Så hanterar du företagets sociala medier under sommaren


Sommartider hej hej!

Under sommaren vill vi chilla och inte lägga så mycket tid på sociala medier, eller?
Både ja och nej. Trafiken på sociala medier Ökar faktiskt under sommaren. Men såklart vill företagare hellre njuta av dagar på stranden och grillkvällar än att publicera innehåll på sociala medier.
Så hur gör man?

Är det ok att låta företagets sociala medier också ta semester?

Det första vi måste förstå är att vårt beteende förändras under sommaren och därav är vi intresserade av annat innehåll rent naturligt. Är ditt företag inom B2B så sjunker engagemanget rejält på t.ex typiska B2B nätverk som LinkedIn så här behöver man inte lägga så mycket krut på. Dock finns det andra kanaler som Facebook där det är perfekt tillfälle att promota lite mer varumärkesbyggande innehåll under sommaren.

Vissa branscher har sin absoluta högsäsong under sommaren och borde istället för att växla ner bli ännu mer aktiva under sommarperioden. Dessa branscher är framförallt resebranschen, restauranger/barer och de som har utomhusaktiviteter. Även gym/PT branschen samt branscher inom mat & dryck.

Kan man schemalägga inlägg under sommaren?

Vissa inlägg kan man absolut schemalägga för att slippa planera under semestern och samtidigt får en bra överblick att man sprider ut inläggen bra. Men tänk på att vissa inlägg kanske inte alls fungerar så bra när det hällregn ute eller strålande sol. Så se till att göra en bra plan som är flexibel för att ge bäst effekt.

Inläggen ska vara avslappnade och inte säljande samt ha någon typ av bra information eller kunskap. Många har betydligt mer tid under sommaren och uppskattar att läsa bloggar och lyssna på poddar. Så kombinera lite lättsammare inlägg med lite mer matnyttiga så har du ett bra upplägg.

Under sommaren är också perfekt för att anordna tävlingar om man har en fysisk butik eller produkter/tjänster som passar under sommaren. Det ger ett bra engagemang och kan även locka turister som tillfälligt är på besök. Men tänk på att följa alla lagar och regler som krävs för att anordna tävlingar på sociala medier.

Här har vi samlat de viktigaste sakerna att hålla koll på vid tävlingar och eller samarbeten.

 

 

Och i detta poddavsnittut tipsar vi på hur man effektiviserar sitt arbete med bra planering och bra verktyg. Perfekt för att göra en bra och hållbar strategi inför sommaren!

Lycka till och trevlig sommar!