Guide till grunderna i Facebook Ads Manager


Facebook Ads Manager är ett fantastiskt annonsverktyg fullspäckat med olika funktioner för att göra annonsering på Facebook och Instagram så effektfullt som möjligt. Med ett så utförligt annonsverktyg är det ovidkommande att det också är lite mer komplext att använda. I detta blogginlägg förklarar vi vad Facebook Ads Manager är, vad plattformens olika delar (Kampanjer, Ad Sets, Annonser) är till för och hur du använder dem.

Ta del av hela inlägget för en djupdykning eller hoppa direkt till det avsnitt du behöver hjälp med:

  1. Vad är Facebook Ads Manager?
    • Skillnaden mellan inlägg, sponsrade inlägg och annonser
    • Hur skiljer sig Facebook Ads Manager från Business Manager?
  2. Så navigerar du i gränsnittet
  3. Så bygger du upp en kampanj i Facebook Ads Manager
    • Att sätta en budget för annonskampanjen
    • Kampanjer
    • Ad sets
    • Annonser

1. Vad är Facebook Ads Manager

Facebook är det mest komplexa sociala mediet som finns idag. I Facebook finns flera olika typer av innehåll, plattformar och tillhörande appar. Därför är det inte konstigt att det ibland blir lite snurrigt och svårt att ha koll på allt. Ads Manager är en del i Facebooks nätverk och är deras fullskaliga plattform för att hantera annonser.

Skillnaden mellan inlägg, sponsrade inlägg och annonser

Alla annonser på Instagram och Facebook annonsmärks med texten ”Sponsrad”, som står direkt under avsändaren (kontots namn). Men det kan vara svårt att veta när man egentligen använder Ads Manager och vad man menar när man talar om sponsrade inlägg och annonser. Det reder vi ut här!

Inlägg

När man pratar om inlägg så menar man oftast helt vanliga traditionella inlägg som inte har fått någon extra push genom betald marknadsföring. För att göra det extra tydligt att det inte rör sig om en annons eller ett sponsrat inlägg lägger man ibland även till ordet organiskt, det vill säga organiskt innehåll, organiskt inlägg eller organisk räckvidd.

Sponsrat innehåll

Ett sponsrat inlägg är ett inlägg som först publicerats som ett vanligt inlägg och som sedan fått en annonsbudget för att ge inlägget en extra push. Ett inlägg kan sponsras direkt i sidhanteraren, i det vanliga Facebookflödet eller via Ads Manager.

Annonser

Det som skiljer annonser från inlägg och sponsrat innehåll är att annonsen inte utgår från ett innehåll som publicerats på en Facebooksida eller på ett Instagramkonto. Innehållet har istället skapats specifikt för annonsen i annonsverktyget. Annonser utgår därför helt från en annonsbudget och får i regel ingen organisk spridning.

Hur skiljer sig Facebook Ads Manager från Business Manager?

Facebook Business Manager är en plattform som Facebook skapat för att underlätta för företag, organisationer och anställda att skilja på privatliv och yrkesroll på Facebook. Man kan säga att plattformen har skalat av funktioner man använder som privatperson och istället lagt till fler funktioner som ett företag kan ha användning för. Business Manager har egentligen ingenting att göra med Ads Manager: båda plattformar går att använda utan varandra. Gränssnittet i Ads Manager och Business Manager liknar varandra och skiljer sig väldigt mycket från vanliga Facebook. Ju mer du använder dig av båda plattformarna, desto mer van blir du att orientera dig i gränssnitten.

Hur skiljer sig Facebook Ads Manager från apparna Sidhanteraren och Annonser?

Både Sidhanteraren och Annonser (eller Ads Manager) är appar med något begränsade funktioner för att hantera sidor och annonser. Man kan säga att Sidhanteraren är en app som ersätter Business Manager och Annonser är en app som ersätter Ads Manager. I det här inlägget går vi inte in djupare på dessa appar, utan fokuserar på Ads Manager.

