Schemalägga inlägg på Instagram!

Äntligen! tänkte många när de slogs av nyheten att det nu går att schemalägga Instagram-inlägg som skickas ut automatiskt i flödet via tredjepartsidor som exempelvis Later, Hootsuite, Buffer eller Falcon.
Nu finns även möjligheten att schemalägga Instagramposter via Facebooks egna verktyg Creator Studio.

Tidigare har du kunnat förbereda dina Instagram-poster genom att skriva copy, hashtags och bild. Men sedan har du fått manuellt publicera inlägget.
Nu gör man det möjligt för vissa aktörer att använda sig automatisk schemaläggning, vilket du säkert känner igen från Facebook. Du väljer vad och när inlägget ska publiceras, sen sköter verktyget resten.

Facebook har redan en utvecklad plattform för företag som heter Business Manager och som låter företag tydligt separera det privata från jobb. Instagram börjar sakta komma i kapp med nyheter som att moderera inkommande kommentarer på Instagram även genom Facebooks Sidhanteraren, en mobil version av Business manager. Nu när automatisk schemaläggning av inlägg är möjligt kan personer faktiskt hantera företagets Instagram-konton utan att få inloggningsuppgifter till kontot. På så vis skyddas kontot från att ändras, tas bort eller att någon publicerar något i fel flöde.

För er som använt planeringsverktyg innan är det egentligen inte så mycket som ändras förutom att inlägget du planerat i verktyget numera skickas ut i flödet automatiskt. Så vad är för- och nackdelarna med denna nyhet?

 

+ Du behöver inte vara tillgänglig för att publicera dina inlägg. De kan tajmas med den tid som passar bäst för din målgrupp

+ Administratörer behöver inte längre ha inlogg och hantera inlägg via Instagramappen. Detta blir en stor fördel när det gäller säkerhet

 

 

 

- Tidigare har man kunnat göra en extrakoll så att stavning varit rätt eller att tajmingen varit perfekt. När man schemalägger så kan man glömma bort det och hinner inte stoppa utskicket i fall något skulle hända

- Mindre koll på när inlägget publiceras och därmed sämre överblick över inkommande kommentarer

För att få tillgång till denna nya funktion måste du ha ett Instagram Businesskonto och ett verktyg från någon av Instagrams partners eller via Creator Studio

 

Later.com

Ett av våra favorit verktyg för Instagram. Inte så bra för andra kanaler men om man är en Instagram-nörd är detta verktyget ett måste! Later finns som gratis lösning men då kan du exempelvis inte schemalägga video, begränsat antal poster per månad (30 st) samt avancerade funktioner som att ska och reposta inlägg. Men det mest kritiska i gratisversionen är bildkvalitén. Det finns en begränsning hur stora filer du kan ladda upp, vilket gör att kvalitén tar rejält stryk. Rekommenderas att ha den billigaste betalversionen för att kunna få ut alla superfunktioner som du får!

👍🏼 Bra funktioner

  • Förhandsgranska din planerade "grid"
  • Linkin-bio lösning
  • Autoschemaläggning för bild, video och stories
  • Cropa bilder i verktyget
  • Smidigt taggningssystem av bilder
  • Tips på bästa publiceringstid
  • Statistik

Creator Studio

Creator Studio är Facebooks egna schemaläggningsverktyg för Facebook och Instagram. Verktyget gör jobbet men inte så mycket mer. Men det är helt gratis, det är den största fördelen. Med detta verktyget kan du tyvärr (inte just nu) schemalägga Stories.

👍🏼 Bra funktioner

  • Kostnadsfritt
  • Facebooks egna verktyg
  • Snygg kalendervy
  • Statistik
Instagram stories schemalägg

Schemalägg Instagram Stories

Nu går det även att schemalägga Instagram Stories!

För att schemalägga dina Stories gör du exakt som när du schemalägger en vanlig post. Ladda upp din bild och droppa den i kalendern när du vill att den ska publiceras. Tricket här är att inte lägga någon copy utan bara lägga in en bild anpassad efter formatet 16:9 i kalendern. När du sedan får en pushnotis för publicering kan du välja att publicera antingen som händelse eller i det vanliga flödet!