Så kommer du igång med din företagssida på LinkedIn


En stor fördel med marknadsföring via sociala medier, jämfört med mer traditionell marknadsföring, är just statistiken. Du får extremt mycket information om din målgrupp och kan (relativt) enkelt se om du har nått ut till rätt målgrupp. Jämför detta med till exempel en tryckt annons i en tidning, där du inte får någon direkt respons på hur många som sett själva annonsen. I det här inlägget kommer vi prata om företagssidor på LinkedIn. Vill du optimera din privata profil kan du lyssna på poddavsnittet där vi intervjuar Lisa Gunnarsson, VD på LinkedIn.

Därför ska du ha en företagssida på LinkedIn

Vi upplever att många är osäkra på syftet med LinkedIn. Man har en profil som uppdaterades för länge sedan, har några kontakter i form av vänner och kollegor men annars sker det inte så mycket aktivitet. Man vet helt enkelt inte om vilka möjligheter det finns, eller så känner man att det inte är värt tiden.

Internetstiftelsens rapport Svenskarna och Internet 2018 visade att de yrkesgrupper som använder LinkedIn mest är It och kommunikation samt Finans, som ligger på 61 % respektive 51 %. Fler män än kvinnor använder LinkedIn och de som är aktiva är ofta personer med högre befattningar inom företag.

Statistik på LinkedIn

Din statistik finns under din företagssida. Du hittar företagssidan du är administratör för till vänster på skärmen, under din privata profil. När du är inne på företagsprofilen ser du fyra olika alternativ i menyn: Sida, Innehållsförslag, Statistik och Aktivitet.

Sida

Här är översikten för din företagssida där du hittar profilbild, omslagsbild, kan publicera ett inlägg direkt från din sida, se dina tidigare inlägg och få en snabb översikt av sidans utveckling i Kontrollpanelen till vänster.

Innehållsförslag

Innehållsförslag är en relativt ny funktion från LinkedIn. Här kan du lägga till olika intresseområden för att få upp förslag på innehåll och artiklar som din målgrupp är intresserad av. Då får du upp det innehåll som trendat de senaste 15 dagarna.

Statistik

Här börjar det roliga! Din statistik är uppdelad efter Besökare, Uppdateringar och Följare. Under besökare ser du en graf över besöksutvecklingen. Dina besökare är uppdelade i två kategorier, beroende på om de besökt sidan via mobilen eller en dator. Därefter kan du se din besöksdemografi. Det du kan se är befattning (yrkesområde), geografiskt område, yrkesnivå, specifik bransch och vilken storlek det är på företaget där de jobbar. Under Uppdateringar ser du statistiken för de inlägg som publicerats på din sida. Här ser du inläggets titel, vem det är som publicerat inlägget, när det är skapat, antalet visningar, antalet klick, gillamarkeringar och kommentarer samt vilken klickfrekvens inlägget har. Klickfrekvensen räknas ut genom antalet klick delat på antalet visningar ditt inlägg har. Följare har samma funktioner som Besökare har, men med skillnaden att den endast mäter dina följare och inte din sidas besökare. Här finns också funktionen Företag att spåra, som är förslag på olika företag som kan vara intressanta för ditt företag att följa.

Aktivitet

Här ser du alla aviseringar för ditt företag. Till vänster på sidan finns också alternativet att dela upp aviseringarna efter gilla-markeringar, delningar, kommentarer och omnämnanden.

Ambassadörsskap på LinkedIn

Om det är svårt att nå ut som företag på LinkedIn kan det vara värt att testa på ambassadörsskap! En variant på detta är Social selling, som innebär att hitta och skapa relationer via sociala nätverk, t.ex. på LinkedIn. Du bygger upp ett förtroende bland dessa kontakter, som därför rekommenderar dig till andra. Det fungerar även om ni aldrig träffats i verkligheten! Tricket är att du ska bygga upp ditt eget varumärke så pass bra att andra människor självmant vill rekommendera dig och dina kunskaper. Lyckas du med det innebär det att ditt nätverk fungerar som dina säljare! Vi har ett helt poddavsnitt om just Social selling på LinkedIn, du hittar det här.

Utvärdera ditt innehåll och våga experimentera!

En av nycklarna till att lyckas med sociala medier är att våga experimentera. Testa olika typer av innehåll, variera mellan stillbilder och video, testa närbilder och bilder på långt avstånd. Det är det bästa sättet för att få reda på vad som fungerar för just ditt företag! Det som är viktigt att komma ihåg är att utvärdera ditt innehåll genom att mäta resultatet. Se vilken typ av innehåll som dina följare och din målgrupp verkar uppskatta mest och lägg lite extra fokus på just det.

Eftersom sociala medier förändras så fort är det viktigt att våga experimentera ofta och inte fastna i att bara publicera en sorts innehåll. Det som fungerar idag kanske inte alls ger samma resultat om någon månad. Det kan vara algoritmförändringar, nya gränssnitt och förändrade användarbeteendet som påverkar resultatet, och dessa förändras ständigt.

Behöver du hjälp med ditt arbete i sociala medier?

Digitalsnack är en social mediebyrå som har heltäckande tjänster för att hjälpa dig att skapa effekt i sociala medier. Vi finns i Karlstad/Värmland, Norrköping/Östergötland samt Vimmerby/Småland. Vi jobbar både digitalt och ute hos kund i hela Sverige, men även i övriga nordiska länder. Kika in vårt tjänsteutbud för att se hur vi skulle kunna hjälpa dig i ditt eller din organisations arbete med digitala och sociala kanaler!

Läs mer om våra tjänster  Kontakta oss