2. Så navigerar du i gränsnittet

Även om Facebook Ads Manager är en del av Facebook så underlättar det att tänka på det som en helt separat plattform. Du når Facebook Ads Manager direkt från Facebook-plattformen, från din Business Manager eller genom direktlänken https://business.facebook.com/adsmanager/.

Via vanliga Facebook-plattformen

Via Business Manager

När du väl är inne i annons-plattformen hamnar du i översikten för dina annonskampanjer. Vi kommer ta upp hur du ser över dina kampanjer och utvärderar dem i ett kommande blogginlägg. Nu går vi istället vidare med hur du skapar en kampanj! Det gör du genom att trycka på den gröna knappen +skapa. Den här finns för alla tre lägena Kampanjer, Ad Sets och Annonser och tar dig vidare till en guidad vägledning.

Snabbskapa eller Guidad vägledning?

Du kan skapa annonser antingen genom en Guidad vägledning, som är standard-utgångsläget i Facebook Ads Manager, eller genom Snabbskapa. När du ska påbörja en ny kampanj kan du välja läget Snabbskapa, och om du är i Snabbskapa-läget kan du alltid växla tillbaka till Guidad vägledning om du vill.

Snabbskapa passar perfekt om du till exempel vill använda en befintlig kampanj eller ett befintligt ad set. När du väljer detta läge kommer du få redigera annonsens olika delar i ett annat gränssnit, som är samma som när du redigerar redan publicerade annonser.

Detta kan vara förvirrande om du är ny i verktyget. Därför rekommenderar vi dig att använda den guidade vägledningen tills du känner dig varm i kläderna!

3. Så bygger du upp en kampanj i Facebook Ads Manager

När du ska bygga upp en annonskampanj i Facebook Ads Manager gör du det i tre steg: Kampanjer, Ad Sets och Annonser. I det här avsnittet hjälper vi dig att förstå och välja passande funktioner för dessa tre delar. Men innan vi kör igång ska vi berätta lite mer om budget.

Innan du kör igång – Att sätta en budget för annonskampanjen

I dagsläget kan du välja att sätta din budget, det vill säga hur mycket pengar du vill spendera på din kampanj, under Kampanj eller under Ad Sets. Senare under 2019 kommer du endast kunna sätta din budget under Kampanj, så det är lika bra att börja vänja sig vid det redan nu.

Livstid eller daglig budget?

En daglig budget passar om kampanjen skall vara fortlöpande och du vill kunna justera budgeten från period till period. Exempelvis om du vill öka upp budgeten vid högsäsong och minska eller pausa vid andra tillfällen. Budgeten Livstid passar istället om du vill att kampanjen ska pågå under en begränsad period, till exempel parallellt med en butikskampanj eller om du vill boosta ett fysiskt evenemang.

Hur stor bör budgeten vara?

När det kommer till budgetens storlek så kan man säga att du får mer synlighet ju mer du betalar, och ju bättre utformade annonser desto mer räckvidd får du för varje krona du spenderar. Här finns egentligen inte något enkelt svar på hur stor budget du bör använda dig av, utan det bästa är helt enkelt testa sig fram. Det du kan ha i åtanke är att ju större målgruppen du försöker träffa är och ju längre kampanjen ska pågå, desto mer budget behöver du för att få resultat.

Steg ett – Välja kampanjmål under Kampanjer

I Kampanj-läget väljer du målet med din annonskampanj. Genom att välja rätt målsättning kommer Facebook hjälpa dig med att dels skapa en passande annons för målet, men också att justera budstrategin så att du enklare når ditt mål. Det finns några olika alternativ och de är uppdelade i tre kategorier:

Medvetenhet

Medvetenhet passar om du vill nå ut brett eller till en ny målgrupp som inte känner till ditt varumärke sen innan. Här kan du välja mellan två olika målsättningar:

  • Medvetenhet om varumärke – passar om du vill att dina annonser visas till personer som med hög sannolikhet gillar ditt varumärke.
  • Räckvidd – passar om du vill visa din annons till så många som möjligt.

Vilken ska du välja välja? Vill du nå fler personer som liknar de som redan idag interagerar med ditt varumärke på Facebook och Instagram, fungerar det utmärkt att använda Medvetenhet om varumärke. Men om ditt konto är rätt nytt eller ifall du vill börja bearbeta en helt ny målgrupp är det bättre att köra på Räckvidd.

Eftersom dessa annonser kommer gå ut rätt brett och med stor sannolikhet till personer som inte känner till ditt varumärke sen innan, är det bra att utforma annonserna med syfte att väcka nyfikenhet och engagemang och inte direktförsäljning.

Övervägande

I den här kategorin har Facebook samlat alla annonsformat som passar om du vill få din målgrupp att känna till ditt varumärke, dina produkter eller dina tjänster bättre, det vill säga öka kännedomen om ditt varumärke.

Det finns sex stycken olika målsättningar att välja i den här kategorin. Du väljer målsättning utifrån hur du vill att din målgrupp ska lära känna ditt varumärke.

  • Trafik – passar om du vill att målgruppen ska skickas vidare till en hemsida för att läsa mer
  • Interaktion – passar om du vill att målgruppen ska engagera sig i innehållet genom att till exempel tycka till om inlägget
  • Appinstallation – om du är ute efter att målgruppen ska installera en app
  • Videovisningar – om du vill bearbeta deras tankar genom att visa ett filmklipp
  • Leadgenerering  – om du vill samla epostadresser, till exempel för ett nyhetsbrev
  • Meddelanden – om du vill att målgruppen ska ta kontakt med dig via meddelanden

Annonserna för dessa bör riktas till en relativt varm målgrupp och väcka intresset för att veta mer.

Konvertering

Konverteringsmålen är rätt givna för vad de är till för – en varm målgrupp som man vill ska genomföra det slutgiltiga målet, till exempel ett köp. Den kategorin är uppdelad i tre delar beroende på var målgruppen ska genomföra sin konvertering:

  • Konverteringar – som du kan använda ihop med Facebookpixeln för att optimera annonserna efter hur de presterar på din hemsida
  • Katalogförsäljning – som du kan använda för att visa produkter direkt från din produktkatalog på Facebook.
  • Butikstrafik – Om du vill att målgruppen genomför köpet i en fysisk butik kan du använda denna målsättning för att visa annonsen till personer som vistas i närheten

Det kräver lite mer för att skapa annonser i den här kategorin. Det är inte alla företag som har satt igång en Facebookpixel, har en produktkatalog eller satt igång optimering och rapportering för butiksbesök. Då går det inte heller att använda den här kategorin av annonser. Ifall man inte har möjligt att sätta igång de funktionerna får man helt enkelt annonsera med annonsmålen under Övervägande.

 

Steg två – Skapa ett Ad Set

Under Ad Set väljer du att specificera vem du vill nå, var och när. Man kan säga att det är här du sätter reglerna för din kampanj.

När du väljer din målgrupp kan du förutom kön, ålder och geografiska val, beskriva din målgrupps intressen och livssituation för att hjälpa Facebook att hitta din målgrupp. Här nedan kommer några tips på funktioner du kanske inte visste fanns.

Välja geografisk inriktning

När vi utformar annonser väljer vi ofta orter där de ska visas och standardläget är just alla som bor på den orten. Det du kanske inte visste är att du även kan välja en målgrupp som har andra relationer till just din valda plats, till exempel att man nyligen har besökt orten.

Begränsa din målgrupp

Genom att beskriva din målgrupps olika intressen, yrken eller livssituationer kommer du ge användbar information till Facebook om din målgrupp. Här kan du bläddra bland Facebooks fördefinierade kategorier, välja bland förslag eller söka efter valda intressen.

