Så hittar du rätt målgrupp på sociala medier


Vilken målgrupp pratar du till på sociala medier?

Vi vet alla att det krävs följare för att skapa en social plattform för ditt företag. Men tänker du någonsin på om det är rätt följare?

Våra vänner på Facebook

Det vanliga när man startar en sida eller ska göra "ett ryck" är att man ber alla att bjuda in sina vänner att gilla ens företagssida på Facebook, i syfte att öka antalet följare eller gillare. Oftast vet dessa redan om er verksamhet och skulle ändå rekommendera eller köpa era produkter och tjänster, eller så är detta personer som aldrig skulle köpa någonting.

Det är viktigt att man tänker igenom varför ens företag ska finnas på sociala medier. Är anledningen att du vill sälja mer, öka kunskapen kring varumärket eller rekrytera behöver du nå ut till rätt målgrupp för att kunna uppfylla ditt mål och syfte.

Hur hittar jag min målgrupp?

Det finns några saker du bör tänka på när du ska analysera eller fundera kring din målgrupp.

Vem vill jag nå?

I vilka kanaler finns målgruppen?

Har de intressen som gör att de använder olika kanaler, grupper eller forum för att inspireras och ta reda på information?

Hur ser målgruppens liv ut?

Vad är deras behov?

 

Allt för många väljer kanal först och diskuterar sen vad de vill ska läggas ut i flödet. Helt utan en tanke på vad målgruppen skulle vilja höra.

Allt ska handla om och utgå från målgruppen: vilka de är, vilka kanaler de använder, vad deras intressen är och när på dygnet det är mest sannolikt att ditt budskap når fram.

Ett tips är att kolla Facebooks statistikverktyg. Där kan du se vilka personer som följer din sida, vilka du når ut till och vilka som engagerar sig i ditt innehåll. Här får du en god indikation på om de som följer också är de som tycker att ert innehåll är intressant. Se exempel nedan:

 

Vi rekommenderar också att kolla in geografisk spridning och Facebook Audience Insights.
Här kan du kolla in intressen, relationsstatus, utbildningsnivå samt vilka enheter din målgrupp använder.

Utifrån denna informationen kan du sedan börja skräddarsy en innehållsplan utifrån målgruppens liv, intressen och behov. Ju mer du vet om din målgrupp desto mer träffsäker kan du vara i din kommunikation.

 

Målgrupper och hur man lyckas på sociala medier 2018 pratade vi om i veckan när vi gästade Söderköping och Norrköping.

Här har tidningen Folkbladet i Norrköping skrivit om vår föreläsning. Östsvenska handelskammaren sammanfattade några av tipsen vi gav till en fullsatt och engagerad publik på Handelskammarens frukost i Norrköping.

 

Vill ni veta mer hur ni kan jobba för att få mer effekt i sociala medier?

Kontakta oss

 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *