Så fungerar algoritmer på sociala medier


Vid det här laget har du säkert ordet algoritm väldigt ofta, oavsett ditt yrke och utbildning. Anledningen är att det pratas väldigt mycket om algoritmer på sociala medier. Algoritmen ses som roten till många problem ("det är algoritmen som gör att jag inte får fler likes") och det pratas ofta om hur man ska göra för att överlista eller komma runt algoritmen. Men vad är egentligen en algoritm?

Vad är en algoritm?

Internetkunskap.se (en del av Internetstiftelsen) skriver så här: "Enkelt sagt är en algoritm en uppsättning regler som används för att hantera stora mängder information, eller data. Algoritmer är programmerade att bestämma hur datan ska hanteras, och vad datan ska leda till". Algoritmer används i massvis med olika sammanhang, från att styra programmen i din tvättmaskin till att sortera ditt flöde på Facebook.

Vilket osökt (läs: väldigt medvetet) för oss till algoritmerna på sociala medier. Algoritmen är det som styr vad som syns i dina flöden. När Facebook och Instagram var nya visades allt innehåll i en kronologisk ordning. Plattformarna växte, vi fick fler och fler vänner och följde fler konton. Det tog inte lång tid innan det blev omöjligt att se allt innehåll eftersom flödet var överfullt. Då infördes istället algoritmen som styr flödet och vilket typ av innehåll som prioriteras över annat.

 

Hur fungerar algoritmer på sociala medier?

Nu har du förhoppningsvis lite bättre koll på vad en algoritm är och syftet med den. Vi går vidare till hur algoritmerna på sociala medier fungerar! Algoritmerna på sociala medier är avancerade och använder information från vad du gör på plattformarna, med syfte att räkna ut vilket innehåll du gillar mest och därför vill se mest av. Om du gillar ett inlägg, om du klickar dig vidare i ett bildspel, hur länge du ser på en video... allt detta är exempel på saker som algoritmen snappar upp. Den visar även innehåll som är populärt bland andra användare, t.ex. Twitters "populära tweets" som visas överst i flödet.

 

Instagrams algoritm

Plattformarna brukar vara ganska hemlighetsfulla med hur algoritmerna fungerar för att deras syfte inte ska försvinna. Om vi fick reda på att algoritmen på Instagram premierade inlägg med minst 3 kommentarer skulle företag såklart anpassa sig efter att alla deras inlägg skulle ha minst 3 kommentarer, oavsett hur bra eller relevant innehållet är. Med det sagt så har Instagram faktiskt gått ut med vad deras algoritm grundar sig på. Det finns tre kategorier som den huvudsakligen utgår från: intresse, aktualitet och relationer.

Intresse: baseras på sannolikheten att du gillar en viss typ av innehåll.

Aktualitet: hur nyligen ett inlägg postats. Ju nyare desto bättre, så ditt flöde inte fylls med flera veckor gamla inlägg

Relationer: din relation till kontot som postat innehållet. Brukar du interagera med det kontot ofta? Då är sannolikheten hög att innehåll från det kontot rankas högre.

Andra saker som spelar roll är hur ofta du som användare öppnar Instagram, hur många konton du följer och hur mycket tid du brukar spendera i appen.

 

Går det att överlista algoritmerna?

Det finns såklart massvis med teorier och rykten om vilken typ av innehåll man ska posta, hur man ska interagera med konton och vilka tider man ska posta för att inlägget ska få maximal räckvidd. Det är t.ex. smart för dig som företag att publicera inlägg på tider då din målgrupp med stor sannolikhet scrollar flödet, t.ex. efter jobbet och innan de går och lägger sig på kvällen. Det smartaste är dock att alltid skapa bra och relevant innehåll för just din målgrupp. Skapar du bra, målgruppsanpassat innehåll kommer dina följare och besökare med all sannolikhet interagera med innehållet, och på så vis sprids det organiskt. Lägg hellre mer tid på riktigt bra innehåll än på att försöka lista ut vad som kan bli viralt.

Behöver du hjälp med ditt arbete i sociala medier?

Digitalsnack är en social mediebyrå som har heltäckande tjänster för att hjälpa dig att skapa effekt i sociala medier. Vi finns i Karlstad/Värmland, Norrköping/Östergötland samt Vimmerby/Småland. Vi jobbar både digitalt och ute hos kund i hela Sverige, men även i övriga nordiska länder. Kika in vårt tjänsteutbud för att se hur vi skulle kunna hjälpa dig i ditt eller din organisations arbete med digitala och sociala kanaler!

Läs mer om våra tjänster  Kontakta oss