För att få extra specifik målgrupp kan du välja att ge din målgrupp en korsspecifikation genom att utesluta eller begränsa målgruppen. Vi tar ett exempel: Vi säger att du har en e-handel där du säljer partytält. Dina annonser skulle kunna träffa mer rätt om du når personer som snart fyller år och som dessutom har visat intresse för att handla på nätet. Istället för att annonserna skulle visas till personer som fyller år eller som visat intresse för nätshopping.

Väl rätt placering av din annons

Vi på Digitalsnack säger alltid att det är superviktigt att anpassa sitt innehåll efter mål, målgrupp och kanal. Bildspråk, tonalitet och intresseområden varierar från kanal till kanal. Detta gör det nödvändigt att anpassa annonserna för att faktiskt få till ett bra resultat. Därför rekommenderar vi att välja ut en kanal åt gången. Det gör du genom att justera de automatiskt förinställda valet för annonsplaceringar.

Vill du gå brett i flera kanaler? Då skapar du helt enkelt separata Ad Sets för respektive kanal: Facebookflödet, Instagramflödet och Instagram Stories.

Steg tre – Skapa dina Annonser

Under Annonser skapar du själva annonsinnehållet, det vill säga det innehåll som kommer visas till din valda målgrupp. Vilka val du har i det här avsnittet varierar beroende på vilken typ av målsättning du valt men också beroende på vilken kanal du valt att annonsen ska visas i. Här gäller det att anpassa nytta, bild/video och text till ditt mål, din målgrupp och kanalen du valt. Sen är det bara att testa sig fram till vad just din målgrupp gillar.

Skapa flera annonser för att se vilken som fungerar bäst

Kanske passar det att göra tre olika annonser, med olika text eller bild, för en och samma kanal för att sedan testa vilken som fungerar bäst? Facebook har till och med en automatisk funktion där du kan ange upp till 6 stycken bilder för att automatiskt skapa flertalet annonser i samma Ad Set.

Brist på egna bilder?

Egenskapade eller tagna bilder fungerar oftast bäst då de är mer genuina. Skulle du inte ha några, går det faktiskt att bläddra i Facebooks egna bildarkiv Kostnadsfria arkivbilder. Det finns väldigt många olika bilder och du kan enkelt söka efter de bilder som passar dig. Du får kostnadsfritt använda dem i dina annonser.

Ange URL-parametrar för att mäta trafiken på din hemsida

Om du vill kunna göra en bra utvärdering på din hemsida behöver du ange några extra uppgifter under annonser. Detta gör du för att ditt analysverktyg (till exempel Google Analytics) ska kunna separera trafiken som din kampanj genererat från övrig trafik. Det här är extra viktigt om målet med kampanjen är att målgruppen ska besöka din hemsida. Då vill du givetvis veta vilka av alla dina besökare som kommit från kampanjen och även vad just det dessa personer gjort på din hemsida.

Detta gör du under URL-parametrar, en funktion som finns under avancerade alternativ. Den används för att ange olika värden som du vill att din hemsida ska plocka upp. Genom att klicka på Skapa en URL-parameter kommer du till en guidad vägledning för att fylla i värdena.

4. Publicera din kampanj

När du är klar med din annons är det bara att bekräfta den och invänta att den granskas. Så fort den är klar kommer den börja köras ut efter det schema du lagt. Lycka till!

Behöver du hjälp med ditt arbete i sociala medier?

Digitalsnack är en social mediebyrå som har heltäckande tjänster för att hjälpa dig att skapa effekt i sociala medier. Vi finns i Karlstad/Värmland, Norrköping/Östergötland samt Vimmerby/Småland. Vi jobbar både digitalt och ute hos kund i hela Sverige, men även i övriga nordiska länder. Kika in vårt tjänsteutbud för att se hur vi skulle kunna hjälpa dig i ditt eller din organisations arbete med digitala och sociala kanaler!

Läs mer om våra tjänster  Kontakta oss