Så tar du hand om dina sociala medier i sommar ☀️

Sommaren är (snart) här och för många innebär det semestertider. Men hur fungerar det när vi hanterar och är aktiva på sociala medier? För dig som sitter ensam på din roll inom företaget? Det här är något vi ofta märker av på sociala medier under sommaren, eftersom många företag har mindre bemanning under sommarmånaderna när de ordinarie anställda går på semester. Så, hur ska man tänka med sin semester och företagets sociala medienärvaro? Här nedan tipsar Digitalsnacks experter hur du förbereder, hanterar och planerar företaget eller organisationens sociala medier under semester och ledighet.

Varför behöver vi vara aktiva även under sommaren?

En fråga vi ofta får är om det verkligen är så viktigt att fortsätta vara aktiv under perioder där verksamheten har lägre bemanning eller lågsäsong.
Svaret är väldigt enkelt; det är självklart att du ska vara relevant och intressant 365 dagar om året. Social mediekanalens algoritmer tar inte hänsyn till att du tar semester, och "pausar" er sanning mot andra i flödet.
Det betyder att om ni inte skapar någon interaktion med era följare de senaste 28 dagarna, så sorterar algoritmerna i flödet bort er då ni inte längre skapar relevans hos någon.
Uppförsbacken när ni kommer tillbaka från semester kan vara väldigt lång innan ni ser effekt igen. Därav kan försäljning och kännedom kring ert varumärke få en lång sträcka till optimal effekt. Än om ni skulle ha fortsatt skapa innehåll under sommaren. Nedan tipsar Hannah och Josefine hur ni kan planera och tänka kring innehållet under semestern!

Tips #1 Organiskt innehåll under sommaren

När det kommer till organiskt innehåll (det vill säga allt innehåll som inte är annonsering) i dina kanaler under sommaren så finns några nyckelord: planering, schemaläggning och relevans– att förstå hur man fortsatt kan vara relevant hos målgruppen. Låt oss vara ärliga. Sommaren handlar om att koppla bort måsten, köp, ekorrhjulet och kompetensutveckling. Vi vill ägna oss åt mer lustfyllda aktiviteter och innehåll i vårt scrollande på stranden.

Därför är första frågan vi behöver ställa oss för en semesterperiod (eller om man har en säsongsbetonad verksamhet). Hur är vi fortsatt relevant i flödet?
- Vilka typer av innehåll vill vår målgrupp ha under semestern?
- Hur kan vi anpassa och göra om vårt innehåll så det blir relevant?
- Behöver vi ha samma frekvens eller kan vi dra ner på antalet inlägg under sommaren?

Börja sedan att planera! Vi rekommenderar en innehållsplan. Här kan du ladda ner den vi själva använder för löpande innehållsplanering.
Bestäm antalet inlägg, vilka typer av inlägg. Bestäm sedan olika innehållsteman eller ämnen som ni kommit fram till är fortsatt intressanta för målgruppen.

Därefter schemalägg! Numera kan schemaläggningsverktyg publicera de flesta innehållstyper automatiskt. Dock inte Instagram Stories och Reels. Så endera behöver någon ansvara för att posta dessa i flödet även under sommaren, eller så får man ta beslutet att inte jobba med dessa format. Tips på schemaläggningsverktyg hittar du här.

Tips #2
Kommentarshantering

 

Även om själva innehållspubliceringen sköts automatsikt under sommaren med schemaläggning. Behöver ,an ändå hålla ett öga på inkommande kommentarer och meddelanden. Här du om du har tillgång till ett tredjepartsverktyg att bygga AI botar som svarar åt dig. Men finns stor sannolikhet att din bluff kommer märkas av och att du får mer negativ feedback av en robot än om du dröjer lite längre med svaret.

Både på Facebook och Instagram kan du ställa in automatiska svar när du inte har möjlighet att svara direkt. Du kan aktivera det vilken dag eller tid som du önskar. Hänvisa gärna till en FAQ eller annan kontakt om ni tänkt vara borta en längre tid utan möjlighet att svara. Vi rekommenderar såklart att alltid ha en snabb och nära närvaro med sina följare. Men under sommaren har många förståelse att det kan ta längre tid pga semester.
Finns möjlighet och olika personer har olika semesterperioder kan man dela upp kommentarshanteringen och meddelanden. Var noga med att utbilda personer hur man svarar och vart man finner de vanligaste svaren och frågorna i god tid innan det är dags för semester. Om det är personer som inte brukar svara på kommentarer på sociala medier. Ta gärna fram en policy att vila sig mot.

