Instagrams algoritm – så funkar den


Lär dig hur instagrams algoritm fungerar och dra nytta av det!

Det pratas mycket om algoritmer, och inte kommer det bli mindre framöver. Anledningen till att det pratas så mycket om det är att mycket innehåll skapas och måste sorteras på ett effektivt sätt. När du eller jag öppnar Instagram-appen ska vi se den typ av innehåll som vi uppskattar mest.

Vad är en algoritm?

Wikipedia har beskrivit en algoritm såhär:

En algoritm är inom matematiken och datavetenskapen en begränsad uppsättning (mängd) väldefinierade instruktioner för att lösa en uppgift, som från givna utgångstillstånd (starttillstånd) inom ett ändligt antal steg.[1] Den kan också beskrivas som en systematisk procedur för hur man genom ett begränsat antal steg utför en beräkning eller löser ett problem. Beräkningskomplexiteten och hur effektiv implementation man kan göra av algoritmen är viktigt i databeräkningar och beror på användningen av lämpliga datastrukturer. 

Blev du klokare? Kanske inte, men man kan säga att en algoritm är ganska komplex kodremsa som läggs in för att automatiskt effektivisera någon typ av digital hantering.

 

Varför har Instagram en algoritm?

Instagrams algoritm baseras på ditt tidigare beteende för att individanpassa allt innehåll, så även om du följer exakt samma konton som någon annan får du ändå ett personligt flöde baserat på hur du interagerat med dessa konton. Algoritmen finns för att:

  • Ge en bättre användarupplevelse
  • Prioritera innehåll som du gillar
  • Prioritera personer som du brukar integrera med
  • Prioritera de format du gillar bäst (video, länkar, bilder)
  • Att du ska få "rätt" innehåll, alltså innehåll som intresserar dig, i flödet
  • Att du ska få rätt mängd annonser i ditt flöde
  • Att du ska få rätt typ av annonser i ditt flöde

Hur fungerar Instagrams algoritm?

I grunden är det dessa tre signaler som spelar roll:

Interest - Bildanalysen på Instagram är dess mest kraftfulla verktyg för att anpassa rätt innehåll till rätt person. Vi är väldigt "nördiga" när vi väljer vilka konton vi följer på Instagram, exempelvis om vi gillar att resa. Framför allt följer vi konton där resorna går till kristallklart och turkost vatten. Instagram analyserar vilka bilder du interagerat med och kommer snart förstå att det är det blåa vattnet som är nyckeln. Då spelar det inte så stor roll vilka konton du följer, utan den gemensamma nämnaren blir det kristallklara vattnet som då kommer visas i ditt upptäckarflöde. Vilka du följer har alltså inte alltid så stor betydelse för vilka bilder som sedan visas i ditt upptäckarflöde, utan det är baserat på vad du interagerat med.

Obs: Tillbringar du lite tid på plattformen får du oftast upp "highlights" och det mest populära innehållet just nu. Är du däremot en aktiv användare så visas mer och annat innehåll i upptäckarflödet. 

Timeliness - Instagrams flöde prioriterar nyare inlägg över äldre. Det vill säga, uppdatera ofta! Instagram ändrade sin algoritm i mars för att användare var trötta på att se gammalt innehåll överst. Det finns också en ny funktion som visar när du gått igenom alla dina nya inlägg i flödet. Detta är en stor skillnad från Facebook där inlägg sorteras bort från flödet och där ditt flöde kan visa det innehåll som skapat mest engagemang över tid, exempelvis ett inlägg som fått många kommentarer.

Obs: Innehåll sorteras lite olika beroende på hur aktiv du är. Ju oftare du kollar Instagramflödet desto mer kommer innehållet hamna i en kronologisk ordning. Ju mindre du hänger på Instagram desto mer kommer dess algoritm att sortera flödet åt dig. Det beror också på hur många konton du följer. I vissa fall kan innehåll sorteras bort från flödet om du följer för många konton, eftersom innehållet inte får plats i flödet. 

Relationship - Här spelar kommentarer, likes och taggningar roll för hur ofta du kommer dyka upp i någons flöde. Det är därför du bör ha en strategi för att engagera dig i dina följare. Instagram lugnar också med att tydliggöra räckvidden för personkonton vs företagsprofiler:

Instagram doesn’t give extra feed presence to personal accounts or business accounts, so switching won’t help your reach

Vad gillar Instagrams algoritm?


Instagrams algoritm gillar dessa saker: 
  • Nya inlägg
  • Inlägg som får mycket engagemang (likes, kommentarer, taggningar)
  • Tydlighet i vad du postar
  • Använd relevanta hashtags
  • Boosta/annonsera innehåll som uppskattas av målgruppen

Instagrams algoritm gillar inte: 
  • Videos prioriteras inte längre utan får numera samma synlighet i flödet som bilder
  • Blandkonton. Konton vars innehåll inte är tydligt eller specifikt
  • För hög frekvens: 3 bilder på raken uppskattas varken av algoritmen eller av följarna
  • Använd inte irrelevanta hashtags
  • Boosta/annonsera inte innehåll som inte uppskattas

 

Så, nu vet ni hur Instagrams algoritm fungerar och förhoppningsvis har ni en plan för hur ni skapar en bättre strategi framöver! Ta gärna inspiration från vårt poddavsnitt "Så får du 70 000 följare på Instagram". 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *