Sociala medier är otroligt viktigt vid kriser


Ibland händer det otänkbara… som i fredags. En lastbil kapas och körs genom folkmassorna på Drottninggatan i Stockholm.

Den krissituation som kunde ha fött hat och vrede blev istället en motreaktion fylld av kärlek. Staketet som spärrat av platsen där lastbilens resa tog slut, fylldes av blommor och bildade en magisk blomstervägg av empati, styrka och kärlek. Räddningspersonal som befann sig på platsen överöstes med blommor. Det är så häftigt att se alla dessa bilder spridas på Facebook och Instagram. Alla # och flöden var fyllda med blommor och hjärtan. Vi hjälptes alla åt att sprida kärlek från Sverige ut i världen.
I all ovisshet öppnade svenskarna upp sina hem och ordnade skjuts till strandade personer genom #openstockholm. Twitter blev bokstavligt talat mångas livlina under fredagen när all trafik ställdes in till och från Stockholm. Mitt hjärta fylldes med värme och klumpen i halsen fick sväljas bort i flera gånger. Det var så härligt att se hur alla murar och linjer suddades ut och alla stod enade och hjälptes åt.

Facebook aktiverade säkerhetskoll

Direkt efter händelsen började pushnotiser från Facebook dyka upp i min telefon. Facebook hade aktiverat sin funktion ”Safety Check” som lanserades första gången 2015 och sedan dess använts vid en rad krissituationer världen över. Detta var dock första gången funktionen användes i Sverige. Personer som var i närheten av händelsen kunde märka ut att de befann sig i säkerhet vilket sedan skickades ut som notis till alla ens Facebookvänner. Man kunde också skicka ett meddelande till någon och fråga om de var i säkerhet. Vad tycker ni om denna funktion? Själv blev jag imponerad över att den dök upp så snabbt och den lugnade säkert en och en annan som fick veta att deras vän, dotter, son, partner m.m. var i säkerhet.

Källkritik i en krissituation

Källkritik är extra viktigt under dessa omständigheter, då det är många personer som letar efter mer information samtidigt som det finns de som vill nytta situationen för egna poänger eller åsikter som inte har någon grund. Det är lätt att blir arg och vilja sprida nyheter som bekräftar ens egen bild eller gör en själv lugnare.
Det verkar ändå som att de flesta tänkte till och det var få falska nyheter som spreds särskilt långt. Dock spred etablerade nyhetsredaktioner falska nyheter vilket är ännu mer allvarligt. Vill ni veta hur ni kan bli proffs på att granska sociala medieflöden rekommenderar vi att lyssna på vårt poddavsnitt om just källkritik.

 

Kommunikation i en krissituation

Helgens bakläxa får ändå gå till Åhléns osmakliga nyhetsbrev som skickades ut på lördagen. Antagligen hade nyhetsbrevet en ovanlig hög öppningsfrekvens p.g.a. fredagens attack. Men innehållet var bara konstigt… en rea på de varor som skadats i attacken. Inte riktigt genomtänkt. Det dröjde inte länge innan deras Facebooksida överöstes med kritik. Åhléns fick be om ursäkt och ställde sedan in rean.

Sociala medier har onekligen blivit en viktig arena när det kommer till en krissituation: för att veta att närstående är i säkerhet och för att få snabb information och följa utvecklingen på nära håll. Lilla Aktuellt hyllas för sin stödchatt där de pratade med barn om terrorattentatet. Hela 2000 kommentarer kom in från oroliga barn som ville ventilera sig eller ställa frågor. Dessutom la de upp klipp från händelsen på Drottninggatan och förklarade på ett lätt sätt utan att dela skrämmande bilder, trots att ämnet och frågorna var svåra och komplexa att svara på.

Själv stängde jag av alla schemalagda inlägg under helgen. Vid sådana här händelser bryr sig ingen om vilka som är vårens färger eller om en ny produkt lanseras. Det måste finnas plats och ta tid att smälta det som hänt. Ingen kommer ändå att lägga tid på dig eller ditt varumärke så länge kommunikationen handlar om något annat än händelsen.

I ett tidigare poddavsnitt tipsar vi om olika saker att tänka på vid en krissituation och sociala medier. Lyssna gärna och lägg upp en egen krisplan för hantering via sociala medier och andra kanaler.