Tips #3 Annonsering under sommaren

På samma sätt som att det är viktigt att bygga medvetenhet i våra organiska flöden, är det lika viktigt att hålla liv i sin köpta annonsering 365 dagar om året. Egentligen av exakt samma anledning. Att fortsatt vara relevant och slippa uppförsbacken när man själv är redo att börja jobba igen. En bra strategi inför sommaren om man inte har samma aktivitet i verksamheten, är att minska annonseringen. Exempelvis att bara ha en medvetenhetskampanj igång där målet är att så många i målgruppen som möjligt ska titta på ditt videoklipp. Det gör att man även under lågsäsong håller målgruppen varm och viktig data fortsätter att samlas in när du ligger i solen.

Ett annat bra tips är att fortsätta en kampanj som du optimerat och vet håller över tid utan stora justeringar, exempelvis med en beprövad målgrupp. Viktigt är att du tänker på att justera innehållet i annonserna så det är aktuellt under hela semesterperioden. Alternativt att du schemalägger nytt innehåll till samma målgrupp under perioden. Här blir det dock viktigt att tänka på att ha en del olika annonser för att algoritmen ska hjälpa dig att optimera kampanjen utan att du manuellt behöver tända och släcka annonser.

Om du har högsäsong under sommaren finns det faktiskt inget bra alternativ att dra ner på annonseringen på samma sätt. Utan då krävs tätare optimeringar och fortsatt uppföljning för att maximera resultatet. Men även här hjälps om man redan har en beprövad kampanj igång, då klarar sig en kampanj bättre rent resultatmässigt. Än en helt ny kampanj med nya målgrupper och annonsinnehåll. Då behövs mer översikt för att maximera resultatet. Behöver ni hjälp att hålla koll på annonseringen under sommaren? Kontakta oss!

Tips #4
Planera för hösten redan nu!

Ett stort misstag är att planera hösten när man kommer tillbaka. Allt krut läggs innan semestern på att "hinna få undan allt". Du känner säkert igen dig.
Men återigen blir det en trög start att få rull på kanalerna utan en bra "komma-tillbaka-strategi". Här är några tips för att redan nu göra en bra planering för i höst.

  1. Granska inlägg från Q1 och Q2. vad uppskattades mest av vår målgrupp? Skiljer det sig mellan kanalerna
  2. Dra lärdom av ovanstående data. Skapa mer innehåll av det som funkade. Skapa och planera innehållsämnen i innehållsplanen
  3. Gör research. Fyll på idékontot med andras bästa inlägg. Inspireras och diskutera hur ni kan skapa något utifrån detta.
  4. Skapa en mer detaljerad plan i innehållsplanen. Vad behöver du för material för att kunna skapa innehållet när du är tillbaka. Kan något förberedas?
  5. Skapa och hämta in information och material som du märker i planeringen kan bli svårt att få till när du kommer tillbaka. Kanske är kollegan du behöver på semester.
  6. Lägg in viktiga datum, aktiviteter och temadagar i innehållsplanen. Planera in när dessa ska börja kommuniceras så du har täckt upp det viktigaste redan nu
  7. Planera annonsbudget och skapa en annonsplan för Q3 och Q4
  8. Sätt en påminnelse när du kommer tillbaka att plocka bort alla autosvar.

Hur gör vi på Digitalsnack i sommar?

Någon på Digitalsnack finns alltid på plats under sommaren. Så behöver du stöd och råd kan du höra av dig till oss. Men svarstiderna kan dröja lite längre än vanligt.

Trevlig sommar önskar Cecilia, Jenni, Fanny, Hannah och Josefine ☀️

Behöver du hjälp med ditt arbete i sociala medier?

Digitalsnack är en social mediebyrå som har heltäckande tjänster för att hjälpa dig att skapa effekt i sociala medier. Vi finns i Karlstad/Värmland, Norrköping/Östergötland samt Vimmerby/Småland. Vi jobbar både digitalt och ute hos kund i hela Sverige, men även i övriga nordiska länder. Kika in vårt tjänsteutbud för att se hur vi skulle kunna hjälpa dig i ditt eller din organisations arbete med digitala och sociala kanaler!

Läs mer om våra tjänster  Kontakta oss