Facebook Shops – vad är nytt?


I början av 2018 lanserade Facebook, Instagram och Facebook shopping för att fler företag skulle ha möjlighet att driva försäljning via Facebooks kanaler. Genom att lägga upp och ladda upp sina produkter kunder foton som publicerades i flödet och senare stories taggas med produkter. Dessa kunde sedan köpas på företagets webbsida. Nu kommer nästa steg, Facebook och Instagram Shops. 

Vad är Facebook shops?

Facebook shops är ett tillägg eller en utveckling av befintliga Facebook shopping eller sidbutik. Med Facebook Shops kommer du kunna redigera och bygga upp en visuellt attraktiv butik på Facebook och Instagram. Med tillägget kommer du kunna kategorisera ditt produktsortiment och även kunna visa upp produkter med mer attraktiva bilder, inte bara produktbilder. Här är exempel på nuvarande Facebook och Instagram Shopping samt hur man kan redigera sin butik med nya Facebook och Instagram Shops.

Facebook shopping
Layout Facebook shopping
Facebook shops
Nya Facebook Shops
Instagram shopping
Layout Instagram shopping
Instagram Shops
Nya Instagram Shops

Hur skapar man en Facebook butik?

Facebooks nya shops är ett tillägg till den redan befintliga butiken. I vårt inlägg Allt du behöver veta om Instagram shopping berättar vi hur man sätter upp en butik för att kunna tagga produkter i din Instagramprofil men också att kunna nyttja de nya funktionerna i Facebook Shops.

Vad är skillnaden mellan Facebook Shopping och Instagram Shopping?

Facebook Shopping, sidbutik eller Shops byggs upp via Facebook Business Manager på tre sätt. Genom att addera produkterna manuellt, via Google Sheets eller via Facebook pixel som hämtar data till din Katalog. Denna kategori fiender du under datakällor i Business Manager.
Genom att addera produkter endera manuellt via din Facebook sida eller via kataloghanteraren i Business Manager kan du sedan använda dessa produkter för att tagga dina bilder på Instagram. Ingen Instagram shopping utan Facebook Shopping enkelt förklarat.

 

Nyheter Facebook Shops

Designa din butik

Den största skillnaden med nya Facebook Shops är att kunna redigera sin butik med andra tilltalande bilder och färger som matchar ditt varumärke. Verktyget heter Shop Builder och låter dig kategorisera och dela in din butik i en ny layout. Du hittar verktyget (när det blir tillgängligt) via Facebook Business Manager - Kataloghanteraren.

Facebook shops builder

 

[/span4]

Kommunikation direkt via Facebook Shops

Via Facebook Shops kommer dina kunder kunna ställa frågor direkt via Messenger, WhatsApp och Instagram Direct. I framtiden kommer de även kunna följa sina ordrar och göra köp direkt via dessa tjänster.

Facebook Shops

Direktköp i Facebook och Instagram Shops

I framtiden kommer du även kunna göra köp direkt via Shops Du kommer alltså inte i framtiden behöva en egen e-handelsplattform. (Något som vi på Digitalsnack pratade om kring framtidens sociala medier förra året!) Detta kommer underlätta för många mindre e-handelsbutiker som vill kunna sälja sina produkter smidigt via sociala medier.

Instagram Shops

När får jag tillgång till Facebook Shops?

Facebook har inte gett någon konkret information när funktionen lanseras i Sverige (inom kommande månader). Följ oss i sociala medier för att inte missa när funktionen lanseras!

 

Hur kommer jag igång?

Om du ännu inte skapat en butik via Facebook eller business manager är detta ett första steg. Då är du väl förberedd när Facebook Shops sedan lanseras i Sverige!

Behöver du professionell hjälp med sociala medier? Skicka en kontaktförfrågan så hör vi av oss!

* anger obligatoriska fält
Genom att fylla i detta formulär samtycker du till att Digitalsnack sparar dina uppgifter för att kontakta dig. Läs mer om vår integritetspolicy och hur vi skyddar och hanterar din information.