Skillnaden mellan företagskonto, kreatörskonto och privat konto på Instagram


På Instagram kan du ha tre olika typer av konton: konto för företag, kreatörer eller privatpersoner. Det som skiljer sig mellan dessa tre typer av konton är att du får tillgång till olika funktioner som är anpassade efter ditt syfte med att finnas på Instagram. Här går vi igenom hur dessa kontotyper skiljer sig åt.

 

Vad är skillnaden mellan ett privat- och ett professionellt konto?

När du skapar ett konto på Instagram blir det automatiskt ett privat konto. Detta är standarden för ett Instagram-konto som används i privat bruk och var från början det enda alternativet som fanns. Instagram utvecklade sedan två andra typer av konton för företag och kreatörer. Dessa kallas för professionella konton och har fler funktioner än vad ett privat konto har.

 

Vad är ett professionellt kreatörskonto på Instagram?

Ett kreatörskonto på Instagram passar dig som jobbar som influencer, bloggare, författare, entreprenör eller annan typ av kreatör. Det som skiljer ett kreatörskonto mot ett privat konto är att du får tillgång till verktyg och funktioner som du kan använda för att få större möjligheter att lyckas på plattformen. En av de största fördelarna med ett kreatörskonto är att du kan se statistik. Statistiken du kan se är:

  • Innehåll
    Här får du en överblick på innehållet du har skapat på ditt Instagram-konto. Du kan se hur dina inlägg i flödet, dina Instagram Stories samt dina kampanjer har presterat.
  • Aktivitet
    Här kan du bland annat se hur många interaktioner ditt konto har haft den senaste tiden, antalet profilbesök och hur många andra konton du har nått under den senaste tiden.
  • Målgrupp
    Under målgrupp kan du se statistik över dina följare. Med hjälp av den informationen kan du anpassa ditt innehåll på kanalen.

Med ett kreatörskonto får du också tillgång till en sekundär inkorg så att du kan sortera dina inkommande direktmeddelanden. Du kan även nyttja snabbsvar. Du kan alltså välja ett färdigskrivet svar till de vanligaste frågorna du får via direktmeddelanden. Med ett kreatörskonto kan du dessutom lägga till en kategoritag för din profilsida.

 

Vad är ett professionellt företagskonto på Instagram?

Ett professionellt företagskonto på Instagram passar för företag, organisationer och varumärken. Utöver samma funktioner som på ett kreatörskonto får du tillgång till en rad andra användbara funktioner. Den största fördelen med ett professionellt företagskonto är att du även kan annonsera på Instagram! Genom att börja annonsera på ditt Instagram-konto når du ut till nya målgrupper och du kan på så sätt få din business att växa. För att kunna göra det behöver du en Facebooksida.

Dessutom får du tillgång till en kontaktknapp i profilen där du kan skapa en tydlig Call to action. Du kan exempelvis lägga till kontaktinformation för ditt företag så att de som besöker din profil enkelt ska kunna kontakta dig.

Så växlar du till ett professionellt konto på Instagram

När du skapar ett Instagram-konto så blir det automatiskt ett privat konto. Du behöver alltså göra en manuell justering för att byta till ett professionellt kreatörs- eller företagskonto. I vårt blogginlägg Så växlar du från ett privat konto till ett professionellt konto på Instagram får du en steg för steg beskrivning till hur du växlar till ett professionellt konto.

 

Funktion Privat konto Kreatörskonto Företagskonto
Publicera inlägg ✔️ ✔️ ✔️
Publicera Stories ✔️ ✔️ ✔️
Spara Stories i Händelser ✔️ ✔️ ✔️
Länk i profil ✔️ ✔️ ✔️
Statistikverktyget ✔️ ✔️
Sekundär inkorg för direktmeddelanden ✔️ ✔️
Valbart med kategoritag för din profilsida ✔️ ✔️
Möjlighet att sortera inkomna förfrågningar ✔️ ✔️
Nyttja snabbsvar för dina meddelanden ✔️ ✔️
Shopping + Checkout ✔️ ✔️
En kontaktknapp i profilen där du kan ange telefonnummer och epostadress ✔️
Annonsera ✔️