Hur gör man för att sökmotoroptimera sitt namn?


Digitalsnacks Cecilia bytte nyligen efternamn och måste således återigen sökmotoroptimera sitt namn på digitala plattformar. Därför har Jenni, som har vassa kunskaper på webb och sökmotoroptimering, tagit fram en guide för detta. Denna guide vill vi såklart även del med oss av till er!

Vad är det bästa alternativet vid namnbyte?

  1. Det är lite trist att säga, men det bästa alternativet är faktiskt att inte byta namn. Det enda undantaget är ifall du har ett vanligt namn som inte är så värst sökmotoroptimerat och du byter till ett mindre vanligt namn. I så fall kan du till och med vinna på bytet i slutändan.
  2. Om detta inte gäller för dig och du mot förmodan vill byta namn, så är det näst bästa alternativet att lägga till det nya namnet med ditt gamla namn. Du får helt enkelt äta kakan och ha den kvar.
  3. Det sista alternativet är att byta namn och göra ett riktigt bra jobb med att få det nya namnet uppmärksammat på nätet. Här kommer några saker att tänka lite extra på:

Gå igenom tidigare innehåll

Att ha ett sökmotoroptimerat namn innebär egentligen att namnet syns på väldigt många relevanta sidor med mycket trafik. Det första steget vid ett namnbyte är att kolla igenom just var ditt namn omnämns för att sedan försöka ändra namnet på så många ställen som möjligt. Den största fördelen med ett namnbyte är att du faktiskt även påbörjar ett nytt kapitel i den digitala världen. Finns det innehåll där ute som du är mindre stolt över? Tja, låt det helt enkelt dö ut med det gamla namnet.

Om ditt namn har tusentals träffar på Google behöver du prioritera innehållet för att minska tiden för arbetet. Ju större och mer vältrafikerad källa, desto viktigare är det att få namnet ändrat. I egna kanaler är det rätt enkelt, men det kan bli desto svårare att få till exempel en journalist att ändra i en webbartikel. Dock kan det vara värt ett försök.

Glöm inte bort bilder

Texterna är enkla att både komma ihåg och hitta, men du får inte glömma bort bilder. Ditt namn finns troligtvis även inkluderat i väldigt många bildfiler. Glöm inte bort bilderna! Då sökmotoroptimering handlar om att göra dig sedd i det digitala innehållet så gäller det även bilder. Här behöver du helt enkelt göra en ändring i filens namn.

Det som är viktigt att tänka på är att eventuella gamla bildlänkar kan bli trasiga när du ändrar namnet på innehåll.

Att byta namn på Facebook

En namnändring innebär också att byta namn på alla dina sociala medier. Här är det bra att tänka på att gamla bekanta kanske fortfarande associerar dig med ditt gamla namn och kommer ha svårt att hitta dig med ditt nya. På Facebook finns det faktiskt en smart funktion vid namnändring. Du kan nämligen lägga till ytterligare ett namn som visas med en kategori, till exempel smeknamn eller flicknamn. På så sätt blir det enkelt för både barndomsvänner och nya bekanta att hitta dig på Facebook. Här kan du läsa mer om hur du gör: Så lägger du till ytterligare ett namn på Facebook.

 

Vill du lära dig mer?

Lyssna på vårt poddavsnitt Så skapar du sökoptimerat och delbart webbinnehåll för sociala medier för att bli bättre på att skapa innehåll för dina sidor. Avsnittet Så bygger du ditt perfekta digitala ekosystem är användbart för att få ditt varumärke att hålla ihop i det digitala ekosystemet.