Pinterest: därför är det användbart för företag


Har du funderat på att använda Pinterest? Tillhör du kanske skaran som redan är aktiva pinnare? Oavsett hur insatt du är, har du kanske inte tänkt på att du även kan använda Pinterest för att marknadsföra ditt företag. Det finns en stor skillnad mellan Pinterest och andra sociala medier. De som är på Pinterest är där för att hitta inspiration och köpa produkter, medan det som är gemensamt för de flesta andra plattformarna är att man vill se uppdateringar från sina vänner.

Vad är Pinterest?

Pinterest är ett socialt medie som ännu inte blivit riktigt stort i Sverige. Kanalen används dock betydligt mer i t.ex. USA. I Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2018 kan vi se att endast 3 % av de tillfrågade använder Pinterest dagligen. Dock är det 21 % som använder kanalen någon gång ibland, vilket är en ökning jämfört med föregående år. De svenska användarna är alltså inte överdrivet många, men de som finns där har ett starkt köpintresse! Mer om detta senare i inlägget.

Pinterest själva beskriver plattformen som ett visuellt planerings- och utforskningsverktyg. Det finns en chattfunktion, men det är snarare en bonusfunktion än en viktig del av verktyget. Pinterest är uppbyggt på anslagstavlor, eng. boards, som användare själva kan skapa. Som användare kan man även följa andras anslagstavlor. På dessa anslagstavlor kan man pinna bilder, vilket i stort sett är att man sparar en bild till sin egen anslagstavla. Det finurliga med Pinterest jämfört med andra sociala medier är att majoriteten av alla bilder som är pinnade har en länk till en separat hemsida. Detta gör att det är väldigt tydligt och enkelt för användare att följa länken och på så sätt hamna direkt i din webbutik!

 

Ordlista för Pinterest - vad betyder "pinna"?

Profil: din egen profil där ditt namn, din profilbild och en kort text om dig finns. Här är också alla dina boards samlade.

Boards: Dina (och andra användares) olika anslagstavlor. Det är här dina samlade pins sparas.

Pin: En sparad bild, oftast med tillhörande länk som länkar till originalkällan.

Skärmdump på en Pinterestprofil. Spara pinnar till en board på Pinterest

Pinterest för företag

Nu när du har lite mer koll på vad Pinterest faktiskt är, så är det dags att gå in på hur du som företag kan använda plattformen! Det viktigaste för att få människor att upptäcka ditt innehåll är att du har hög kvalitet på dina bilder. Tänk efter själv: är det här en bild som inspirerar mig och som jag skulle vilja spara?

Pinterestanvändarna använder plattformen främst för att hitta inspiration, i många fall inför framtida köp. Hela 93 % av de som använder Pinterest aktivt har uppgett att de använder verktyget för att planera framtida inköp. Något annat som skiljer Pinterest från andra sociala medier är att här upplevs inte sponsrat innehåll från företag som något irriterande. Tvärtom! 78 % av användarna tycker att innehåll från företag är något positivt.

Lägg mycket fokus på att skapa riktigt bra innehåll med tydlig länkning vidare, så är jobbet gjort. På andra sociala medier krävs det att du är aktiv regelbundet och uppdaterar innehåll för att det ska dyka upp i användares flöden. På Pinterest kan ditt innehåll leva så mycket längre! Exempel: företag X har lagt upp en pin för fyra månader sedan. Pinnen är sparad på deras board Vardagsrum. Jag söker efter inredningsinspiration, företagets pin dyker upp bland sökningsresultaten och jag pinnar den till min board Inredning. Då kommer pinnen även dyka upp i flödet för de personer som följer mig! På så vis lever pinnen vidare utan att företaget behöver anstränga sig.

Pinterest är en unik möjlighet för dig att marknadsföra det du säljer! Hur vanligt är det annars att användarna själva söker efter just reklam? Skapa ett konto specifikt för ditt företag och börja skapa inspirerande innehåll direkt!

Lär dig ännu mer om Pinterest

Kolla även in vårt poddavsnitt om just Pinterest och fördelarna med att inkludera det i din sociala medie-strategi. Du hittar avsnittet här!