Reklammärkning i sociala medier – Vad gäller?


Efter domen - här är de nya riktlinjerna för reklammärkning i sociala medier

Den 31 januari kom domen från Patent- och marknadsdomstolen i fallet mellan Konsumentombudsmannen och Alexandra Media. Alexandra medias företrädare är den kända influencern Alexandra Nilsson eller ”Kissie” som hon mer är känd som i sociala medier. Fallet är uppmärksammat i pressen då det gäller nya riktlinjer för sponsrat innehåll på sociala medier.

Instagram och Facebook har nu lanserat en märkning och en tjänst för att tydliggöra sponsrat innehåll i sociala medier. Detta ska göra samarbetet mellan företag och influencers mer transparent genom att dela statistik mellan parterna. Anmälningen mot Kisse kom i ett skede där Instagram inte hade denna märkning. Så, hur relevant är domen?

Tills idag har det inte funnits några riktlinjer gällande att annonsmärka sitt innehåll på sociala medier, vilket den här domen ska tydliggöra.

Vad innebär domen för samarbeten mellan företag och influencers?

Vad domen konstaterar är att en följare eller läsare vid första anblick ska förstå att ett inlägg eller en bloggpost innehåller sponsrat innehåll.

Detta ska säkerställas genom att Instagraminlägg ska märkas i början av inlägget istället för i slutet, då många kan missa märkningen om den ligger i slutet av en text.

Exakt hur inläggen ska märkas fastlås inte, men "samarbete", "sponsored post" eller liknande hashtags är en tillräckligt tydlig märkning så länge den finns synlig i början av inlägget.

Det är företaget eller beställaren som bär huvudansvaret för att en post annonsmärks tydligt, även om influencern också har en ansvar då denne utformar och publicerar innehållet.

Vill ni veta mer om domen rekommenderar vi att gå på Marlaws frukostseminarium den 15 februari.


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *