Så får du bäst synlighet vid mässor och event


Öka synligheten och effekten vid mässor eller event med hjälp av sociala medier!

Förra veckan var Digitalsnack på Företagssalongens förmingel med 100 företagare från Värmland. Digitalsnack är en av Företagssalongens samarbetspartners inför deras årliga näringslivsmässa i Karlstad den 14 september. Digitalsnack har skapat en contentplan, använt effektiva verktyg för publicering samt publicerar innehåll, svarar på kommentarer och uppdaterar live från evenemanget via Instagram Stories.

Hör gärna av dig om du vill ha tips och råd på hur du skapar effektiva arbetssätt i sociala medier! På så vis får du tid till att göra annat.

 

Vad ska företag tänka på om de ska ställa ut på en mässa eller vara med på ett event?

Oftast har företag någon typ av aktivitet i deras monter. Koppla ihop den med sociala medier så man får spridning även utanför eventet! Gärna genom att de som besöker montern ska lägga upp något i sina egna kanaler eller tagga andra i sina inlägg för att få optimal spridning.

Använder man Instagram Stories är geotaggningen superbra. Detta är som att ”checka in”, fast på Instagram. Det gör att din Story även kommer med i det geografiska flödet = större räckvidd.

Och såklart är det viktigt att påminna innan, under och efter att man varit på eventet eller mässan.

Vilka kanaler funkar bäst?

Jag uppmanar att använda mycket live på både Facebook och Instagram. Ska du föreläsa är det ett fantastiskt sätt att även dela med sig till de som inte är på plats, eller som ställer ut och inte har möjlighet att lämna sin monter just då. Alla dina följare får en notis när din livesändning startar och blir på så sätt uppmärksamma på det. Live premieras även i flödet så det hamnar högt upp.

Använd Instagram Stories istället för att ”spamma” det vanliga flödet på Instagram under dagen.

Twitter är också en bra kanal vid event och mässor. Ta reda på eventet/mässans hashtag och följ den under dagen. Ju mer aktiv du är samt följer andra på mässan/eventet desto mer syns du. Har mässan/eventet en egen app så finns det även möjligheter där att integrera med personer på plats digitalt, för att sedan söka upp dem på eller efter eventet.

Några fler tips?

Ta mycket bilder! Du kan använda dessa även nästa år eller om du vill göra ett utskick efteråt. Och sök upp intressanta kontakter på LinkedIn efteråt.

Cecilia Victoria Åslund Kärrberg Digitalsnack_low