Julhandeln och Facebook


Julhandeln närmar sig och med den kommer den årliga julstressen för företag. Att förbereda sin företags Facebooksida innan jul är ett enkelt sätt att minska stressmomenten under själva julrushen.

Här är några av Facebooks tips för hur du anpassar din företagssida för julhandeln!

Dubbelkolla att din sidinformation är uppdaterad

  • Stämmer öppettider, adress och kontaktinfo?
  • Har du valt rätt kategori för din sida?
  • Lägg till en knapp på din sida för att skapa en tydlig Call to action så att besökare enkelt kan skicka ett meddelande, boka tider eller liknande

Uppdatera din sidas innehåll

  • Kanske är det dags att byta omslagsbild? Förslagsvis till en bild med jultema
  • Ladda upp nya foton för att skapa en slags bildbank. Om du redan laddat upp bilder på dina produkter, butiken och annat har du redan ett färdigt bibliotek att ta från när du skapar inlägg
  • Aktivera rekommendationer för din sida, så att kunder kan rekommendera ditt företag

Anställ personal till julhandeln

Under julhandeln har många företag väldigt mycket att göra och därför kan det vara värt det att anställa extrapersonal. Att göra inlägg för jobbsökande på Facebook är ett effektivt sätt att nå många människor. Tänk på att

  • Skriva ut viktig, grundläggande information som titel, plats och andra uppgifter
  • Lägg till anpassade frågor i din ansökan för att kunna välja ut kandidater med de egenskaper du söker efter
  • Med fliken Hantera jobb kan du spåra ansökningar effektivt. Här kan du filtrera, sortera och markera kandidater som favoriter för att hantera ansökningar enkelt i mobilen
  • Marknadsför ditt jobbinlägg för att nå ut till ännu fler kandidater

Planera i god tid

Om du är aktiv på Facebook ökar sannolikheten att du dyker upp i någon annans feed. Skapa inlägg, ladda upp foton och skapa evenemang för att hjälpa dig själv att nå företagets kunder, framför allt i julhandeln. Julhandeln är stressig, så se till att vara organiserad och planera i god tid.

  • Skapa en innehållskalender för de inlägg du ska skapa och när du ska publicera dem
  • Skapa inlägg i förväg och schemalägg när de ska publiceras. På så sätt kan du planera inlägg i god tid och riskerar inte att glömma bort att lägga upp viktiga inlägg.
Facebook julhandel

 

Kolla in vårt inlägg om Facebook Insights - Julshopping från förra året, där vi går igenom hur olika målgrupper använder sociala medier till julhandeln.