Guide till storlek på bilder i sociala medier 2019


Senast uppdaterad 20 augusti 2019

Storlek på bilder i sociala medier är något som är viktigt att tänka på, men som är svårt att alltid komma ihåg. Rekommendationer för storlek på bilder på Instagram, Facebook, Twitter och LinkedIn skiljer sig från år till år och mellan de olika kanalerna. Vilka skärmstorlekar är det som gäller på sociala medier 2019? Det är en vanlig fråga vi får (och som vi själva måste kolla upp regelbundet). Därför har vi nu gjort denna guide, där vi samlat ihop måtten för bilder på sociala medier!

Varför ska jag anpassa mitt innehåll efter skärmstorleken?

Att verkligen utnyttja hela skärmytan är viktigt på sociala medier. Annars ger du inte riktigt ditt innehåll möjligheten att vara så bra som det kan vara. Något som många gör fel är att de inte anpassar sitt innehåll efter skärmstorleken där det kommer visas. Exempelvis ser vi ofta att man använder horisontella bilder och videor på Instagram Stories, där formatet ska vara vertikalt. Utnyttja hela skärmen istället! I vårt poddavsnitt där vi intervjuade adidas Digital Manager Redwaan Hossain sa han själv att de sett att 90 % av deras följare ser på innehållet i mobilen. Varför ska man då utgå från ett liggande format?

Guide till de ultimata bildmåtten och bildstorlekarna för sociala medier 2019

Mått på bilder Facebook 2019

  • Profilbild: 180 x 180 px
  • Omslagsbild: 820 x 360 px. På mobilen kommer bilden visas i 640 x 360 px
  • Bild i flödet: 1200 x 630 px

Tänk på att delar av din omslagsbild kommer täckas av din profilbild! På desktop är det egentligen 850 x 315 px som syns, men på mobilen kommer höjden som syns vara 360 px. Därför rekommenderar vi att man anpassar bilden efter den högsta höjden den kommer visas i, d.v.s. 360 px.

Mått på bilder Instagram 2019

  • Profilbild: 180 x 180 px
  • Stories: 1080 x 1920 px
  • Bild i flödet: 1080 x 1080 (kvadrat), 1080 x 1350 (porträtt)

När det gäller Instagram Stories är det bra att tänka på att olika mobiler har olika mått. Vissa modeller är smalare än andra, vilket innebär att delar av din Story riskerar att beskäras. Om du har någon viktig info, t.ex. en produkt- eller namntagg, är det därför viktigt att inte lägga den för långt ut i bilden.

Mått på bilder LinkedIn 2019

  • Profilbild: 400 x 400 px
  • Omslagsbild: 1584 x 396 px
  • Bild i flödet: 1200 x 630 px

Mått på bilder Twitter 2019

  • Profilbild: 400 x 400 px
  • Omslagsbild: 1500 x 500 px
  • Bild i flödet: 1024 x 512 px

De bilder du postar i ett inlägg kan egentligen ha vilken dimension som helst, men när de syns i flödet kommer de automatiskt förhandsvisas i ett liggande format. Det kan vara bra att tänka på att för att se hela din bild måste användaren i så fall klicka på bilden i inlägget. Tänk också på att din bild riskerar att missuppfattas om delar av den inte syns i förhandsvisningen i flödet!

Du kan ladda ner hela vår bildmåtts-guide direkt här.

Vill du ha fler tips på hur du kan kanalanpassa ditt innehåll på sociala medier? Kolla in vår guide till den bästa längden för video på sociala medier!