Hårdare Facebookregler för annonsörer


Facebook fortsätter sitt arbete för att skapa meningsfulla utbyten mellan privatpersoner och företag. De tar nu ytterligare krafttag mot annonser som håller låg kvalitet, till exempel att skicka användare till andra sidor än vad de blivit lovade i annonstexten och clickbait. Clickbait är ofta rubriker som ger sken av att avslöja något extraordinärt och som överdriver det faktiska nyhetsvärdet i en artikel eller annons. Du har säkert sett något Facebookinlägg med en rubrik i stil med ”Du kan inte ana vad som hände sen”. Exempel: ”Amanda skrev ett blogginlägg på Digitalsnack, du kan inte ana vad som hände sen”.

Genom att minska antalet annonser av denna typ vill Facebook alltså höja användarupplevelsen. Förhoppningsvis leder detta till ett mer relevant flöde och att spridningen på Clickbait-annonser minskar. För att underlätta för annonsörer har Facebook skrivit om vad för innehåll som gör att en annons anses hålla låg kvalitet.

 

Vad räknas som låg kvalitet?

  • Locka till engagemang: annonser som uppmanar användare att engagera sig på ett specifikt sätt: gilla, dela eller kommentera. Exempel: ”Gilla om du också älskar choklad 😍
  • Undanhålla information: annonser som medvetet undanhåller information för att uppmana användare att klicka på länken för att förstå innehållet (typisk clickbait)
  • Alltför uppseendeväckande rubriker: annonser med överdrivna rubriker där rubriken inte överensstämmer med innehållet på sidan. Exempel:
Digitalsnack clickbait

Vad innebär det för mig som annonserar på Facebook?

Enskilda annonser som anses ha låg kvalitet (se punkterna ovan) kommer spridas mindre eller inte godkännas alls. Detta gäller för alla som annonserar, men Facebook skriver själva att annonser relaterade till media, underhållning, politik och liknande kan påverkas i större utsträckning eftersom annonser som berör dessa ämnen tenderar att innehålla saker som gör att de klassas som just lågkvalitativa annonser. Om en annonsör har många olika annonser som blir flaggade som att de innehåller låg kvalitet kan det påverka hur alla annonser från den annonsören presterar.

 

Det finns mycket att hålla koll på när man har ett företagskonto på Facebook. Kolla in vårt poddavsnitt om de vanligaste misstagen företag gör på Facebook!