Hur du skriver bättre copy till dina annonser

Om det är en sak som vi har lärt oss gällande annonsering så är det vikten av att snabbt fånga uppmärksamheten hos vår målgrupp. Våra scroll-beteenden och överstimulans av olika budskap gör detta till minst sagt en utmaning. Så vad kan vi göra för att lyckas bättre? Jo, vi använder kraften och konsten av så kallade HOOKS.

Men hur tar vi oss dit och hur skapar vi dessa Hooks? Fortsätt läsa så ska vi ge er hela processen som kommer få er att skapa fantastisk copy till era annonser!👇

Hitta din inspiration

Börja med att göra en inspirationstavla som du kontinuerligt fyller på med allt du inspireras och engageras av. En samling av screenshots, nyhetsbrev, webbsidor och såklart – andra annonser. Samla på allt som tilltalar, inspirerar och fångar ditt intresse. Ett perfekt sätt att samla allt du behöver för att få idéer och inspiration till dina kommande annonser. Dock är det viktigt att komma ihåg att detta är ett sätt att samla just inspiration till dina annonser, men inte att kopiera andra. Good artists copy – great artists steal.

Anpassa ditt budskap

Det absolut viktigaste när det kommer till att anpassa din copy är att anpassa budskapet beroende vart någonstans i din sales funnel som du annonserar. Det vill säga vilken målsättning du valt till din annonsering. Dessa är uppdelade i varumärkesbyggande, övervägande och konvertering. För beroende av vart du befinner dig i din säljtratt så behöver målgruppen exponeras för olika budskap.

I varumärkesbyggandet ska du tänka på att det kan vara första gången som en person exponeras för ditt varumärke. Håll ditt budskap kort – leave them wanting more. När vi kommer till den övertygande delen gäller det att börja lyfta lite mer varför de ska välja just din produkt. Vilket behov ska din produkt vara lösningen till? Längst ner i vår sales funnel vill vi att målgruppen ska konvertera, så ge dem en extra push varför de ska välja att konvertera ditt erbjudande. Tänk FOMO!

Copy i annonser

Tänk inte - SKRIV

När du väl ska skriva din copy – bara börja att skriva. Allt du kommer på och allt du vill ha med. Tänk inte på om det är bra eller dåligt formulerat utan låt det bara flöda. När du är klar, då kommer den absolut bästa delen – att få din text att skina. Men hur gör man detta? Jo, genom att byta ut tråkiga, överanvända ord till emotionella och energigivande ord som framkallar handling. Ord som bra, bästa och stor används alldeles för ofta i texter och blir ganska flacka när det kommer till effekt. Byt istället ut dessa till ord som transformerande, magnifik och astronomisk. Din copy kommer att gå från drab till fab!

Hur du skapar din HOOK

När du skriver din copy är det viktigt att du alltid inleder med en hook. Du MÅSTE fånga din målgrupp för att den ska fortsätta att läsa. Var förvånande, inspirerande, unik och framförallt intresseväckande. Det finns lite olika metoder för att skapa riktigt bra hooks – och självklart ska vi dela dessa med er:

⭐️ Börja med något riktigt intressant som inte helt avslöjar allt, utan som får din målgrupp att vilja fortsätta att läsa.

⭐️ Använd någon typ av statistik eller citat som förhöjer det behov som du anser att din produkt fyller. Här kan du med framgång använda något som “alla gör” i din målgrupp.

⭐️ Börja med en fråga som du vet att din målgrupp söker svaret på. Självklart ska svaret vara din produkt eller tjänst, men det vet de ju inte än.

⭐️ Skriv något som kanske inte är helt förutsägbart – chocka din läsare!

⭐️ Något som får din läsare att skratta.

Våga testa

Glöm inte att testa! Vad är det egentligen för typ av copy som din målgrupp tycker är allra mest intressant. Vad är det som får dem att engagera sig och bidrar till att de boostar dina kampanjmål? Genom att göra dina annonser dynamiska kan du hitta vilken hook och vilken copy som fungerar allra bäst! Börja med att testa dina hooks mot varandra efter detta kan du testa resterande copy och CTA.

Checklista

⭐️ Samla material till din inspirationstavla

⭐️ Tänk på vad du behöver ta fram för typ av copy till olika delar av din sales-funnel. Kom ihåg att allt är beroende av vilken målsättning du jobbar med!

⭐️ Tänk inte för mycket – utan bara börja skriva. Om det känns svårt, börja med att punkta upp vad du vill ha med så kan du sätta ihop det till meningar.

⭐️ Välj ut 2-3 olika typer av Hooks att använda. Tänk på att ha din målgrupp i fokus när du skriver – vad tror du att de kommer fastna för?

⭐️ Sist men inte minst – TESTA. Våga att göra fel och lär dig av din data, den kommer att säga dig allt du behöver veta för att bli en riktig copy-expert!

Vill du veta mer om annonsering i sociala medier? Kolla in vårt bloggbibliotek om annonsering eller kontakta vår Campaign Manager Fanny
Fanny Hanngren