Instagrams algoritm – så funkar den


Lär dig hur instagrams algoritm fungerar och dra nytta av det!

Instagram-algoritmen väcker många frågor, och två av de vanligaste är kanske varför du ser det innehåll du ser och hur får du andra att se ditt innehåll? Här får du ta del av vad Instagram-algoritmen är, hur den arbetar samt hur du lyckas bäst med ditt innehåll. En riktig godispåse helt enkelt!

Vad är en algoritm?

Wikipedia har beskrivit en algoritm såhär:

En algoritm är inom matematiken och datavetenskapen en begränsad uppsättning (mängd) väldefinierade instruktioner för att lösa en uppgift, som från givna utgångstillstånd (starttillstånd) inom ett ändligt antal steg.[1] Den kan också beskrivas som en systematisk procedur för hur man genom ett begränsat antal steg utför en beräkning eller löser ett problem. Beräkningskomplexiteten och hur effektiv implementation man kan göra av algoritmen är viktigt i databeräkningar och beror på användningen av lämpliga datastrukturer.

I korta drag är algoritm alltså en kodremsa som infogas för att automatiskt rationalisera digital hantering.

Varför har Instagram en algoritm?

Fram till 2016 hade Instagram inte någon algoritm utan deras flöde baserades helt på en kronologisk ordning. Men med att plattformen växte och att mer innehåll skapades missade användarna 2016 ca 70% av innehållet som postades i flödet. Därav att man började att jobba med algoritmer som stred flödet istället
Instagram har inte en algoritm utan ett flertal olika beroende av vart på plattformen man befinner sig, och med av en algoritm kan Instagram på ett enkelt sätt presentera innehåll som den specifika användaren vill se. 

När du befinner dig i flödet och stories vill du se och ta del av det innehåll du aktivt valt att följa och interagera med. Däremot vill du i Reels och upptäckarflödet presenteras för nytt innehåll baserat på vad du tycker om. Eftersom att olika delar av plattformen har olika syften har de också olika algoritmer. 

Här är en kort lista på varför algoritmer används av Instagram:

  • Vill ge en bättre användarupplevelse
  • Prioritera innehåll som du gillar
  • Prioritera personer som du brukar integrera med
  • Prioritera de format du gillar bäst (video, länkar, bilder)
  • Att du ska få "rätt" innehåll, alltså innehåll som intresserar dig, i flödet
  • Att du ska få rätt mängd annonser i ditt flöde
  • Att du ska få rätt typ av annonser i ditt flöde

Hur arbetar Instagram-algoritmen?

I grunden är det dessa tre signaler som spelar roll:

Interest - Bildanalysen på Instagram är dess mest kraftfulla verktyg för att anpassa rätt innehåll till rätt person. Vi är väldigt "nördiga" när vi väljer vilka konton vi följer på Instagram, exempelvis om vi gillar att resa. Framför allt följer vi konton där resorna går till kristallklart och turkost vatten. Instagram analyserar vilka bilder du interagerat med och kommer snart förstå att det är det blåa vattnet som är nyckeln. Då spelar det inte så stor roll vilka konton du följer, utan den gemensamma nämnaren blir det kristallklara vattnet som då kommer visas i ditt upptäckarflöde. Vilka du följer har alltså inte alltid så stor betydelse för vilka bilder som sedan visas i ditt upptäckarflöde, utan det är baserat på vad du interagerat med.

Obs: Tillbringar du lite tid på plattformen får du oftast upp "highlights" och det mest populära innehållet just nu. Är du däremot en aktiv användare så visas mer och annat innehåll i upptäckarflödet. 

Timeliness - Instagrams flöde prioriterar nyare inlägg över äldre. Det vill säga, uppdatera ofta! Instagram ändrade sin algoritm i mars 2018 för att användare var trötta på att se gammalt innehåll överst. Det finns också en funktion som visar när du gått igenom alla dina nya inlägg i flödet. Detta är en stor skillnad från Facebook där inlägg sorteras bort från flödet och där ditt flöde kan visa det innehåll som skapat mest engagemang över tid, exempelvis ett inlägg som fått många kommentarer.

Obs: Innehåll sorteras lite olika beroende på hur aktiv du är. Ju oftare du kollar Instagramflödet desto mer kommer innehållet hamna i en kronologisk ordning. Ju mindre du hänger på Instagram desto mer kommer dess algoritm att sortera flödet åt dig. Det beror också på hur många konton du följer. I vissa fall kan innehåll sorteras bort från flödet om du följer för många konton, eftersom innehållet inte får plats i flödet. 

Relationship - Här spelar kommentarer, likes och taggningar roll för hur ofta du kommer dyka upp i någons flöde. Det är därför du bör ha en strategi för att engagera dig i dina följare. Instagram lugnar också med att tydliggöra räckvidden för personkonton vs företagsprofiler:

Instagram doesn’t give extra feed presence to personal accounts or business accounts, so switching won’t help your reach

Vad gillar Instagrams algoritm?


 

  • Nya inlägg
  • Inlägg som får mycket engagemang (likes, kommentarer, taggningar)
  • Tydlighet i vad du postar

 

  • Videos prioriteras inte längre utan får numera samma synlighet i flödet som bilder
  • Blandkonton. Konton vars innehåll inte är tydligt eller specifikt
  • För hög frekvens: 3 bilder på raken uppskattas varken av algoritmen eller av följarna

 

Så når du ut på Instagram - trots algoritmer

  1. Använd dig av alla olika funktioner, IG tv, stories, Reels osv. Ett knep kan vara att använda klipp från IG tv som en Reel och dela i storie. Glöm inte att ju fler delar av plattformen du finns på, desto fler har chansen att hitta dig!  
  2. Använd dig av hashtags, här på Digitalsnack använder vi oss vanligtvis av tre stycken och ett knep är att varje hashtag har ett eget syfte - en bred-, en medel- och en specifik hashtag.
  3. Interagera med andra användare och skapa innehåll att interagera med, skapa och upprätthåll relationer. Don’t post and ghost!
  4. Annonsera/Sponsra inlägg som uppskattas av dina följare, alltså inlägg som fått mycket interaktion.

 

Men bästa tipset vi kan ge för att lyckas på Instagram är att skapa innehåll som era följare lär sig något av, skrattar eller inspireras av. Och autencitet i det man gör är alltid den bästa kryddan! 

 

Så, nu vet ni hur Instagrams algoritm fungerar och förhoppningsvis har ni en plan för hur ni skapar en bättre strategi framöver! Ta gärna inspiration från vårt poddavsnitt "Så får du 70 000 följare på Instagram". 


Kommentera