Instagrams algoritm – så funkar den


Instagram-algoritmen väcker många frågor, och två av de vanligaste är kanske varför du ser det innehåll du ser och hur får du andra att se ditt innehåll? Här får du ta del av vad Instagram-algoritmen är, hur den arbetar samt hur du lyckas bäst med ditt innehåll. En riktig godispåse helt enkelt!

Vad är en algoritm?

Vi kanske behöver börja först med vad är en algoritm. Wikipedia har beskrivit en algoritm så här:

En algoritm är inom matematiken och datavetenskapen en begränsad uppsättning (mängd) väldefinierade instruktioner för att lösa en uppgift, som från givna utgångstillstånd (starttillstånd) inom ett ändligt antal steg.[1] Den kan också beskrivas som en systematisk procedur för hur man genom ett begränsat antal steg utför en beräkning eller löser ett problem. Beräkningskomplexiteten och hur effektiv implementation man kan göra av algoritmen är viktigt i databeräkningar och beror på användningen av lämpliga datastrukturer.

 

I korta drag är algoritm en regelbok för hur olika aktiviteter rangordnas och vad konsekvensen av just den aktiviteten blir. Exempelvis om en person klickar på en pokébowl är det algoritmen som både identifierar VAD hen klickar på och sedan uppdaterar flödet med förslag på innehåll som den då borde vara intresserad av.

Så egentligen styr du algoritmerna och hur den jobbar är en konsekvent av din aktivitet på sociala medier.

Varför har Instagram en algoritm?

Fram till 2016 hade Instagram inte någon algoritm utan deras flöde baserades helt på en kronologisk ordning. Men med att plattformen växte och att mer innehåll skapades missade användarna 2016 ca 70% av innehållet som postades i flödet. Därav att man började att jobba med algoritmer som stred flödet istället
Instagram har inte en algoritm utan ett flertal olika beroende av vart på plattformen man befinner sig, och med av en algoritm kan Instagram på ett enkelt sätt presentera innehåll som den specifika användaren vill se.

När du befinner dig i flödet och stories vill du se och ta del av det innehåll du aktivt valt att följa och interagera med. Däremot vill du i Reels och upptäckarflödet presenteras för nytt innehåll baserat på vad du tycker om. Eftersom att olika delar av plattformen har olika syften har de också olika algoritmer.

Här är en kort lista på varför algoritmer används av Instagram:

  • Vill ge en bättre användarupplevelse
  • Prioritera innehåll som du gillar
  • Prioritera personer som du brukar integrera med
  • Prioritera de format du gillar bäst (video, länkar, bilder)
  • Att du ska få "rätt" innehåll, alltså innehåll som intresserar dig, i flödet
  • Att du ska få rätt mängd annonser i ditt flöde
  • Att du ska få rätt typ av annonser i ditt flöde

Hur arbetar Instagram-algoritmen

Det finns alltså olika algoritmer på Instagram beroende på vart du befinner. Instagram själva delar upp det i flöde + stories, utforskarflödet och sedan Reels. Algoritmen är sedan utformad efter vad vi vill ha för typ av innehåll på dessa olika delar. Men oavsett om du befinner dig i flödet, kollar stories eller reels eller scrollar genom upptäckarflödet styrs algoritmen av signaler. Det finns tusentals signaler, allt ifrån vilken enhet du använder till vilken tid innehållet publicerades, men här är några av de viktigaste signalerna som du bör ha koll på:

Så fungerar algoritmen i Instagramflödet och stories

I instagramflödet och stories vill användarna upptäcka innehåll från personer och konton de valt att se och följa. Så algoritmen här är ganska enkel. Här syns de senaste posterna som publicerats från personer och konton du följer. Men det finns såklart mer komplexitet än så. Eftersom det skapas väldigt mycket innehåll måste även dessa flöden sorteras via en priolista eller signallista.

De viktigaste signalerna för flödet och stories är:
1. Information om posten
- Här spelar det in hur populärt innehållet är, att det publicerats i närtid, hur lång videon är, vilken plats den är taggad med.
2. Information om personen som skapade inlägget - Här spelar interaktion in, hur många och vilka som integrerat med personens inlägg senaste veckorna.
3. Din aktivitet - Du sänder signaler till algoritmen när du integrerar med innehåll, gillar, kommenterar, sparar mm.
4. Din historik - Här spelar det roll hur mycket du och personen har interagerat på varandras poster i närtid.

Från dessa fyra signaler gör sedan algoritmen en gissning vilka poster du skulle interagera med i flödet.
I flödet är det framförallt dessa fem signaler för interaktion som vägs in vilket innehåll du kommer att se.
- Hur trovärdigt det är att du kommer spendera tid att kolla på posten
- Hur trovärdigt det är att du kommer kommentera på posten
- Hur trovärdigt det är att du kommer gilla posten
- Hur trovärdigt det är att du kommer spara posten
- Hur trovärdigt det är att du kommer klicka på profilbilden

Så fungerar algoritmen i upptäckarflödet

Upptäckarflödet eller Explore var designat för att hitta och upptäcka nytt innehåll och konton att följa. Hela flödet bygger på rekommendationer för användaren och alltså inte som flödet och stories på konton du redan följer.

Men algoritmen i upptäckarflödet försöker också hitta samband. Om du interagerar med ett foto från Explore, så kommer algoritmen hitta samband mellan andra som också interagerat med denna post och vilka andra konton/personer/innehåll de är intresserade av.

De signaler som rankas högst gällande Upptäckarflödet är:

  1. Information om innehållet - Här triggas algoritmen på hur populär en post är. Exempelvis hur snabbt användarna har interagerat med innehållet. Det sänder signalen att innehållet är relevant och populärt och värderas betydligt högre i Upptäckarflödet än i flödet och stories.
  2. Din historik till personen som postade - I upptäckarflödet ser du innehåll från personer du kanske aldrig hört talas om. Men om du har en historik med ett konto är sannolikheten större att du ser deras innehåll i Explore.
  3. Din aktivitet - Signaler som vilka poster/bilder/konton du interagerar med spelar stor roll vad du får upp i ditt Upptäckarflöde.
  4. Information om personen som postade - Här spelar det roll om det är en person som skapar mycket innehåll över tid som skapar stort uppmärksamhet

Så fungerar algoritmen i Reels

Reels är Instagrams kopia av TikTok och är till för att underhålla. Här ser du videos från konton du av största sannolikhet inte valt att följa. Algoritmen triggas av vilket innehåll som kommer att underhålla dig mest. Signaler som den plockar upp är; att du tittat på hela videon, gillat den, sparat den eller gått till ljudsidan på videon. Den sista ger en tydlig signal att du kanske vill skapa en egen Reel med samma ljudpår eller upptäcka mer om låten.

De fyra viktigaste signalerna algoritmen på Reels registrerar är:

  1. Din aktivitet - Algoritmen triggas av vad du gillar, kommenterar eller sparar
  2. Din historik med personen som postade - Precis som i Upptäckarflödet rankas personer som du kanske inte följer men som du har integrerat med tidigare högre.
  3. Information om Reel - Algoritmen triggas av signaler såsom ljudspår, videoförståelse baserat på pixlar och hela bildrutor samt popularitet.
  4. Information om personen som postade - Ju fler populära Reels en person/konto skapar desto större sannolikhet att deras Reels syns i flödet.

Vad gillar Instagrams algoritm?


 

      • Skapa innehåll ofta
        Skapa engagemang i flödesinlägg och stories
        Använd populära låtar när du skapar Reels
        • Engagera dig i din följare. Svara, kommentera och gilla
        Skapa Reels frekvent och hitta en stil som går hem

 

      • Skapar inget engagemang
        • Får låg frekvens på inlägg
        För hög frekvens på inlägg så de konkurrerar ut varandra

Så når du ut på Instagram - trots algoritmer

  • Använd dig av alla olika funktioner, IG tv, stories, Reels osv. Ett knep kan vara att använda klipp från IG tv som en Reel och dela i storie. Glöm inte att ju fler delar av plattformen du finns på, desto fler har chansen att hitta dig!
  • Använd dig av hashtags, här på Digitalsnack använder vi oss vanligtvis av tre stycken och ett knep är att varje hashtag har ett eget syfte - en bred-, en medel- och en specifik hashtag. Interagera med andra användare och skapa innehåll att interagera med, skapa och upprätthåll relationer. Don’t post and ghost!
  • Annonsera/Sponsra inlägg som uppskattas av dina följare, alltså inlägg som fått mycket interaktionMen bästa tipset vi kan ge för att lyckas på Instagram är att skapa innehåll som era följare lär sig något av, skrattar eller inspireras av. Och autencitet i det man gör är alltid den bästa kryddan! Så, nu vet ni hur Instagrams algoritm fungerar och förhoppningsvis har ni en plan för hur ni skapar en bättre strategi framöver! Ta gärna inspiration från vårt poddavsnitt "Så får du 70 000 följare på Instagram". 

Kommentera