digitalsnack rekommenderar dock alltid att man ska se över sin strategi och sitt innehåll innan man sponsrar inlägg, eftersom det är väldigt dyrt att distribuera dåligt innehåll. Ju sämre feedback din annons får desto mer måste du betala för att synas, eller så kommer din annons inte att få någon räckvidd alls i flödet. Låter det krångligt? Vi tar ett exempel: när du köper en annons i en tidning eller på en utomhustavla så köper du ett utrymme där din annons kommer visas under ett visst antal dagar. På Facebook har du möjligheten att synas i ett visst geografiskt område till en viss demografi, i en utvald period OM du kan skapa annonser som din utvalda målgrupp uppskattar och som inte bryter mot Facebooks regler och policys. Det är också viktigt att förstå att om din annons länkar till en sajt utanför Facebook, väger Facebook in även den i den totala upplevelsen.

Så granskar Facebook din annons

Facebook granskar en rad olika saker när du köpt en annons eller sponsrat ett inlägg. Det kan ibland ta upp till 24 timmar innan din annons godkänns (men oftast kortare tid). Detta granskas på din köpta annons:

  • Annonsens bilder
  • Text
  • Inriktning och placering
  • Målsida
  • Följer riktlinjer och Policys

Riktlinjer och policys

Ibland granskas din annons av Facebook för att sedan meddela att den inte är godkänd. Detta kan bero på att du brutit mot Facebooks riktlinjer och policys. Det meddelas i ett mail som skickas från Facebook och du kan då redigera din annons för att få den godkänd. Men tänk på att för många övertramp kan leda till att ditt annonskonto stängs av! Läs på villkoren noga innan du annonserar. Några policys du kanske inte visste var förbjudna listar vi här:

  • Du får inte antyda saker direkt riktat till en målgrupp
  • Symboler, siffror och bokstäver måste användas på ett korrekt sätt
  • Du får inte addera knappar eller liknande i din bild om de inte har någon funktion eller är klickbar
  • Före- och efterbilder
  • Annonser som leder till målsidor med störande innehåll
  • Annonser som leder till målsidor med med låg kvalité
  • För mycket text
  • Du måste ha separata annonskonton för varje enskild sida

Har du frågor gällande annonsering? Eller vill du ha en kurs i hur man skapar annonsering som fungerar på riktigt? Kontakta oss!


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *